یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۶ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 8

14 واحد مسکن برای خانواده‌های دارای 2 معلول در لارستان ساخته می‌شود

رئیس اداره بهزیستی لارستان گفت: در حوزه مسکن هم ۱۴ واحد مسکن ۲ معلولی به زودی با همکاری انجمن خیرین استان و لارستان، بعد از مراحل اخذ مجوز کار، ساخته…

رئیس اداره بهزیستی لارستان گفت: در حوزه مسکن هم ۱۴ واحد مسکن ۲ معلولی به زودی با همکاری انجمن خیرین استان و لارستان، بعد از مراحل اخذ مجوز کار، ساخته خواهد شد.

علیرضا بال‌افکن در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان تعداد معلولین حوزه توانبخشی در لارستان را ۳ هزار و ۸۹۳ نفر اعلام کرد و اظهار داشت: از این تعداد افراد با معلولیت شنوایی ۶۰۰ نفر، بینایی ۵۰۰ نفر، ذهنی ۱۲۰۰ نفر، جسمی و حرکتی و ۱۴۵۷ نفر هستند.

وی تعداد مستمری‌بگیران در حوزه توانبخشی را ۲ هزار و ۴۸۳ نفر برشمرد و افزود: هزینه مستمری که بصورت ماهیانه به حساب آنها واریزمی شود مبلغ ۶ میلیارد و ۲۰۴ میلیون و ۸۰۰ هزار ریال است.

رئیس اداره بهزیستی لارستان با اشاره به اینکه به کسانی که ضایعه نخاعی هستند علاوه بر مستمری ماهیانه حق پرستاری هم تعلق می گیرد، تصریح کرد: در این زمینه برای ۳۵ نفر معلول تحت پوشش ماهیانه مبلغ ۳۵۰ میلیون ریال به حساب آنها واریز می شود.

پرداخت مستمری به خانوارهای معلولان

این مسئول با بیان اینکه به تعداد ۹۶ نفر از معلولین شدید و خیلی شدید که در منزل بستری بوده و نیازمند مراقبت در منزل می باشند ماهیانه مبلغ ۹۶۰ میلیون ریال کمک هزینه حق پرستاری خانواده محور واریز می شود، خاطر نشان کرد: میزان مستمری هایی که امسال پس از تغییرات به حساب افراد تحت پوشش واریز می شود عبارتست از؛ به ازای خانوار یک نفره ۳۵۰ هزار تومان، دو نفره ۵۰۰ هزار تومان، سه نفره ۷۰۰ هزار تومان، چهار نفره ۹۰۰ هزار تومان و ۵ نفره یک میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است.

رئیس اداره بهزیستی لارستان با اذعان به اینکه ارائه خدمات در حوزه توانبخشی به مددجویان نسبت به حوزه‌های دیگر متفاوت است، ادامه داد:توانخواهان علاوه بر کمک هزینه تحصیلی و درمان؛ کمک‌های ایاب و ذهاب نیز جهت تحصیل و درمان دریافت می دارند که در ۶ ماهه نخست امسال مبلغ ۷۰۰ میلیون ریال به حساب ۲۰۰ نفر از افراد تحت پوشش که شرایط دریافت داشتند، واریز شده است.

پرداخت کمک هزینه ساخت اندام‌های مصنوعی به معلولان

وی با اشاره به اینکه در زمینه ساخت اندام های مصنوعی ( ارتز و پروتز) در ۶ ماه نخست به کسانی که واجد شرایط بوده اند مبلغ ۱۳۰ میلیون ریال کمک هزینه پرداخت شده است، یادآور شد: به ۴۰۰ نفر از معلولین وسایل توانبخشی و بهداشتی شامل ویلچر، واکر، پوشاک، سمعک، باطری سمعک و همچنین وسایل کمکی وانطباقی مناسب سازی تعلق گرفته است.

بال‌افکن با بیان اینکه تاکنون ۱۸۰ دانش آموز معلول در منطقه لارستان شناسایی و از کمک هزینه تحصیلی بهرمند شده اند، گفت: در زمینه توانبخشی خدمات دیگری که به مددجویان ارایه می شود معافیت ازخدمت سربازی است. در خانواده هایی که پدریا مادر ویا دوفرزند دارای معلولیت شدید و خیلی شدید باشند یکی از فرزندان پسر خانواده از معافیت سربازی برخوردار خواهد شد.

ارائه خدمات متنوع به توانخواهان از سوی بهزیستی و خیرین

وی کمک های موردی به افراد توانخواه در ۶ ماهه نخست امسال را مبلغ ۲۱۰ میلیون ریال برای ۴۲ نفر معلول واجد شرایط اعلام کرد و افزود: اهدا کارت هدیه ۳۰۰ هزار تومانی به ۲۵ نفر، تهیه و توزیع لوازم بهداشتی به همت خیرین به مبلغ ۱۰۰ میلیون ریال، اختصاص مبلغ ۹۲۰ میلیون ریال کمک هزینه خرید خدمت توانپزشکی به ۲۳ نفر، پرداخت کمک هزینه کاشت حلزون به مبلغ ۷۴ میلیون ریال به مدد جویان، توزیع وسایل توانبخشی انطباقی مثل صندلی بلند کننده معلولین و غیره، کمک هزینه مناسب سازی برای محیط منزل معلولین، توزیع ضبط صوت، رادیو ضبط اسپیکردار، فلش، عصا، ساعت مچی، ماشین حساب گویا و وسایل آموزشی برای افراد نابینا در حال تحصیل، کمک هزینه درمان دو بار در سال برای نیازمندان، پرداخت هزینه های حق پرستاری در اجرای طرح خانواده محور و غیره بوده است.

فعالیت دو مرکز ویزیت در منزل در حوزه توانبخشی در لارستان

رئیس بهزیستی لارستان از فعالیت دو مرکز ویزیت در منزل در حوزه توانبخشی در این شهرستان خبر داد و تصریح کرد: یکی از این مراکز مختص افراد دارای مشکل اعصاب و روان با ظرفیت ۷۰ بیمار شدید و خیلی شدید است که تحت پوشش اداره بهزیستی لارستان می باشد که به صورت ماهیانه توسط پزشک، پرستار، مددکار و روانشناس ویزیت می‌شوند و همچنین از خدمات مستمری و داروی رایگان بهره‌مند هستند.

بال‌افکن با اشاره به اینکه یکی دیگر از این مراکز ویزیت در منزل ویژه معلولین جسمی حرکتی می باشد که افراد تحت پوشش آن به صورت مستمر ماهیانه توسط پزشک، پرستار، فیزیوتراپ و روانشناس ویزیت می‌شوند، عنوان کرد: مرکز روزانه توانبخشی و حرفه آموزی معلولین بالای ۱۴ سال با ظرفیت ۶۰ نفر نیز بصورت جامع؛ شامل کارگاه تولیدی و حمایتی تیپ یک در حرفه هایی مثل گلیم بافی، کیف دوزی و آموزش مهارت های روانشناختی ویژه معلولین می باشد که افراد پس از طی دوره مورد نظر مدرک فنی حرفه ای اخذ خواهند کرد.

فعالیت ۲ مرکز نگهداری معلولین ذهنی دختر و سالمندان در لارستان

وی از فعالیت ۲ مرکز نگهداری یکی برای معلولین ذهنی دختر بالای ۱۴ سال فجر با ظرفیت ۶۰ نفر و دیگری مرکز نگهداری سالمندان با ظرفیت ۱۲۰ نفر خبر داد و بیان کرد: از طرف دولت به این مراکز یارانه پرداخت می شود که در واقع بخشی از هزینه های نگهداری به عهده دولت و بخش دیگر به عهده خانواده ها است. البته مشارکت خیرین نیز در اداره این مراکز دخیل است و کمک شایانی به این مراکز نموده است.

واگذاری بخشی از خدمات سازمان بهزیستی به بخش خصوصی

بال‌افکن با بیان اینکه از سال گذشته پنج مجوز مرکز مثبت زندگی به لارستان داده شده است و سیاست بر این بود که بخشی از خدمات سازمان بهزیستی به بخش خصوصی واگذار شود، یادآور شد: برای اینکه هم از ظرفیت لارستان خوب استفاده شود و هم نیروهای متخصص به کار گرفته شوند، اکنون سه تا از این مراکز فعال است و دوتای دیگر در شرف تاسیس هستند.

رئیس اداره بهزیستی لارستان با اذعان به اینکه هر مرکز ۴۵۰ مددجو را پذیرش می کند و هر مددکار مسئولیت تعداد ۱۵۰ پرونده را دارد، تصریح کرد: به صورت مستمر و هر ۶ ماه یکبار با هدف نیازسنجی و بررسی وضعیت مددجویان از خانه و محل سکونت آنان بازدید خواهد شد.

ساخت ۱۴ واحد مسکن برای خانواده‌های دارای ۲ معلول در لارستان

وی با ابراز خرسندی از اقدامات انجام شده در خصوص اشتغال و مسکن معلولان گفت: مبلغ تسهیلات مددجویان برای ایجاد اشتغال امسال ۵۰ میلیون تومان بوده که تا سقف ۱۰۰ میلیون تومان قابل ارتقا است و بصورت قرض الحسنه با سود ۴ درصد در اختیار متقاضیان قرار می گیرد.

بال‌افکن با اشاره به اینکه پرداخت حق‌بیمه نیز به صورت خویش فرمایی و کارفرمایی به مدت ۵ سال توسط اداره بهزیستی به توانخواهان تحت پوشش پرداخت خواهد شد، افزود: در حوزه مسکن هم ۱۴ واحد مسکن ۲ معلولی به زودی با همکاری انجمن خیرین استان و لارستان، بعد از مراحل اخذ مجوز کار، ساخته خواهد شد.

رئیس اداره بهزیستی لارستان با تأکید بر اینکه هزینه انشعابات و پروانه ساختمان برای مددجو رایگان است و علاوه‌ برآن مبلغ ۱۴۰ میلیون تومان بلاعوض به این خانواده ها پرداخت خواهد شد، بیان کرد: در زمینه مسکن خانواده های تک معلولی که در روستاها ساکن هستند وخودشان اقدام به ساخت مسکن نمایند مبلغ ۵۰ میلیون تومان بلاعوض علاوه بر سایر خدمات انشعابات رایگان پرداخت می شود که تاکنون ۳۲ خانواده این خدمات را دریافت نموده اند.

بکارگیری ۱۸ تسهیل‌گر برای مناطق روستایی

وی با بیان اینکه طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (CBR) با به کارگیری ۱۸ تسهیلگر زیر نظر انجمن تسهیلگری امید زندگی در روستاها با موفقیت اجراشده است ادامه داد: این طرح در راستای خدمات دهی بهتر به نیازمندان تحت پوشش بهزیستی در سطح روستاها با همکاری تسهیل گران محلی، بهورزان، دهیاران و سایر گروههای اجتماعی اجرا می شود.

بال‌افکن با اشاره به اینکه در باب کمیسیون‌های پزشکی یک تیم متخصص در لارستان متشکل از پزشک، فیزیوتراپ، شنوایی سنج ، گفتاردرمانگر و روانشناس مستقر هستند که بر اساس طبقه بندی بین المللی عملکرد ، ناتوانی و سلامت(ICF ( نوع و شدت معلولیت را مشخص می‌کنند.

ارائه خدمات متنوع در مرکز دولتی جامع توانبخشی هاشمی لار

وی خاطر نشان کرد: مرکز دولتی جامع توانبخشی هاشمی نیز تاسیس شده که افراد می توانند تمامی خدمات فیزیوتراپی، کاردرمانی، شنوایی سنجی و گفتاردرمانی را با تعرفه دولتی دریافت کنند.

رئیس اداره بهزیستی لارستان اضافه کرد: ۱۵۴ نفر در حوزه توانبخشی و شنوایی و ۱۲۴ نفر در حوزه فیزیوتراپی معادل ۱۰۰۰ جلسه از این خدمات بهره مند شده اند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۰ ساعت ۸:۳۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین