جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۱ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

حمام تاریخی «خضر» شهر جویم، محلی مناسب برای راه‌اندازی موزه‌ مردم‌شناسی

حمام تاریخی «خضر» شهر جویم، محلی مناسب برای راه‌اندازی موزه‌ مردم‌شناسی است. به گزارش گروه شهروند خبرنگار میلاد لارستان، شهر جویم بعنوان مرکز بخش جویم یکی از شهرهای تاریخی استان…

حمام تاریخی «خضر» شهر جویم، محلی مناسب برای راه‌اندازی موزه‌ مردم‌شناسی است.

به گزارش گروه شهروند خبرنگار میلاد لارستان، شهر جویم بعنوان مرکز بخش جویم یکی از شهرهای تاریخی استان فارس است که آثار تاریخی زیادی دارد و از جمله این آثار حمام تاریخی خضر محسوب می‌شود.

حمام تاریخی خضر که یکی از آثار ارزشمند شهر جویم می باشد در محله گودکُر این شهر واقع شده و تاریخ ساخت آن به دوره صفوی برمی گردد.

این حمام توسط مرحوم حاجی صفی قلی جویمی در سال ۱۰۸۵ قمری احداث و در ۱۱ مرداد ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۷۵۳ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

این حمام دارای چهار سالن تو در تو است که سالن اول، رختکن با حالت سرد و خشک،سالن دوم مخصوص توالت،نوره کشیدن و حجامت کردن با حالت سرد و تر،سالن سوم ویژه شستشو و غسل کردن با حالت گرم و تر و سالن چهارم جهت عرق کردن، گرم شدن و برخی معالجات طبی، با حالت گرم و خشک می باشد.

این چهار سالن، براساس چهار طبع مجاز تنظیم شده‌است. سالن چهارم به ندرت مورد استفاده قرار می‌گرفته‌است، ولی سالن سوم که زمین آن داغ و آب از مخزن جاری می‌شده‌، مورد استفاده همگانی بوده‌است.

سقف گنبدی سالن‌ها کواکب نشان و دارای طاق‌های متعدّد و گچ بری‌های هندسی ظریف و زیبایی است. گویا نقبی طولانی رابط حمام موصوف و منزل حاجی صفی قلی کلانتر جویم بوده‌است.

این حمام مانند سایر حمام‌های تاریخی از اجزای گوناگونی چون ورودی، جامخانه، بینه (رختکن)، میاندر، نوره کش خانه، گرمخانه (صحن)، خزینه، شاه نشین، نمازخوان، گلخن (تون)، گاوچاه، استخر،شبکه آبرسانی و فاضلاب تشکیل می‌شود.

برنامه پاکسازی حمام خضر جویم از زباله‌های انباشته در محوطه داخلی و بیرونی آن در تابستان سال ۱۳۸۱ شمسی به همت دبیر انجمن میراث فرهنگی وگردشگری جویم، با همکاری مدیرکل وقت میراث فرهنگی فارس و شهردار وقت جویم انجام پذیرفته است.

فاز اول مرمت حمام خضر جویم با اعتباری معادل ۵۳ میلیون تومان به پایان رسیده و برداشت لایه‌های خاک و کاه گل پشت بام، اجرای دیوار سنگی با سنگ لاشه و ملات گچ دور تا دور پشت بام حمام، استحکام بخش دیوارها و سقف بنا با دوخت و دوز ترک‌ها، بازسازی دو طاق در سالن سونا، اتاق آبشی و تخلیه هیزم خانه (تون) از جمله موارد مرمت در فاز اول کنونی محسوب می‌شود.

مرمت حمام با هدف تغییر کاربری به موزه مردمشناسی صورت گرفته‌است.

امیدواریم باهمکاری مردم و مسئولین مربوطه این حمام تاریخی و ارزشمند به محل گردشگری بویژه موزه ای تاریخی در خور شهر و بخش کهن جویم تبدیل شود.

آرزو جهان پیما-جویم

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۰۵ بهمن ۱۳۹۹ ساعت ۷:۱۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین