جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۰۷ق.ظ
::آخرین مطلب 15 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

تسهیلات کلید تاخیر 20 ساله توسعه سیمان لارستان؛‌ کارخانه آرد پیگیری استانی نیاز دارد/معادن گچ لارستان بالقوه صادراتی اند

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت لارستان با اشاره به اینکه مشکلات کارخانه سیمان لارستان مربوط به دریافت تسهیلات است و برای تحقق طرح توسعه آن نیاز به بودجه دارد،…

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت لارستان با اشاره به اینکه مشکلات کارخانه سیمان لارستان مربوط به دریافت تسهیلات است و برای تحقق طرح توسعه آن نیاز به بودجه دارد، بیان کرد: دستگاه‌ها و ماشین‌آلات فاز دوم این کارخانه که برای تولید سیمان خاکستری، بیش از ۲۰ سال در انتظار دریافت تسهیلات است.

به گزارش میلاد لارستان، علی‌محمد ابراهیم‌زاده در نشست خبری با اصحاب رسانه لارستان ضمن عرض تسلیت ایام محرم و همچنین گرامیداشت هفته دولت، به ارائه گزارشی از عملکرد دولت تدبیر و امید پرداخت و اظهار داشت: از سال ۹۲ تا پایان مردادماه ۹۹، تعداد ۴۸ واحد صنعتی با اعتباری بالغ‌بر ۷۳۶ هزار و ۷۷۵ میلیون ریال  و اشتغال‌زایی ۴۶۳ نفر در لارستان به بهره‌برداری رسیده است.

۱۰۰ واحد صنتی فعال در لارستان وجود دارد

وی با اشاره به اینکه در لارستان ۱۶۵ واحد صنعتی وجود دارد که از این تعداد ۱۰۰ واحد فعال، ۲۵ واحد نیمه فعال و ۴۰ واحد غیرفعال است، افزود: درمجموع در واحدهای صنعتی فعال و نیمه فعال لارستان برای یک هزار و ۴۶۹ نفر اشتغال ایجادشده است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت لارستان با اذعان به اینکه برای بررسی مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی ۷۲ جلسه تسهیل و رفع موانع تولید در سطح شهرستان و ۲ مورد نیز جلسه در سطح استانی با حضور مدیران ارشد فارس برگزارشده است، تصریح کرد: مصوبات کارگروه رفع موانع تولید لازم‌الاجراست و اگر دستگاهی از این مصوبات سرپیچی کند، امکان پیگیری قضایی موضوع وجود دارد که نشان از توجه به بُعد تولید است.

عمده مشکلات تولیدکنندگان در سطح لارستان کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است

این مسئول با تأکید بر اینکه عمده مسائل و مشکلات تولیدکنندگان در سطح لارستان با توجه به بررسی‌های انجام‌شده در زمینه کمبود نقدینگی و سرمایه در گردش است، خاطرنشان کرد: این مشکل به دلیل افزایش تورم باعث اُفت سرمایه در گردش تولیدکنندگان شده است.

وی عمده مشکلات واحدهای صنعتی را مربوط به ضعف در مدیریت دانست و ادامه داد: ۵۰ درصد مسائل موجود در کارخانه‌ها را اگر مربوط به سرمایه در گردش بدانیم، از ۵۰ درصد باقی‌مانده شاید ۲۰ درصد مرتبط با دستگاه‌های دولتی و مابقی به دلیل عدم به‌کارگیری مدیر توانمند است.

طی سالیان اخیر فقط ۲ واحد تولیدی «حدید و دامکو»  در سطح لارستان تعطیل‌شده است

ابراهیم‌زاده بابیان اینکه طی سالیان اخیر فقط ۲ واحد تولیدی «حدید و دامکو»  در سطح لارستان تعطیل‌شده است که دلیل نیز مربوط به مسائل شخصی و عدم مدیریت مالی بود و ارتباطی با دستگاه‌های دولتی نداشت، یادآور شد: علت توقف تولید کارخانه «ویتانا» لارستان که شرکتی رو به رشد بوده است و به‌طور ناگهانی تعطیل شد، در دست بررسی قرار دارد و مشکلات کارخانه سیمان، شرکت خورشید طلائی و شمیم گلبرگ نیز در کارگروه رفع موانع اولید استان فارس مطرح شد.

رئیس اداره صمت لارستان با تأکید بر اینکه همه این کارخانجات تعطیل‌شده مدت کوتاهی پیش از توقف تولید در اوج پیشرفت کاری بودند، عنوان کرد: بر اساس بازدیدهای میدانی که از این واحدهای تولیدی پیش از تعطیلی صورت گرفت، مدیران آن‌ها نسبت وضعیت مناسب بازار فروش، افزایش میزان تولیدات، تکمیل و جذب پرسنل جدید، توسعه کارخانه و غیره ابراز خرسندی می‌کردند.

انتظار ۲۰ ساله کارخانه سیمان لارستان برای دریافت تسهیلات جهت اجرای طرح توسعه

وی با اشاره به اینکه مشکلات کارخانه سیمان لارستان مربوط به دریافت تسهیلات است و برای تحقق طرح توسعه آن نیاز به بودجه دارد، بیان کرد: دستگاه‌ها و ماشین‌آلات فاز دوم این کارخانه که برای تولید سیمان خاکستری، بیش از ۲۰ سال در انتظار دریافت تسهیلات است.

این کارشناس اقتصادی با اذعان به اینکه تسهیلات ارزی کارخانه سیمان لارستان مربوط به خرید تجهیزات بوده که آن را دریافت کرده‌اند، تصریح کرد: برای دریافت تسهیلات ریالی به‌منظور عملیاتی کردن طرح توسعه نیز مدیران این کارخانه با بانک صادرات دچار مشکل شده‌اند و بر اساس آخرین اخبار بانک صادرات به دلیل عدم تمکین مصوبه کارگروه تسهیل تولید استان به دستگاه قضایی معرفی‌شده است.

کارخانه ریسندگی لارستان در انتظار دریافت تسهیلات

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت لارستان درباره موانع ایجادشده در مسیر احداث کارخانه ریسندگی نیز گفت: مدیر این کارخانه که اکنون مالکیت واحد تولیدی «پنبه‌پاک‌کنی» را بر عهده دارد، یکی از شرکت‌های فعال و پویا در لارستان محسوب می‌شود.

وی با اشاره به اینکه در برنامه طرح توسعه کارخانه پنبه‌پاک‌کنی، در دهه فجر سال گذشته کلنگ احداث کارخانه ریسندگی به زمین زده‌شده که در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، ادامه داد: در ادامه طرح توسعه آن، بنا به برنامه‌ریزی‌ها کارخانه پارچه‌بافی نیز احداث می‌شود.

ابراهیم‌زاده بابیان اینکه در بازدید اخیر استاندار فارس از این کارخانه، قول مساعد برای پرداخت تسهیلات نیز داده شد، عنوان کرد: این مهم در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید مطرح و قرار شد از طریق بانک ملت شیراز تسهیلات پس از ثبت‌نام در سامانه کارا پرداخت شود که در ادامه در این مسیر دچار بروکراسی اداری می‌شوند و تمام سعی خود راداریم تا همچنان پیگیر رفع مشکلات آنان هستیم.

پیشنهاد ایجاد شهرک صنعتی سنگ در جویم

رئیس اداره صمت لارستان با اذعان به اینکه تمامی مراحل اخذ مجوز در خصوص بهره‌برداری از معادن در سطح استان انجام می‌شود و هیچ‌گونه اقدامی را نمی‌توان در شهرستان انجام داد، گفت: از سال ۹۲ تا مردادماه ۹۹ تعداد ۳۶ پروانه بهره‌برداری صادرشده است.

وی بیشترین معدن سنگ‌های تزئینی لارستان را مربوط به بخش جویم دانست و افزود: در حال حاضر ۳ سرمایه‌گذار پروانه بهره‌برداری را اخذ کرده‌اند و ۴ سرمایه‌گذار نیز در مرحله کشف هستند که پیش‌بینی می‌شود بتوان در بخش جویم صنایع مربوط به سنگ را مستقر کرد تا بتوان از ارزش‌افزوده ناشی از آن در خود منطقه بهره برد.

ابراهیم‌زاده کیفیت سنگ موجود در بخش جویم لارستان را بسیار مرغوب برشمرد و تصریح کرد: اکنون سنگ‌هایی که برداشت می‌شود، به معادن و کارخانجات سنگ‌بری شهرستان‌های آباده، سعادت شهر، نی‌ریز، یزد و غیره ارسال می‌شود.

این مسوول از بررسی راه‌اندازی کارخانه بسته‌بندی دانه‌های کنسانتره سنگ‌های آهن در کارگروه رفع موانع تولید در منطقه درز و سایبان و دشت کوران لارستان خبر داد و یادآور شد: مجوزهای لازم توسط سرمایه‌گذار بخش خصوصی اخذ و زمین موردنیاز واگذارشده است و پس از دریافت تسهیلات مراحل احداث کارخانه صورت می‌گیرد.

در لارستان امکان سرمایه‌گذاری و توسعه معادن وجود دارد

وی بابیان اینکه در لارستان معادن گچ، نمک با خلوص بالا، گوگرد، سنگ، آهن و غیره وجود دارد، خاطرنشان کرد: در لارستان امکان سرمایه‌گذاری و توسعه معادن وجود دارد.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت لارستان درگذشته روزانه بیش از یک هزار تُن سنگ‌آهن خام به کشور چین صادر می‌شد، عنوان کرد: پس از تحریم‌ها امکان صادرات سنگ‌آهن لارستان میسر نبود و اکنون فقط برای تولید سیمان مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

ابراهیم‌زاده همچنین از صدور احداث کارخانه گچ و بسته‌بندی آن در لارستان خبر داد و یادآور شد: گچ‌های معادن لار بسیار مرغوب است و در صورت فعالیت مناسب امکان صادرات آن نیز وجود دارد.

وی بابیان اینکه مسئولیت اصلی نظارت بر بازار بر عهده اتاق اصناف است، تصریح کرد: طی ۷ سال اخیر ۳ هزار و ۹۴۱ مجوز پروانه کسب در لارستان صادر می‌شود.

رئیس اداره صمت لارستان به انجام ۱۲۳ هزار و ۴۸۸ بازرسی از واحدهای تولیدی، عمده و خرده‌فروش اشاره کرد و ادامه داد: طی این مدت برای ۲ هزار و ۴۵ مورد پرونده برای افراد متخلف تشکیل‌شده است.

مراحل اداری صدور جواز تأسیس کارخانه آرد لارستان نیاز به پیگیری در سطح استان دارد

ابراهیم‌زاده در خصوص مشکلات ایجادشده برای طی مراحل اداری صدور جواز تأسیس کارخانه آرد لارستان، گفت: این پروژه که در حال حاضر ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد که مجوز اولیه این کارخانه از سوی اداره صمت صادر و پس‌ازآن برای تمدید جواز تأسیس بر عهده سازمان جهاد کشاورزی است و امید می‌رود با پیگیری از اداره کل غله فارس مشکلات این کارخانه حل شود.

کمترین آسیب از طریق اصناف در زمینه کرونا اتفاق افتاده است

وی با تقدیر از کسبه به دلیل همکاری در تعطیلی بازار در طول ایام مبارزه با کرونا، اضافه کرد: خوشبختانه در میان فوتی‌های ناشی از کرونا، کمترین قشر مربوط به اصناف و بازاریان بود که نشان در همکاری خوب و مؤثر بازاریان در لارستان است.

رئیس اداره صنعت، معدن و تجارت لارستان بازاریان با ابراز رضایت از اینکه کمترین آسیب از طریق اصناف در زمینه کرونا اتفاق افتاده است، تصریح کرد: تاکنون بیش از یک میلیارد تسهیلات به واحدهای آسیب‌دیده ناشی از کرونا در لارستان پرداخت‌شده است.

ابراهیم‌زاده با اشاره به اینکه بنده موافق تعطیلی مغازه‌ها و بازارها نیستم، افزود: بیشتر دلیل انتقال بیماری مربوط به عدم رعایت شهروندان و شرکت در مجالس عروسی و عزاست و اگر می‌خواهیم با کرونا مبارزه کنیم باید در زمینه سازگاری و زندگی با کرونا فرهنگ‌سازی و آموزش لازم ارائه شود.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۲ شهریور ۱۳۹۹ ساعت ۴:۲۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین