سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۲ق.ظ
::آخرین مطلب 51 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

مشارکت ژاپنی‌ها در مدیریت آب فارس

در نشست طرح‌ریزی مدیریت مشارکتی پایدار منابع آبی از مشارکت موسسه بین‌المللی «مورانومیرای» ژاپن در مدیریت آب استان فارس خبر داده شد.

در نشست طرح‌ریزی مدیریت مشارکتی پایدار منابع آبی از مشارکت موسسه بین‌المللی «مورانومیرای» ژاپن در مدیریت آب استان فارس خبر داده شد.

به گزارش میلادلارستان و به نقل از روابط عمومی شرکت آب منطقه‌ای استان فارس، حمیدرضا دهقانی، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس، در نشست طرح‌ریزی مشارکتی پایدار منابع آبی اظهار داشت: در سال‌های گذشته سعی شده با استفاده از حضور نمایندگان موسسه مورانومیرای در ایران، متخصصان بومی این پروژه در کشور آموزش ببینند تا بتوان به تدریج این الگو را در همه استان‌ها به اجرا درآورد. دهقانی ابراز امیدواری کرد با فرهنگ‌سازی و اطلاع‌رسانی صحیح در میان مردم این منطقه، کار حفاظت از منابع آب‌های زیرزمینی در دشت ارسنجان به خوبی صورت گیرد.

وی به سیاست‌های وزارت نیرو در حفظ منابع آب‌های زیرزمینی اشاره و یکی از برنامه‌های اصلی را رویکرد مشارکتی در امر حفاظت و بهره برداری با مشارکت بهره برداران در قالب تشکل‌ها و تعاونی‌ها عنوان کرد. مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان فارس تصریح کرد: قبل از ورود دولت به بحث آب، توزیع آب در تمامی نقاط استان توسط مردم انجام می‌گرفت که در پروژه‌های طرح احیا و تعادل‌بخشی هم ایجاد تشکل‌های آب بران و حمایت‌های فنی و مالی از این بخش مورد تاکید قرار گرفته است.

دکتر «وادا» نماینده موسسه «مورانومیرای» با اشاره به برگزاری چند دوره آموزشی در ایران، به بحران آب در ایران اشاره کرد و با تاکید بر اینکه در قرآن مسلمانان خداوند گفته است که آب را به اندازه از آسمان فرو فرستاده، استفاده درست و دقیق آنرا توسط مردم ضروری دانست و افزود: اگر کمبود آب داریم یعنی آب را اضافه مصرف می کنیم اما صحبت از گذشته چاره‌ساز نیست و باید فکری به حال آینده کرد.

وی درباره اصول پیاده‌سازی مدیریت مشارکتی گفت: اگرچه همیشه بخشی از جامعه کشاورزان از سطح تحصیلات لازم برخوردار نیستند، اما کم‌سوادی نشانه کم‌خردی نیست و باید سعی کنیم مسائل را از دیدگاه آنها بنگریم و تلاش کنیم تا نقطه نظرات آنها به ما منتقل شود.

وادا افزود: ما موظف هستیم آمار و اطلاعاتی را که مدیران از آن آگاه هستند به بهره‌برداران منتقل کنیم این فعالیت یک کار تخصصی است که به سادگی رخ نمی دهد با این حال ما موفق شده‌ایم در کشور هند که سطح سواد کشاورزان بسیار پایین‌تر از کشاورزان ایرانی است، آمار و اطلاعات آب و کشاورزی را به آنها منتقل کنیم. بنابراین در ایران هم به کمک تسهیل‌گران این کار قابل اجراست و بدیهی است موفقیت‌های بیشتری کسب خواهیم کرد.

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۷:۱۱ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین