جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۷ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

خانه کتاب کنارک میزبان نویسندگان فعال کودک و نوجوان

  برای نخستین بار در لار، خانه کتاب کنارک میزبان دو نویسنده و مترجم پرکار و ارزشمند کودک و نوجوان احمد اکبرپور و سحر حدیقه بود. این دیدار پرنشاژ با…

 

برای نخستین بار در لار، خانه کتاب کنارک میزبان دو نویسنده و مترجم پرکار و ارزشمند کودک و نوجوان احمد اکبرپور و سحر حدیقه بود.

این دیدار پرنشاژ با حضور خانواده ها و علاقه‌مندان ادبیات کودک و نوجوان برگزار شد.

عنایت الله موحدی رئیس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان، رستم روانبخش نماینده‌ی شورای شهر و نمایندگانی از گروه های فرهنگی فعال لار مانند ویهان، مادران قصه‌گو و قاصدک نیز مهمان این نشست بودند.

در آغاز برنامه، هادی شریعتی راد همراه با شرح کوتاهی از فعالیت‌های خانه کتاب کنارک در شش سال گذشته، مهمانان و آثار شاخص ایشان را به جمع معرفی کرد.

احمد اکبرپور و همسر او سحر حدیقه هرکدام یکی از آثار خود را برای حاضرین بلند خوانی کرده و از مسیر رسیدن ایده تا کتاب گفتند.

عنایت الله موحدی رییس اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی لارستان ضمن تشکر از مهمانان و برگزاری این جلسات، بر ادبیات بومی و محلی تأکید کرد که خود زمینه ساز تعلق اجتماعی می گردد و باید بیشتر از این ادبیات فولکلوریک و عامیانه استفاده کرد.

در ادامه علیرضا عندلیب معلم فعال ادبیات، هدایتگر گفتگو با مهمانان بود.

از جمله نکات مهم گفتگو با مهمانان، پرداختن به موضوع حفظ فرهنگ و زبان بومی در ادبیات بود. اکبرپور ضمن اشاره به اهمیت افزودن واژگان بومی به زبان فارسی گفت:” هوشمندی نویسنده در استفاده از زبان بومی در اثر بسیار مهم است.

این زبان ماده‌ی اولیه ای است مانند ذخایر فسیلی است که نیاز به پردازش و تبدیل شدن به چیزی قابل استفاده دارد، نویسنده باید واژه‌ و جمله را طوری انتخاب کند که خواننده از بافت جمله معنی را دربیابد انگار که هیچ واژه‌ای بهتر از آن گویای مفهوم مورد نظر نبوده است.”

پس از پرسش و پاسخ صمیمی مهمانان، جشن امضای کتاب‌ها، پذیرایی و عکس دسته جمعی پایان بخش برنامه بود.

احمد اکبرپور متولد ۱۳۴۹ در شهر لامرد است. از او بیش از سی اثر داستانی کودک و نوجوان توسط ناشرین معتبری مانند افق، فاطمی، هوپا، علمی و فرهنگی منتشر شده است. برخی آثار او مانند “شب‌بخیر فرمانده” و “غول و دوچرخه” بارها مورد توجه منتقدین قرار گرفته و جوایزی از آن خود کرده است.

“من نوکر بابا نیستم” و “واژه‌های نفهم” نیز از جمله آثار محبوب او نزد نوجوانان اند. ردپای فرهنگ بومی جنوب فارس و زبان طنزآلود از ویژگی های مهم آثار اکبرپور است.

آخرین اثر احمد اکبرپور با نام پدرام السلطنه و سلفی با قبله‌ی عالم توسط نشر هوپا برای نوجوانان منتشر شده است.

سحر حدیقه متولد ۱۳۶۰ در شهر شیراز و دانش آموخته‌‌ی زبان انگلیسی است، او تاکنون ۱۱ اثر برای نوجوانان و بزرگسالان ترجمه کرده و یک داستان برای کودکان نوشته است.

آخرین اثر او “آماده باش هلولا” با موضوع ورود فرزند جدید به خانواده، روایتی دلنشین و تصاویر هنرمندانه به تازگی توسط “طوطی” واحد کودک انتشارات فاطمی منتشر شده است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۱۸ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۶:۰۹ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین