هفته گذشته و در جریان حضور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در منطقه، محورهای مختلف مواصلاتی ۴ شهرستان لارستان،خنج،گراش و اوز مورد بازدید وی و هیات همراه قرار گرفت….
هفته گذشته و در جریان حضور نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی در منطقه، محورهای مختلف مواصلاتی ۴ شهرستان لارستان،خنج،گراش و اوز مورد بازدید وی و هیات همراه قرار گرفت. به گزارش میلادلارستان به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم،در بازدید حسین زاده نماینده مردم در معیت باقری فرد مدیر مدیر کل راه و شهرسازی لارستان و برخی دیگر از مسئولین و با حضور پیمانکاران، محور های …. مورد بررسی قرار گرفته و آخرین وضعیت و مشکلات موجود در تکمیل آنها واکاوی شد. نماینده مردم طی سخنانی در خصوص راه های منطقه و حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی لارستان اظهار داشت: این حوزه استحفاظی از لحاظ وسعت تحت پوشش از شانزده استان کشور پهناورتر است و می طلبد که با جدّیت بیشتر و تامین اعتبار، پروژه های راهسازی را سریعتر به سر انجام رساند.
مهمترین محورهای مورد بررسی شخص نماینده به قرار زیر است:
پروژه باند دوم محور لار-بندرعباس: فاز ابتدایی این محور بهطول ۲۰ کیلومتر است و میزان اعتبار مورد نیاز جهت اتمام پروژه ۵۳۰ میلیارد ریال که با پیشرفت فیزیکی ۳۱ درصد درحال احداث است.
نماینده مردم در بازدید از این محور اظهار داشت: محور لار-بندرعباس از محورهای مهم شریانی و ترانزیتی کشور و حلقه اتصال مرکز کشور به بنادر مهم اقتصادی و مناطق آزاد تجاری و بنادر عباس، شهید رجایی، شهید باهنر و جزیره قشم محسوب میشود که طبق آمار بیش از ۴۵ درصد ترافیک عبوری از این محور ترافیک سنگین علیالخصوص محمولات سوختی است و جزء چهار محور خطرناک استان فارس محسوب می شود. باقری فرد مدیر کل راه و شهرسازی لارستان نیز بیان داشت: پیمانکار این پروژه پیشتر در حوزه وزارت نفت فعالیت داشته و به تازگی به حوزه راهسازی ورود کرده است.
باند دوم محور لار-جهرم: محور جهرم-لار-بندرعباس به عنوان قسمتی از شریان مواصلاتی بین استان های فارس و هرمزگان، مناطق جنوبی کشور به ویژه بندرعباس را از طریق لار به شیراز و مرکز کشور متصل میکند. این مسیر به دلیل کوتاهتر بودن طول و زمان سفر نسبت به محور شیراز-فسا-داراب- بندرعباس و همچنین مطلوبیت بیشتر به لحاظ مشخصات فنی و مهندسی توسط رانندگان به ویژه رانندگان وسائط نقلیه سنگین مورد توجه قرار گرفت که با افزایش حجم ترافیک و وقوع تصادفات ناگوار، احداث باند دوم آن به طول ۳۸۶ کیلومتر به تدریج از سال ۱۳۹۱ آغاز شد.
هم اکنون ۹۰ کیلومتر از آن به صورت بزرگراه در دست بهرهبرداری ۱۱۶ کیلومتر در دست اجرا می باشد. در راستای تکمیل این بزرگراه یاد شده در استان فارس، احداث باند دوم بخشی از مسیر در محور لار-جهرم مجموعا به طول ۳۱ کیلومتر به ارزش ۸۳۴ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.
نماینده مردم در خصوص محور لار-جهرم اظهار داشت: این محور بایستی در اولویت های اصلی قرار گیرد و به آن ویژه توجه شود؛ چرا که این محور به جاده مرگ مشهور است و گواه آن فوت بیش از ۱۲۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۷۰۰ نفر در دوسال اخیر است. مدیر کل راه و شهرسازی لارستان نیز افزود: امیدواریم کل محور لار-جهرم در طی چهارسال آتی به بهرهبرداری برسد. پیمانکار پروژه نیز در این خصوص بیان داشت: ۱۳ کیلومتر از مجموع ۳۱ کیلومتر با پیشرفت ۷ درصد پروژه در مرحله عملیات اجرایی است و امیدواریم تا پایان سال به بهرهبرداری برسد.
باند دوم محور لار-بستک : این پروژه بهطول ۱۶ کیلومتر به ارزش ۶۵۰ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد درحال احداث است که به گفته مدیر پروژه در صورت تامین اعتبار لازم تا یکسال آینده به بهرهبرداری می رسد.
پروژه تونل باند دوم محور جهرم-لار : این پروژه به طول ۷۷۰ متر و مجموع ۲ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۴۹ درصد با ۲۶۷ میلیارد ریال اعتبار مورد نیاز درحال احداث است.
گردنه هیرم واقع در محور بختیارویه-هیرم-کوره-اوز: هدف از این محور تبدیل راه فرعی به راه اصلی با مشارکت خیرین و به طول ۴۴ کیلومتر است.
پروژه بهسازی محور ورودی خنج: این پروژه به طول ۱۷ کیلومتر و میزان اعتبار ۴۲۰ میلیارد ریال برای اتمام پروژه با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد درحال به کار است.
قطعه سوم محور خنج-لامرد: قطعه سوم به طول ۲۴ کیلومتر حد فاصل حسینآباد-هنگویه است.
پروژه بهسازی محور باغان-کورده: بهسازی محور باغان-کورده به طول ۸۰ کیلومتر در دست اقدام است.
پروژه اصلاح گردنه محمله: این پروژه با هدف اتصال به جاده اصلی به طول۸٫۵ کیلومتر درحال انجام است
محور روستای ارد-مز: این پروژه مشترک بین شهرستانهای خنج و گراش به طول ۱۶ کیلومتر است که ۱۱ کیلومتر آن در حوزه شهرستان گراش و ۵ کیلومتر آن در حوزه شهرستان خنج است. سیلمانی رئیس اداره راه و شهرسازی گراش در این خصوص بیان داشت: ۵ کیلومتر ابتدایی این پروژه از سمت ارد آسفالت شده است و ۶ کیلومتر دیگر از سمت گراش و ۵ کیلومتر از سمت خنج درحال تکمیل عملیات خاکی و ابنیه است.
تونل شهدای خلیج فارس(بالنگستان) و محور بیرم-فداغ(تلتله)، آبکنه و لاورستان: تونل بالنگستان به طول ۸۵۳ متر با جمع کل اعتبار موردنیاز با مطالبات ۴۳۸ میلیارد ریال است؛ که درحال حاضر عملیات در مرحله تحکیمات ثانویه(لاینینگ) است. حسینزاده نماینده مردم در این خصوص اظهار داشت: احداث و تکمیل تونل شهدای خلیج فارس از این منظر با اهمیت است که ۱۴ کیلومتر از گردنه بالنگستان حذف میشود.
محور چک چک: جاده چک چک، گراش را از طریق روستاهای کنار زیارت و چک چک به ارد متصل می کند؛ طول این مسیر ۳۵ کیلومتر است که ۵ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده و ۱۰ کیلومتر آن عملیات خاکی انجام شده و باقی مسیر بسترسازی شده است
نماینده مردم در خصوص این محور نیز گفت: محور روستایی چکچک از این بابت دارای اهمیت خواهد بود که تا پیش از این مسیر دسترسی مرکز شهرستان به قسمتهای دیگر بخش مرکزی و بخش ارد به صورت غیرمستقیم صورت میگرفت که این امر سبب بروز مشکلات عدیدهای از جمله طی کردن مردم در مسیر جاده خاکی، مشکلات ناشی از خطرات جادهای و عدم امدادرسانی به موقع و سایر مشکلات دیگر را به دنبال داشت.