شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۴ق.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

بازی با مرگ در غسالخانه اموات کرونایی شهر لار

عده ای در قالب گروههای جهادی، به شکل کاملا داوطلبانه، افتخاری و رایگان، در کاری دردناک و صد البته خطرناک، مشغول تغسل، کفن و دفن اموات کرونایی هستند که در…

عده ای در قالب گروههای جهادی، به شکل کاملا داوطلبانه، افتخاری و رایگان، در کاری دردناک و صد البته خطرناک، مشغول تغسل، کفن و دفن اموات کرونایی هستند که در سطح جامعه هر کسی جرأت ورود به این عرصه را نمی کند.

به گزارش میلاد لارستان، نزدیک به ۷ ماه است که مهمانی ناخوانده و سمج به نام کرونا ویروس در بسیاری از نقاط دنیا، «کنگر خورده و لنگر انداخته» و حسابی همه را کلافه کرده و زندگی ها را به هم ریخته است.

داستان کرونا، فارغ از ناهنجاری ها و تلخی ها، جلوه های جذاب و دیدنی را رقم زده است که از جمله آن ایثار شبانه روزی مدافعان سلامت، تلاش گروههای جهادی در ضدعفونی معابر و تهیه اقلام بهداشتی، تدارک بسته های معیشتی در قالب رزمایش همدلی و کمک مومنانه و غیره اشاره کرد.

در کنار این اقدامات زیبا، بی نظیر و بیادماندنی، عده ای در قالب گروههای جهادی، به شکل کاملا داوطلبانه، افتخاری و رایگان، در کاری دردناک و صد البته خطرناک، مشغول تغسل، کفن و دفن اموات کرونایی هستند که در سطح جامعه هر کسی جرأت ورود به این عرصه را نمی کند.

در شهرستان لارستان و همزمان با اوج گیری موج دوم شیوع کووید ۱۹ و افزایش روزافزون فوتی ها، جمعی از طلاب، بسیجیان و اقشار مختلف جامعه، در قالب گروه جهادی شهید طالبی لارستان، اقدام به تغسیل و تکفین اموات می کنند که شاید بسیاری از افراد جامعه از این موضوع آگاهی نداشته باشند.

به همین دلیل و به منظور آشنایی هر چه بیشتر با فعالیت های این گروه جهادی، گفت و گویی با یک زوج جوان فعال در این گروه که به دلائلی حاضر به معرفی و ذکر نام خود نیستند، ترتیب داده ایم که در زیر می خوانیم:

میلاد لارستان: چطور شد که قبول کردید اموات کرونایی را تغسیل دهید؟

برای رضای خدا و اینکه نمی تونستیم ببینیم در شهرمون کسانی فوت کنند و بدون غسل، کفن و دفن شوند.  احساس وظیفه و مسئولیت کردیم در برابر هم نوع خودمون و مهمتر از همه امر ولی فقیه بود که تاکید داشتند بر اینکه غسل اموات کرونایی انجام شود.

میلاد لارستان: تغسیل اموات کرونایی به چه شکلی انجام می‌شود؟

لباس های مخصوصی برای ما فراهم شده از جمله یکی از این لباسها، لباس های ضد آب هست که آب در آن نفوذ نمی‌کند. دستکش و چکمه است و برای اموات هم اول آن را  آب ژاول می زنیم و می گذاریم ۱۰ دقیقه بماند تا تمام عفونت ها از بین بره. بعد غسل و کفن مثل بقیه اموات عادی با رعایت تمام احکام شرعی انجام می شود.پس از کفن، میت را در کاور مخصوص قرار می‌دهیم. چون میت رو در کاور می گذاریم و در قبر نمیشه کاور را باز کرد، مهر تربت امام حسین(ع)  قبل از کفن به صورت میت بسته می شود.

میلاد لارستان: با توجه به خطرات این بیماری، نترسیدید از اینکه خودتان به کرونا مبتلا شوید؟

بالاخره هر کاری یک ترسی در اولش دارد اما در قبال کاری که شهدا کردن فکر کنم این کار به حساب نیاد. مرگ از رگ گردن به آدم نزدیکتره و هرجا که باشی در هر حالتی بالاخره مرگ میاد سراغمون ولی چه بهتر که اگر قراره بمیریم تو این کار جهادی بمیریم.

یک جمله قشنگی شهید حججی داره میگه اگر شهید نشیم میمیریم و من زمانی که این جمله رو دیدم، متوجه نشدم منظور شهید از این جمله چیه ولی الان میفهمم منظورش چیه اگر ما نمی رفتیم که اینکار را بکنیم من خودم واقعا خجالت می کشیدم از روی شهید حججی. چرا که اون جونش داد ولی من حاضر نیستم یکم خودم را به خطر بیاندازم برای هموطنانم.

میلاد لارستان: خانواده‌تان مشکلی با این کار ندارند؟

همه افراد خانواده از این کار مطلع نیستند و واقعاً دوست نداریم کسی بدونه و ما رو بشناسه ما این کار رو فقط و فقط برای رضای خدا انجام دادیم.

میلاد لارستان: چگونه با گروه جهادی تغسیل اموات کرونایی آشنا شدید؟

پیامی در یک گروه دیدیم که در لار هم غسل انجام میشه و حوزه علمیه این کار متقبل شده. پیگیری کردیم و متوجه شدیم که به نیرو احتیاج دارند.

میلاد لارستان: گروه شما چند نفره است؟ چند زوج (زن و شوهر) در گروه شما هستند؟

برادران پای کار ۱۵ نفر، خواهران پای کار ۱۱ و تعداد زوج ها نیز ۳ خانواده هستند.

میلاد لارستان: تاکنون چند جنازه کرونایی شسته‌اید ؟

متأسفانه تعداد اموات که زیاد بود تو این مدت ولی ما توفیق داشتیم فقط ۶ میت رو غسل بدیم.

میلاد لارستان: آیا فرزند هم دارید؟

بله

میلاد لارستان: برای شست‌وشوی جنازه ها پولی هم  دریافت می کنید؟

خیر. همانطور که گفتم ما این کار را فقط برای رضای خدا انجام می دهیم و هیچ چشم داشتی نداریم. اصلا نمی خواهیم شناخته بشیم. به دنبال هیچ پول و هیچ چیز دیگه ای نیستیم. این کار ما به طور کامل جهادی و فقط برای رضای خداست.

میلاد لارستان: سخت ترین بخش کار شستشوی اموات کجاست؟

میتی که خونریزی داره این خونریزی خیلی کار و سخت میکنه. باید حتما این خون کنترل بشه تا ما بتوانیم کار غسل را انجام بدهیم. وقتی که وارد اون فضا میشی بیشتر خودتو به مرگ نزدیک میبینی، بیشتر یاد مرگ می‌افتی و سختی این کار به نظر من در این که آماده نیستیم و هیچ عمل صالحی برای اون  دنیا نداریم، واقعاً کار مفیدی انجام ندادیم. من خودم رو میگم فکر اینکه یک روزی من جای این فرد باشم و آماده مرگ نباشم خودش خیلی سخته.

میلاد لارستان: صحبت پایانی شما:

از مردم خواهش می کنم ماسک بزنید و رعایت کنید چون این بیماری شوخی بردار نیست و با جان انسان سر و کار دارد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۳ مرداد ۱۳۹۹ ساعت ۹:۱۴ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

3 Responses to “بازی با مرگ در غسالخانه اموات کرونایی شهر لار”

  1. مهدی گفت:

    خدا خیرتون بده

  2. لارستانی گفت:

    ان شالله سالم باشید و خدا خیرتون بده

  3. ناشناس گفت:

    سلام آفرین و خداقوت تنها جمله ای که میتونم بگم اینه فقط قدر و منزلت شما رو خداوند میدونه.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین