نماینده مردم شهرستانهای لارستان، خنج، گراش و اوز با بیان اینکه محور لار به جهرم بایستی در اولویتهای اصلی قرار گیرد و به آن ویژه توجه شود، گفت: این محور…
نماینده مردم شهرستانهای لارستان، خنج، گراش و اوز با بیان اینکه محور لار به جهرم بایستی در اولویتهای اصلی قرار گیرد و به آن ویژه توجه شود، گفت: این محور به جاده مرگ مشهور است و گواه آن فوت بیش از ۱۲۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۷۰۰ نفر در ۲ سال اخیر است.
به گزارش میلاد لارستان به نقل از روابط عمومی دفتر نماینده مردم، حسین حسین زاده نماینده مردم شهرستانهای لارستان، خنج، گراش و اوز بهاتفاق محمدرضا باقری فرد مدیرکل راه و شهرسازی لارستان از پروژههای راهسازی حوزه انتخابیه بازدید کردند.
وی در بازدید از محور لارستان-بستک در جریان اقدامات انجامشده در این مسیر قرار گرفت. پروژه باند دوم محور لار به بستک به طول ۱۶ کیلومتر بااعتباری بالغبر۶۵۰ میلیارد ریال و پیشرفت فیزیکی ۳۵ درصد در حال احداث است که به گفته مدیر پروژه در صورت تأمین اعتبار لازم تا یک سال آینده به بهرهبرداری میرسد.
در این بازدید حسین زاده بابیان اینکه حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی لارستان ازلحاظ وسعت تحت پوشش از ۱۶ استان کشور پهناورتر است و میطلبد که با جدّیت بیشتر و تأمین اعتبار، پروژههای راهسازی را سریعتر به سرانجام رساند.
بازدید از مراحل احداث باند دوم محور لار-بندرعباس دیگر پروژهای بود که مورد ارزیابی قرار گرفت. پروژه باند دوم محور لار به بندرعباس که فاز ابتدایی آن به طول ۲۰ کیلومتر است و میزان اعتبار موردنیاز جهت اتمام پروژه ۵۳۰ میلیارد ریال با پیشرفت فیزیکی ۳۱ درصد در حال احداث است.
حسین زاده در بازدید از این محور با اشاره به اینکه جاده لارستان به بندرعباس از محورهای مهم شریانی و ترانزیتی کشور و حلقه اتصال مرکز کشور به بنادر مهم اقتصادی و مناطق آزاد تجاری و بنادر عباس، شهید رجایی، شهید باهنر و جزیره قشم محسوب میشود که طبق آمار بیش از ۴۵ درصد ترافیک عبوری از این محور ترافیک سنگین علیالخصوص محمولههای سوختی است و جزء چهار محور خطرناک استان فارس محسوب میشود.
مدیرکل راه و شهرسازی لارستان نیز گفت: پیمانکار این پروژه پیشتر در حوزه وزارت نفت فعالیت داشته و بهتازگی به حوزه راهسازی ورود کرده است.
همچنین پیمانکار پروژه نیز با اذعان به اینکه بیشترین ترافیک حوزه لار-بندرعباس ۲۰ کیلومتر ابتدایی محور است که در صورت رسیدن به بهرهبرداری بخش زیادی از حجم ترافیک کاسته خواهد شد.
بازدید از بخشی از احداث باند دوم محور لار-جهرم نیز در برنامه بازدیدهای نماینده مردم از محورهای مواصلاتی قرار داشت. محور جهرم-لار-بندرعباس بهعنوان قسمتی از شریان مواصلاتی بین استانهای فارس و هرمزگان، مناطق جنوبی کشور بهویژه بندرعباس را از طریق لار به شیراز و مرکز کشور متصل میکند.
این مسیر به دلیل کوتاهتر بودن طول و زمان سفر نسبت به محور شیراز-فسا-داراب- بندرعباس و همچنین مطلوبیت بیشتر به لحاظ مشخصات فنی و مهندسی توسط رانندگان بهویژه رانندگان وسائط نقلیه سنگین موردتوجه قرار گرفت که با افزایش حجم ترافیک و وقوع تصادفات ناگوار، احداث باند دوم آن به طول ۳۸۶ کیلومتر بهتدریج از سال ۱۳۹۱ آغاز شد.
هماکنون ۹۰ کیلومتر از آن بهصورت بزرگراه در دست بهرهبرداری ۱۱۶ کیلومتر در دست اجرا است.
در راستای تکمیل این بزرگراه در استان فارس، احداث باند دوم بخشی از مسیر در محور لار-جهرم درمجموع به طول ۳۱ کیلومتر به ارزش ۸۳۴ میلیارد ریال در دستور کار قرار دارد.
در این بازدید نماینده مردم شهرستانهای لارستان، خنج، گراش و اوز بابیان اینکه محور لار به جهرم بایستی در اولویتهای اصلی قرار گیرد و به آن ویژه توجه شود، گفت: این محور به جاده مرگ مشهور است و گواه آن فوت بیش از ۱۲۰ نفر و مجروح شدن بیش از ۷۰۰ نفر در ۲ سال اخیر است.
در این بازدید مدیرکل راه و شهرسازی لارستان نیز ابراز امیدواری کرد تمام محور لار-جهرم در طی چهار سال آتی به بهرهبرداری برسد.
همچنین پیمانکار اجرای این پروژه نیز با اشاره به اینکه ۱۳ کیلومتر از مجموع ۳۱ کیلومتر با پیشرفت ۷ درصد پروژه در مرحله عملیات اجرایی است، گفت: امیدوار میرود تا پایان سال این طرح به بهرهبرداری برسد.
در ادامه این بازدیدها از پروژه احداث تونل باند دوم محور جهرم-لار مورد بازدید قرار گفت. پروژه تونل باند دوم محور جهرم-لار به طول ۷۷۰ متر و مجموع ۲ کیلومتر با پیشرفت فیزیکی ۴۹ درصد با ۲۶۷ میلیارد ریال اعتبار موردنیاز در حال احداث است.
نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی و مدیرکل اداره کل راه و شهرسازی لارستان از گردنه هیرم واقع در محور خیر ساز بختیارویه-هیرم-کوره-اوز بازدید کردند.
هدف از این محور تبدیل راه فرعی به راه اصلی با مشارکت خیرین به طول ۴۴ کیلومتر است.
نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز در مجلس شورای اسلامی گفت: ورود خیرین در عرصه پروژههای راه و شهرسازی مایه مباهات است و بایستی به آن ارج نهاد.
بررسی پروژه بهسازی در محور ورودی خنج نیز در برنامه بازدید نماینده مردم قرار داشت. پروژه بهسازی محور ورودی خنج به طول ۱۷ کیلومتر و میزان اعتبار ۴۲۰ میلیارد ریال برای اتمام پروژه با پیشرفت فیزیکی ۱۰ درصد درحال به کار است.
بازدید از قطعه سوم محور خنج-لامرد نیز انجام شد. قطعه سوم این طرح به طول ۲۴ کیلومتر حد فاصل حسینآباد-هنگویه قرار دارد.
در ادامه این بازدیدها، از محور روستایی چک چک بازدید شد. در این بازدید حسینزاده با اشاره به اینکه محور روستایی چکچک از این بابت دارای اهمیت خواهد بود که تا پیش از این مسیر دسترسی مرکز شهرستان به قسمتهای دیگر بخش مرکزی و بخش ارد به صورت غیرمستقیم صورت میگرفت، اظهار کرد: این امر سبب بروز مشکلات عدیدهای از جمله طی کردن مردم در مسیر جاده خاکی، مشکلات ناشی از خطرات جادهای و عدم امدادرسانی به موقع و سایر مشکلات دیگر را به دنبال داشت.
مهندس سلیمانی، رئیس اداره راه و شهرسازی گراش نیز با بیان اینکه جاده چک چک، گراش را از طریق روستاهای کنار زیارت و چک چک به ارد متصل می کند، افزود: طول این مسیر ۳۵ کیلومتر است که ۵ کیلومتر آن به بهرهبرداری رسیده و ۱۰ کیلومتر آن عملیات خاکی انجام شده و باقی مسیر بسترسازی شده است.
بازدید از تونل شهدای خلیج فارس(بالنگستان) و محور بیرم-فداغ(تلتله)، آبکنه و لاورستان دیگر پروژه هایی بود که مورد نظارت نماینده مردم لارستان، خنج، گراش و اوز و مدیرکل اداره کل راه و شهرسازی لارستان قرار گرفت.
حفاری تونل شهدای خلیج فارس به اتمام رسیده و اکنون در مرحله ترانشه و تکمیل قرار دارد. تونل بالنگستان به طول ۸۵۳ متر با جمع کل اعتبار موردنیاز با مطالبات ۴۳۸ میلیارد ریال است و درحال حاضر عملیات در مرحله تحکیمات ثانویه(لاینینگ) است.
در این بازدید حسینزاده گفت: احداث و تکمیل تونل شهدای خلیج فارس از این منظر با اهمیت است که ۱۴ کیلومتر از گردنه بالنگستان حذف میشود.
پس از تونل بالنگستان، از محور بیرم-فداغ(تلتله)، آبکنه و لاورستان بازدید بعمل آمد.
بازدید از محور روستایی ارد-مز در مرز مشترک بین شهرستانهای خنج و گراش مورد ارزیابی قرار گرفت. این طرح به طول ۱۶ کیلومتر در حال اجراست که ۱۱ کیلومتر آن در حوزه شهرستان گراش و ۵ کیلومتر آن در حوزه شهرستان خنج است.
مهندس سیلمانی، رئیس اداره راه و شهرسازی گراش در این بازدید گفت: ۵ کیلومتر ابتدایی این پروژه از سمت ارد آسفالت شده است و ۶ کیلومتر دیگر از سمت گراش و ۵ کیلومتر از سمت خنج درحال تکمیل عملیات خاکی و ابنیه است.
ف ۱۱۰