شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۲:۳۱ق.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

علوی:در هر حرفه ای باشم خبرنگاری را رها نمیکنم/روحیه مطالبه گری سرلوحه کار خبرنگاران لارستان باشد

سید کامران علوی، متولد ۳۰ شهریور ۱۳۵۵، متولد شهر لار، کارشناس حسابداری از دانشگاه آزاد اسلامی لارستان است. وی در در حال حاضر بعنوان مدیر روابط عمومی شهرداری لار مشغول…

سید کامران علوی، متولد ۳۰ شهریور ۱۳۵۵، متولد شهر لار، کارشناس حسابداری از دانشگاه آزاد اسلامی لارستان است. وی در در حال حاضر بعنوان مدیر روابط عمومی شهرداری لار مشغول به فعالیت است.  در نشریات مختلف از آفرینش و خبر جنوب تا میلاد لارستان و سایت های خبری منطقه قلم زده و مطلب نوشته است. عاشق خبرنگاری است و به خبرنگاران توصیه نموده روحیه مطالبه گری را حفظ نمایند.  روز خبرنگار بهانه ای شد تا با این خبرنگار قدیمی عرصه رسانه لارستان مصاحبه ای کوتاه انجام دهیم.

۱)‌به عنوان اولین سوال،‌ بفرمایید آیا اولین دفعه ای که یک مطلب به طور رسمی از شما منتشر شد را به خاطر دارید‌؟ توضیحی کوتاه بفرمایید.

بله، خبر برپایی نمایشگاه آثار هنرمند لارستانی سرکار خانم لیلا خسروانی در نگارخانه سبز اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان

۲) اگر خبرنگار نبودید به چه حرفه دیگری مشغول می شدید؟

درهر کار و حرفه ای که مشغول باشم باز هم خبرنگاری را رها نمیکنم. چون عاشق این کار هستم.

۳) از نگاه شما خبرنگاری حرفه ای به چه معناست؟

نگاه تیز بینانه به واقعیت های اجتماع و بیان حقایق بدون هرگونه ترس و وابستگی

۴) تا به حال در چه رسانه های شهرستانی،‌استانی و کشوری کار و حرفه خبرنگاری را دنبال نموده اید؟

تصویربرداری صدا و سیمای مرکز فارس در کنار استاد ارجمندم جناب آقای حاج محمد زارع که در محضر ایشان حرفه خبرنگاری را آموخته ام. روزنامه های فرهیختگان، آفرینش، خبر جنوب، طلوع و میلاد لارستان خبرگزاری های مهر، آنا و ایکنا. سایت های خبری لادستان، آفتاب لارستان و صحبت نو. سردبیر نشریه دریچه (نشریه داخلی دانشگاه آزاد اسلامی لارستان) و سردبیر نشریه ایراهستان (نشریه داخلی شهرداری و شورای اسلامی شهر لار)

۵) تلخ ترین و شیرین ترین خاطره دوران فعالیت تان را برای ما بیان نمایید.

تلخ ترین خاطره ها؛ انتشار اخبار رحلت حضرت آیت الله آیت الهی و حضرت آیت الله سید مجتبی موسوی لاری، فوت مداح اهل بیت حاج رسول معمارزاده، تشییع پیکر شهید حاج مسعود امامی در لار و شهادت پاسدار سرافراز ناظم عسکریزاده

شیرین ترین خاطره؛ تمام گزارش و خبرهایی بوده که در جهت ارتقا و توسعه لارستان بزرگ تهیه کرده ام.

۶) با گسترش فضای مجازی چه تغییراتی در  حرفه خبرنگاری طی سالهای اخیر رخ داده است؟

با گسترش فضای مجازی؛ در کمترین زمان ممکن، یک رخداد خبری از دورترین نقطه جهان به تمام جهان مخابره می شود. حتی به جرات می توانم بگویم که فضای مجازی در انتشار اخبار بسیار سریعتر از رسانه ملی عمل کرده و این امر موجب آن شده تا فضای مجازی مخاطب بیشتری نسبت به دیگر رسانه ها به خود اختصاص دهد. ولی در این راستا به نکته مهمی که باید اشاره کنم، اینکه متاسفانه در ایران؛ فضای مجازی بیشتر به محلی برای انتشار شایعات و خبرهای کذب تبدیل شده است که باید مسولین متولی به این موضوع نگاه جدی تری داشته باشند.

۷) تا چه حد وظیفه خبرنگار را پیگیری مطالبات مردم از مسئولین و به اصطلاح مطالبه گری میدانید؟

یک خبرنگار واقعی نباید تنها به انعکاس خبر بسنده کند. بلکه باید آن را تحلیل و در صورت نیاز به پاسخگویی مسولین در جهت برآورده شدن مطالبات مردمی، تا نهایت امر آن را پیگیری کرده و به صورت گزارشی جامع، کامل و از همه مهمتر واقع بینانه آن را در دسترس مردم قرار دهد.

۸) به نظر شما مهمترين نياز فعلي كشور درحال حاضر چيست؟

فرهنگ، معیشت، درمان

۹) تا کنون آیا در حرفه خود  برخورد نامناسب از مسئولین لارستان و یا استان و.. دیده اید؟ در صورت امکان چند مورد برای ما ذکر نمایید.

بله. دو مورد که در سال های ۸۳ و ۸۴ اتفاق افتاد و هیچ وقت فراموش نمی کنم.

۱۰) حرفه خبرنگاری را در  لارستان چگونه می بینید؟

متاسفانه در لارستان به کار خبرنگاری به عنوان یک حرفه نگاه نمی شود، بلکه عده ای از جوانان خوش ذوق به خاطر علاقه در این راه گام نهاده اند. و متاسفانه مسولین امر هیچ گونه امتیازی برای این قشر پرتلاش قائل نیستند.

۱۱) تعریف شما از رسانه های معاند، منتقد  و موافق چیست؟

رسانه معاند = رسانه برانداز

رسانه منتقد: معمولا رسانه های منتقد در پی اصلاح امور هستند ولی در بعضی مواقع عملکرد آن با رسانه معاند اشتباه گرفته می شود.

رسانه موافق: رسانه همسو

۱۲) شما تا چه حد اعتقاد به انتشار یک خبر و یا گزارش مجموعا در شهرستان ها بدون توجه به تبعات آن دارید؟

یک خبرنگار باید صد درصد به وظیفه اصلی خود عمل کند. و این امر هیچ گونه محدودیت مکانی و زمانی ندارد.

۱۳) به نظر با توجه به رشد روز افزون رسانه ها در منطقه لارستان، آیا خبرنگاران به همان میزان تولید محتوا داشته اند؟ ‌آیا اصلا به همان میزان افزایش رسانه،‌ خبرنگار در شهرستان وجود دارد؟

در رابطه با بخش اول این پرسش باید بگویم خیر. به استثناء پایگاه خبری آفتاب لارستان و تا حدودی هم روزنامه میلاد لارستان که وظیفه رسانه ای خود را انجام می دهند، دیگر رسانه های شهرستان در نقش بولتن تبلیغاتی ادارات ایفای نقش می کنند.

بعنوان مثال؛ در این چند سال اخیر، دفتر خبری لارستان که بعنوان رسانه ملی یکی از مهمترین رسانه ها محسوب می شود فقط انعکاس دهنده اخبار شهرستان بوده، و هیچگونه تولید محتوا نداشته. درصورتی که این رسانه می تواند بهترین شرایط را برای توسعه شهر و شهرستان و منطقه ایجاد کند.

اما بخش دوم پرسش شما؛ تعداد خبرنگاران در شهرستان از لحاظ کمی زیاد است. ولی از لحاظ کیفی خیر.

 چرا که به استثناء تعداد محدودی از این تلاشگران، اکثریت با اصول صحیح این حرفه آشنایی چندانی ندارند.

۱۴) مهمترین تفاوت کار در خبرگزاری های استانی و کشوری با کار در پایگاه های خبری محلی در چه می دانید؟

در یک کلام؛ ایجاد انگیزه

۱۵) از نظر شما به عنوان یک خبرنگار مهمترین علت عدم توسعه اقتصادی لارستان چیست؟

متاسفانه دو عامل مهم موجب عقب ماندگی ما در توسعه اقتصادی شده است. اول؛ عدم روحیه مطالبه گری مردم منطقه. دوم عدم سیاست کلان مسولین.

۱۶) مهمترین انتظار شما از مسولان اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان و مسئولین ارشاد استانی چیست؟

مسولین ارشاد استان، در زمینه مالی؛ توجه بهتر و بیشتری به اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان داشته باشند.

۱۷) آیا تاکنون اتفاق افتاده که به خاطر مطلب و محتوای تولیدی در لارستان تهدید شوید؟

این مسئله در حرفه خبرنگاری دور از انتظار نیست.

۱۸) نظرتان در خصوص رسانه میلاد لارستان را بیان نمایید.

رسانه خوبی است. با این شرایط اقتصادی هم به خوبی توانسته خود را سرپا نگه دارد. ولی باید کمی دست از کپی برداری مطالب بردارد و بیشترین وقت خود را صرف تولید محتوا و مطالب تحلیلی کند.

۱۹) بدون تعارف ترین سخن شما با کدام مسئول شهرستان است؟بفرمایید. نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی و فرماندار شهرستان.

هر دو. بویژه نماینده که به عنوان یک وکیل، اعتبار کاری خود را از آراء مردم بدست آورده است. لذا باید به خواسته های بحق موکلین خود جامه عمل بپوشاند. قطعا یکی از خواسته های مردم لارستان بزرگ و دیگر شهرستان های حوزه نمایندگی، توسعه منطقه در زمینه های مختلف بویژه در زمینه اقتصاد و اشتغال است.

۲۰) سخن آخر.

۱- خبرنگاران عزیز، روحیه مطالبه گری را در خود تقویت کنید.

۲- اگر خبرنگاری راه امرار معاش شما نیست و فقط بخاطر عشق و علاقه به این کار مشغول هستید، اول بدنبال کاری باشید که  راه گذران معیشت شما باشد.

در پایان از شما و هیئت تحریریه محترم روزنامه میلاد لارستان تشکر و قدردانی می کنم که این وقت را در اختیار بنده قرار دادید.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۱۰:۲۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین