یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۵۵ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

از واژه «میلاد» در انتهای اخبار کانال‌های خبری لارستان چه می‌دانید؟!+عکس

    میلاد لارستان: در سطح لارستان به ویژه طی سالیان اخیر، به جهت همه‌گیری استفاده از گوشی همراه و نرم‌افزار‌های مرتبط با آن، شبکه‌های خبری مجازی نیز رشد چشمگیری…

 

 

میلاد لارستان: در سطح لارستان به ویژه طی سالیان اخیر، به جهت همه‌گیری استفاده از گوشی همراه و نرم‌افزار‌های مرتبط با آن، شبکه‌های خبری مجازی نیز رشد چشمگیری از سطح کلان تا جز داشته است.

دسترسی سریع، آسان و شاید کم‌هزینه استفاده از گوشی‌های همراه، منجر به رشد قارچ گونه منابع خبری و کانال‌های اطلاع‌رسانی شده است که بدلیل عدم سخت‌گیری از سوی نهادهای مرتبط، اغلب این کانال‌های خبری بدون مجوز است.

بحث مجوزدار بودن یا نبودن این رسانه‌ها که بعضاً بالای چندین هزار مخاطب دارند، موضوع بحث ما نیست بلکه هدف از این نگارش، رعایت اخلاق حرفه‌ای خبرنگاری است که شوربختانه در اکثر کانال‌های خبری به جهت عدم تخصص در حوزه خبرنگاری، سهل‌انگاری، سواستفاده و… اخلاق حرفه‌ای نادیده گرفته می‌شود.

هر چند در نگاه نخست رشد شبکه‌های خبری مثبت به نظر برسد اما اگر با تخصص و صد البته تعهد همراه نباشد، آسیب‌های مختص به خودش را دارد.

مبحث مهم در فعالیت رسانه‌ای تولید محتوا و خبر است که متاسفانه و متاسفانه در این حوزه مهم در لارستان ضعف اساسی وجود دارد چراکه خبرنگاران یا رسانه‌های تولیدکننده خبر بسیار کم هستند و این مهم منجر به آن شده تا اغلب رسانه‌‌های فعال در سطح لارستان به کار کپی‌برداری خبر روی آورند.

عدم تولید محتوا و خبر منجر به آن می‌شود که زحمات رسانه‌های تولیدکننده خبر بیشتر شود، محتوای منتشر شده در کانالهای خبری مشابه یکدیگر باشد، سطح مطالبات تنزل یابد و دهها اثر منفی دیگر را به همراه داشته باشد.

شاید در نگاه نخست، کپی کردن اخبار از منابع خبری معتبر کاری آسان به نظر برسد اما همین کپی کردن اخبار نیز دارای اصول و قواعد است.

سایت، روزنامه و کانال‌های میلاد لارستان همواره از رسانه‌های فعال و سرآمد در تولید خبر در سطح لارستان محسوب می‌شود و بدلیل پیگیری و رصد اخبار، از منابع مطمئن و معتبر محسوب می‌شود.

از طرفی تولید اخبار در رسانه‌ میلاد لارستان، به جهت برخورداری از خبرنگاران و عکاسان حرفه‌ای و فعال، همیشه سرلوحه کار این رسانه بوده است.

به همین سبب، اکثر رسانه‌های فعال در سطح لارستان، در پی رصد لحظه‌ای اخبار منتشر شده در میلاد لارستان هستند تا حتی زودتر از خود رسانه میلاد لارستان، اخبار را کپی و کانال‌های خبری خود منتشر کنند.

هر چند انتشار اخبار منتشر شده در سایت میلاد لارستان از سوی سایر رسانه‌ها برای ما نشانه اعتبار ماست اما عدم امانت داری از سوی آنها با وجود تذکرات مکرر موجب گلایه ما شده و مجبور به واکنش علنی به این موضوع شده‌ایم.

اگر توجه کرده باشید، در بسیاری از اخبار منتشر شده در رسانه‌های فعال در شهر لار، در انتهای خبر واژه‌ «میلاد» درج شده که قطعا از دید همگان مخفی می‌ماند یا نکته‌ای مبهم و نامفهوم است. این رسانه‌ها با درج ناقص میلاد لارستان، علاوه بر آنکه کار خود را در درج نام منبع که میلاد لارستان باشد، توجیه می‌کنند و از طرفی اغلب افراد متوجه نمی‌شوند که منبع اصلی خبر کجاست تا با عضویت در کانالهای میلاد لارستان از اخبار سریعتر مطلع شوند.

نکته تأسف‌آورتر آنکه بارها دیده شده که این رسانه‌ها برخلاف اخلاق حرفه‌ای هیچ نامی از میلاد لارستان بعنوان منبع اصلی خبر در زمان انتشار، درج نمی‌کنند و این کار دزدی خبر محسوب می‌شود‌. هر چند بطور مکرر به مدیران کانال‌های خبری این موضوع تذکر داده شده، اما بازهم رویه قبلی، بدون ذکر نام رسانه میلاد لارستان اقدام به کپی‌برداری خبر می‌کنند.

شاید این سوال برای مخاطبان مطرح شود که منبع زدن یا نزدن چه سودی دارد؟ که در جواب باید گفت: ذکر نام به دلایل مختلفی انجام می‌شود که از جمله؛ ارزش قائل‌شدن به نگارنده متن، حفظ حرمت و جایگاه رسانه و اخلاق حرفه‌ای، تفکیک بین رسانه‌های فعال و دغدغه‌مند با رسانه کپی‌کننده، افزایش اعضای کانال‌های معتبر، افزایش اعتبار رسانه مرجع و غیره می‌شود.

شاید مهمترین دلیل آنکه رسانه‌ها از درج نام سایر رسانه‌های مرجع و منبع در رسانه‌های خود خودداری می‌کنند، یکه تازی در جذب مخاطب است که در پی آن بالا بودن تعداد مخاطبان موجب افزایش جذب تبلیغات با هزینه بالاتر است که این مهم منجر به افزایش درآمدزایی از طریق تبلیغات می‌شود‌.

شاید این مورد آخر، مهمترین ضربه‌ای باشد که به رسانه‌های فعال نظیر میلاد لارستان وارد می‌شود چراکه در این اوضاع اقتصادی با صرف هزینه بالا در راستای جذب خبرنگار و عکاس تلاش دارند با مطالبه گری و پیگیری مشکلات جز و کلان مردم و شهر به شکل اصولی فعالیت کنند.

جا دارد مدیران مرتبط با مطبوعات و رسانه‌ها با نظارت جدی و یکبار برای همیشه جلوی فعالیت رسانه‌های بدون مجوز و غیرحرفه‌ای را که صرفا با هدف کسب درآمد فعالیت دارند را بگیرد و به نابسامانی رسانه‌ای سامان دهد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۱ اسفند ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “از واژه «میلاد» در انتهای اخبار کانال‌های خبری لارستان چه می‌دانید؟!+عکس”

  1. لارستان مهد تمدن ها .ص گفت:

    کجاست گوش شنوا …… ولی
    مکن ناله و فریاد که دوش زدم فالی و فریاد رسی می آید!!!

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین