چهارشنبه ۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۲۰ب.ظ
::آخرین مطلب 57 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

آفت سرخرطومی حنایی به جان نخلستان‌های گراش افتاد

مدیر جهاد کشاورزی گراش گفت: آفت سرخرطومی حنایی،۶۱ اصله نخل را در این شهرستان آلوده کرده و کل نخلستان‌های این منطقه را تهدید می‌کند. به گزارش میلاد لارستان، حسن مرادی…

مدیر جهاد کشاورزی گراش گفت: آفت سرخرطومی حنایی،۶۱ اصله نخل را در این شهرستان آلوده کرده و کل نخلستان‌های این منطقه را تهدید می‌کند.

به گزارش میلاد لارستان، حسن مرادی در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: به طور نسبی و با گسترش بیماری یک هزار و ۴۰۰ هکتار از کل سطح نخیلات اعم از دیم و آبی این شهرستان هم اینک درگیر آفت سرخرطومی حنایی شده است.

وی با بیان اینکه شهرستان گراش به عنوان پایه کشوری در اجرای طرح شکار انبوه و مبارزه با این آفت انتخاب شده است، گفت: کار پایش و انجام روش های تلفیقی مبارزه با آفت سرخرطومی حنایی در قالب دوره های آموزشی و با حضور کارشناسان برای نخلداران و کشاورزان منطقه در حال انجام است.

مرادی گفت: ۳۶ اصله درخت مرمت و احیا و ۲۵ مورد به دلیل آلودگی شدید امحا شده است.

مدیر جهاد کشاورزی گراش اظهار داشت: تشخیص تیمار یا امحا کردن نخل آلوده بر عهده کارشناس است و اجرا نکردن به موقع آن باعت تشدید خطر و خسارت بیشتر به نخلستان های شهرستان خواهد شد.

مرادی اضافه کرد: تیمار نخل آلوده و حفاظت از نخلستان در برابر این آفت مهمترین هدف است اما در برخی مواقع به خاطر پیشروی زیاد لارو سرخرطومی به داخل نخل و حجم بالای آلودگی چاره ای جز امحا و آتش زدن نخل آلوده نخواهیم داشت.

وی گفت: تشخیص آلوده شدن نخل به این آفات در مراحل اولیه بسیار مشکل و در تخصص کارشناسان و افراد با تجربه است و باغداران زمانی متوجه این آفت می شوند که دیگر دیر شده و آفت نفوذ عمقی زیاد به داخل تاج نخل داشته است.

مرادی بیان کرد: ترشح شیرابه قهوه ای از محل سوراخ های روی تنه نخل ،انتشار بوی لهیدگی و پوسیدگی از نخل ، شنیدن صدای تغذیه لارو از داخل تنه درخت و مشاهده بافت گیاهی جویده شده همچون خاک اره در محل سوراخ های روی تنه درخت که درواقع کانال های نفوذ لارو و آفت به داخل تنه درخت است، از نشانه های این آفت است.

وی از نخلداران خواست برای حفظ نخلستان های شهرستان در صورت مشاهده هرگونه علائم مشکوک به کارشناسان مدیریت اطلاع دهند.

این حشره وارد تنهٔ درخت خرما می‌شود( پاجوش‌ها ) و تونل‌هایی را در داخل تنه درخت خرما ایجاد می‌کند و بعد از بلوغ شروع به تخم‌گذاری می‌کند و قادر است تا بیش از ۲۰۰تا ۳۰۰ تخم بگذارد و به سرعت تکثیر شود. تخمگذاری ماده‌ها غالباً در تاج نخل، در محل اتصال برگ‌های جوان به ساقه یا در قسمت‌های زخمی تنه انجام می‌شود.

چرخه کامل زندگی در حدود ۱۰ تا ۷ هفته طول می‌کشد. حشرات بالغ قدرت پرواز بالایی دارند و می‌توانند تا چندین کیلومتر پرواز کنند. بعد از نابود کردن درخت به سمت درختان سالم پرواز می‌کنند تا چرخه جدیدی ایجاد کنند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۰ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۱۱:۲۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین