یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۳ق.ظ
::آخرین مطلب 48 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

تعطیلی سایت محلی گریشنا و توضیح اداره ارشاد گراش

هیات تحریریه و مسئولان سایت محلی با عنوان گریشنا (هفت برکه) که در شهرستان گراش استان فارس فعالیت دارد یکشنبه ۲۲ تیرماه ۹۹ با ارسال متنی به رسانه‌ها اعلام کردند…

هیات تحریریه و مسئولان سایت محلی با عنوان گریشنا (هفت برکه) که در شهرستان گراش استان فارس فعالیت دارد یکشنبه ۲۲ تیرماه ۹۹ با ارسال متنی به رسانه‌ها اعلام کردند فعلا و تا اطلاع بعدی فعالیت خبری و مطبوعاتی نخواهند داشت؛ در همین حال، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این گراش توضیحاتی در این باره ارائه کرد.

در بخشی از یادداشت مدیرمسئول سایت گریشنا(هفت برکه) آمده است: موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه پایان کار سایت گریشنا را خدمت شما همشهریان و مخاطبان عزیز اعلام می‌کند و به نشانه اعتراض به فشارهای قانونی و غیرقانونی مدت معدودی فعالیت خبری و مطبوعاتی نخواهیم داشت.

محمد خواجه پور همچنین گفت که البته سایت گریشنا چندین پرونده مفتوح در دستگاه های قضایی و امنیتی دارد و طی این مدت همچنین یک کانال تلگرامی و واتس آپ با نام گریشنا و با دستور قضایی نیز تعطیل شده است.

ما همچنان بی هیچ منتی به عهد خود با مردم وفا داریم

در این یادداشت بیان شده است: گریشنا و هفت‌برکه همواره تلاش کرده بر مبنای انصاف، بیان واقعیات و رفتار حرفه‌ای عمل کند و در ۱۵ سال فعالیت رسانه‌ای نشان داده است که هدفی جز انجام تعهد اجتماعی و حمایت از حقوق شهروندان نداشته است.

اگر لغزشی نیز وجود داشته بر اساس ماده ۲۳  قانون مطبوعات شیوه صحیح قانونی ارسال جوابیه است اما در بسیاری اوقات به جای این شیوه معترضان به گریشنا و دیگر رسانه‌های فعال شهرستان اقدام به تهدید، احضار و شکایت مستقیم کرده‌اند که هدف اصلی آن بازداشتن ما از انجام فعالیت‌های اصلی و کار رسانه‌ای بوده است ولی با وجود همه این‌ها به وظیفه اجتماعی خود عمل کرده‌ایم و خرسندیم که در پیشگاه مردم سربلندیم.

در این یادداشت بیان شده است: در این مدت به ویژه یک سال اخیر رسانه‌های هفت‌برکه به شکل‌های مختلف زیر فشار بوده‌اند و تعطیلی دو گروه واتساپی پرمخاطب «خبر و تحلیل» و «گریشناگپ» و شکایت‌های متعدد که به دلیل در جریان بودن پرونده نمی‌توان جزییات آن‌ها را اعلام کرد، بخشی از این فشارها است. از سوی دیگران مدیران شهرستان نه تنها حمایتی از جریان آزاد اطلاعات نداشتند بلکه به طور ضمنی و یا مستقیم این فشارها را تایید کردند و واقعا اگر مخالف این روش هستند توقع این است که به صراحت نظر خود را اعلام کنند.

او گفته است: فعالیت کردن در این فضای توصیف شده سخت است ولی ما همچنان بی هیچ منتی به عهد خود با مردم وفا داریم هر چقدر هم از سمت مدیران و مسئولان مورد بی‌مهری قرار گیریم پشت‌گرمی ما به خدا و مردم است و بعد از تعطیلی موقت با توان مضاعف باز خواهیم گشت. گریشنا همچنان در قلب ما و گراشی‌ها زنده است و ما همچنان به مسئولیت خود در برابر سرزمین، جامعه و قانون متعهد هستیم.

پایگاه خبری هفت‌برکه (گریشنا) از سال ۱۳۹۰ فعالیت خود را آغاز کرد و از سال ۱۳۹۴ برای این سایت از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی درخواست شد، اما این وزارتخانه با نام گریشنا موافقت نکرد.
چون این سایت وابسته به موسسه فرهنگی هنری هفت‌برکه است نام هفت‌برکه مورد پذیرش قرار گرفت.

مدیر مسئول این سایت گفت: به همین دلیل نام رسمی پایگاه خبری گراش «هفت‌برکه» است اما به احترام سال‌ها همراهی مخاطبان همچنان از نام گریشنا که شناخته‌تر شده است نیز استفاده می‌شود.

مدیرمسئول این سایت محلی افزود: در طی این مدت رسانه‌ هفت ‌برکه با دو عنوان گریشنا و هفت‌برکه فعال بوده اما نظر مراجع قانونی بر این است که استفاده از عنوان گریشنا غیرقانونی بوده و صرفا باید از عنوان هفت‌برکه استفاده شود. هر چند این نظر کاملا مورد تایید ما نیست ولی همواره تابع قانون هستیم. تا زمان انجام تغییرات فنی موردنظر و ادامه فعالیت با نام هفت برکه به نشانه اعتراض چند روزی از فعالیت خبری در تمامی موارد خودداری خواهیم کرد و امیدواریم برای حفظ جایگاه رسانه‌ها، دیگر همکاران رسانه‌ای در شهرستان نیز در صورت صلاح دید از ما حمایت کنند.

نام موسسه فرهنگی و هنری گریشنا، از نخستین اثر تاریخی ثبت شده شهرستان گراش در فهرست آثار ملی گرفته شده است و با توجه به این نام فعالیت‌های موسسه در هفت بخش رسانه‌ای، فرهنگی و هنری ساماندهی شده است و فعالیت‌های رسانه‌ای اصلی‌ترین رویکرد موسسه هفت‌برکه است.

رویکرد فرهنگ و ارشاد اسلامی حمایت قاطع از مطبوعات است

مدیر  فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرسان گراش در این زمینه گفت: رویکرد و جهت گیری اصلی این نهاد همواره بر حمایت قاطع از مطبوعات و رسانه ها از هر طیف و جناح و اندیشه سیاسی خاص در منطقه شهرستان  است.

به گزارش میلادلارستان به نقل از ایرنا مهدی آیینه افروز اظهار داشت: این اعتراض هیات تحریریه به خاطر حکم دادگاه مبنی بر تغییر نام گریشنا به هفت برکه بوده که البته مجوز رسمی معاون مطبوعاتی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای این سایت در سال ۹۰ نیز به عنوان هفت برکه بوده است.

وی بیان کرد: یک ایراد اساسی این است که هرگونه شکایت و اعتراضی راجع به مطبوعات و فعالیت های رسانه ای در دستگاه قضایی باید از طریق دادگاه مطبوعات پیگیری و بررسی قضایی شود که این مهم هم اینک در شهرستان گراش مغفول مانده است.

وی ابراز داشت: سایت محلی هفت برکه نیز که هم اینک چندین پرونده مفتوح و شکایت از سوی برخی نهادهای اجرایی و یا انتظامی و امنیتی دارد و حتی اگر حکمی هم صادر شده هیچ کدام از طریق دادگاه مطبوعات نبوده و دادستانی و یا دادگاه خود راسا همچون جرایم عمومی دیگر به قضیه ورود کرده است.

آیینه افروز گفت: البته خود فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان گراش نیز به موضوع شکایات علیه این سایت محلی و از طریق  بخش حقوقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس ورود کرده است.

وی عنوان کرد: در خصوص این موضوع تغییر نام، نیز تاکنون هیات تحریریه خود سایت از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی گراش درخواست کمک و پیگیری نداشته اند و چنانچه مسئولان سایت درخواستی داشته باشند از طریق بخش حقوقی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و فرآیند قانونی آن از طریق دادگاه مطبوعات نیز این مساله را پیگیری خواهد کرد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۲۲ تیر ۱۳۹۹ ساعت ۷:۱۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین