جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۱ق.ظ
::آخرین مطلب 49 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

احداث 5 آب‌انبار و مرمت چشمه و قنات برای تأمین آب مورد نیاز عشایر در لارستان

مدیر اداره امور عشایر لارستان استان فارس گفت: در یک سال گذشته تاکنون حدود ۱۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی و آبخیزداری برای مقابله با پدیده خشکسالی و تامین آب شرب…

مدیر اداره امور عشایر لارستان استان فارس گفت: در یک سال گذشته تاکنون حدود ۱۰ میلیارد ریال پروژه عمرانی و آبخیزداری برای مقابله با پدیده خشکسالی و تامین آب شرب مورد نیاز و دام مناطق عشایری این منطقه اجرایی شده است.

به گزارش میلاد لارستان، سید مرتضی قریشی به خبرنگار ایرنا گفت: پنج آب انبار و ۲ سطح صیقلی ۵۰۰ مترمکعبی بر روی آب انبارها در مناطق عشایری احداث شده که مشکل تامین آب شرب و دام های جامعه عشایری را  برطرف خواهد کرد.

وی گفت: مرمت چندین چشمه و قنات در مناطق عشایری از جمله چشمه چاه پیارم بنارویه ، بهسازی و زیر سازی سه کیلومتر جاده دشت لهباز بخش جویم عشایر تیره کلمبه نیز از دیگر اقدام ها و خدمات مهم عشایر لارستان در یک سال گذشته بود.

وی همچنین گفت: امسال با توجه به بروز خشکسالی و کم بارشی و احتمال خشک شدن چشمه ها سال سختی برای تامین آب شرب و دام عشایر این منطقه پیش بینی می شود که انتظار می رود مسئولان به ویژه شرکت ها و نهادهای خدمت رسان برای رفع این مشکل بیش از پیش این قشر زحمت کش و مولد را یاری دهند.

قریشی با بیان اینکه بیش از هفت درصد از عشایر استان فارس در شهرستان لارستان ییلاق و قشلاق دارند، افزود: زمان حضور عشایر در شهرستان لارستان از مهر تا فروردین‌ماه هرسال است.

وی با بیان اینکه لارستان دارای ۲ هزار و ۱۰۰ خانوار عشایری با بیش از ۱۱ هزار نفر جمعیت است، افزود: عشایر لارستان از ایل بزرگ خمسه و سه طایفه عرب، باصری و نفر هستند.

وی گفت: از طایفه عرب تیره‌های ملک حسینی، علی‌خانی، علی مرادی کوچی، عبدالرضایی کوچی، اشرف، غنی و هندی شرفی و از طایفه باصری تیره‌های لبوموسی، فرهادی، علی مردانی، کلمبه ای، آل قلی، علی شاه قلی، حنائی، جوچین، کرمی، علی قنبری، ظهرابی و کردشولی و از طایفه نفر نیز تیره دولخانی در منطقه لارستان حضور دارند.

قریشی با بیان اینکه عشایر کوچنده لارستان  حدود ۲۳۰ هزار رأس دام دارند که هرسال در  حدود ۵۰ نقطه مرتعی مشخص شده این شهرستان تعلیف می‌شوند، افزود: یکی از چالش های اساسی در این منطقه سرقت احشام بین عشایر است که با توجه به مراجعه و بررسی های انجام شده همچنان رو به افزایش است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۰ ساعت ۷:۴۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین