دوشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۳:۵۷ب.ظ
::آخرین مطلب 39 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

تشریح آخرین روند مراحل اجرای انتقال آب دریا به استان فارس

نایب رییس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی آخرین روند مراحل اجرای انتقال آب دریا به استان فارس را تشریح کرد. به گزارش میلاد لارستان به نقل از پیام خبر، جعفر…

نایب رییس کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی آخرین روند مراحل اجرای انتقال آب دریا به استان فارس را تشریح کرد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از پیام خبر، جعفر قادری از سفر رییس سازمان اتمی کشور به شیراز خبر داد و گفت: در دیدار رییس سازمان انرژی اتمی و دکتر ربیعی ضعف در تربیت نیروی‌های انسانی در بحث سایت انرژی هسته ای و ایجاد ظرفیت استفاده در بخش صنعت کشاورزی مورد بحث و بررسی قرار گرفت و مقرر بر راه اندازی سایت نیروگاه هسته‌ای شیراز برای تربیت نیروهای انسانی در نقطه محدود (پاور زیرو) یا نقطه صفر مورد به جمع بندی رسیده‌ایم.

نایب رییس کمیسیون اقتصاد مجلس افزود: در جمع بندی نهایی با مساعدت دکتر حسینی رئیس سازمان انرژی اتمی کشور اعتبار محدودی را دریافت کردیم تا با سفر ایشان به شیراز، آغاز اجرای عملیات پژوهشگاه کشاورزی هسته‌ای و پرتو دهی محصولات را در این سایت ایجاد کنیم و در مراحل و سال‌های بعد برای رشد و توسعه این سایت در بخش‌های مختلف آموزشی گام بر می‌داریم.

قادری گفت: در بحث خط انتقال آب از خلیج فارس طی جلسات متعدد که مدیریت کلان استان صورت گرفت برای تامین مالی از طریق صندوق توسعه ملی را دستور کار قرار داده‌ایم و در حال پیگیری هستیم و در ادامه مجوز محیط زیست را دریافت کنیم و مجوز به ثبت نهایی برسد.

نماینده مردم شیراز و زرقان در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در ادامه روند پروژه خط انتقال آب، به موضوعی که به جمع بندی رسیدم به جای اینکه سرمایه گذار در سه نقطه فعال شود، پروژه را در فازبندی قرار دهیم که فاز اول آب شیرین کن و کنار آن خطوط لوله از اوز تا بیرم را کار کند که بتواند قبل از بهره‌برداری از آب شیرین کن از خط سلمان فارسی به بخش بیرم، علامرودشت، خیرات، چاورز را آبرسانی کند و در فاز بعدی فاصله بیرم تا پارسیان را تکمیل کند که به محض آماده سازی آب شیرین کن به بخش‌های جنوبی فارس، هرمزگان، بوشهر و گچساران با استفاده از خطوط موجود و بحث تهاتر آب بتواند بازار آب را ایجاد کند و مشکل آب این استان ها را مرتفع کند.

وی گفت: در حال فراهم ساختن زیر ساخت‌ها و فرهنگ‌سازی استفاده واحدهای صنعتی از پساب‌ها هستیم، این امر از برداشت آب‌های نامتعارف (سدها و چاه ها) که به منابع زیرزمینی استان آسیب می‌زند، جلوگیری می کند و همزمان با خط انتقال آب از خلیج فارس پیگیری استفاده واحد‌های صنعتی از آب های نامتعارف (سدها و چاه ها) که آسیب زیست محیطی و مخربی رو از جمله فرو نشست ها رو به دنبال دارد را به سمت برای خرید از خط انتقال آب از خلیج فارس و استفاده از پساب ها سوق بدهیم.

وی افزود: در همین راستا با پتروشیمی مرودشت و واحدهای فولادی که نیار و حجم اساس آنها از آب سد ها تامین می شود به توافقات خوبی رسیده‌ایم که فشار بر گرده منابع زیرزمینی و سدها را کم کنیم و با آغاز انتقال آب از سد تنگ سرخ منابع تامین آب شهر شیراز متنوع تر خواهد شد.

قادری در ادامه گفت: مجوز سد تنگ سرخ دریافت شده و تخصیص‌ها مشخص شده است و به دنبال اجرایی شدن انتقال آب از این سطح هستیم.

وی در ادامه ابراز امیدواری کرد: بتوانیم ظرفیت‌های غیر دولتی و منابع‌های دولتی استفاده کنیم و خط انتقال آب از سد تنگ سرخ را اجرایی کنیم تا کمک شایانی به آبرسانی به شهر شیراز و شهر و روستاهای اطراف شود، خط انتقال آب از سد تنگ سرخ از همه جهات حائز اهمیت است و فشار برداشت آب از منابع زیرزمینی را به حداقل می‌رساند.

نماینده مجلس در ادامه درباره تصفیه خانه فاضلاب گفت: در حال رایزنی و پیگیری واگذاری به بخش‌هایی واگذار نشده هستیم و خوشبختانه توافقاتی که بین شهرداری و شرکت آب و فاضلاب به انجام رسیده است و شهرک های صنعتی بتواند تخصیص‌های خود را دریافت کنند که از این طریق شرایط استفاده از پساب‌ها داشته باشیم و طرح تسویه پساب‌ها توجیه اقتصادی پیدا کند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۷ آبان ۱۴۰۳ ساعت ۱:۵۰ب٫ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین