چهارشنبه ۱۳ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۳:۰۹ب.ظ
::آخرین مطلب 30 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 13

تلف شدن کل‌وبزهای وحشی منطقه «دُرزوسایبان» لارستان به علت بیماری طاعون+تصاویر

بیماری طاعون موجب تلف شدن کل‌وبزهای وحشی منطقه «دُرزوسایبان» لارستان شده است. به گزارش گروه شهروند خبرنگار میلاد لارستان از درزوسایبان از چندی پیش، در دشت‌ها و کوه‌های منطقه درزوسایبان…

بیماری طاعون موجب تلف شدن کل‌وبزهای وحشی منطقه «دُرزوسایبان» لارستان شده است.

به گزارش گروه شهروند خبرنگار میلاد لارستان از درزوسایبان از چندی پیش، در دشت‌ها و کوه‌های منطقه درزوسایبان تعدادی از اجساد تلف شده کل و بز های وحشی منطقه درزو سایبان به خاطر بیماری که امسال دچار آن شده‌اند، مشاهده می‌شود.

متأسفانه ادامه این روند می‌تواند موجب نابودی کامل این گونه‌های ارزشمند جانوری شود. از مسئولان و دوستداران محیط زیست تقاضا می‌شود کار رسیدگی به این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

در این خصوص رئیس اداره محیط زیست لارستان در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه علت تلف شدن این حیوانات بیماری طاعون بوده است، اظهار داشت: این مناطق خارج از منطقه حفاظت شده است.

خدانظر انصاری با اشاره به اینکه گونه‌های تلف شده از نوع کل و بز است، افزود: طاعون، یک بیماری ویروسی با قدرت کشندگی بالاست که علت اصلی شیوع آن با توجه به خشکسالی، استفاده مشترک دام‌های اهلی از چشمه ها و آبشخورهای حیات وحش است.

وی با اذعان به اینکه این بیماری از طریق دام اهلی به وحوش منتقل شده، تصریح کرد: بدلیل اینکه درز و سایبان جزء منطقه آزاد و خارج از مناطق چهارگانه محیط زیست است، امکان تعارض و استفاده مشترک دام اهلی و وحشی زیاد بوده و موجب سرایت بیماری شده است.

رئیس اداره محیط زیست لارستان خاطر نشان کرد: خوشبختانه با اقداماتی که تا الان صورت گرفته بخصوص جلوگیری از ورود دام به منطقه حفاظت شده هرمود، پایش، لایه‌روبی و ضدعفونی آبشخورها، پرکردن آبشخورها بیماری در منطقه حفاظت شده مشاهده نشده است.

این مسئول با تأکید بر اینکه مقابله با این بیماری دو راه دارد، اضافه کرد: جلوگیری از ورود دامهای اهلی به شکارگاهها و زیستگاه حیات وحش و واکسیناسیون کامل دام‌های اهلی می‌تواند موجب کنترل این بیماری شود.

 

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۳ فروردین ۱۴۰۰ ساعت ۸:۴۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین