جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۱ب.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

گره‌گشایی از ازدواج/تحویل رایگان وسایل به عروس‌وداماد در لارستان

مرکز نیکوکاری حضرت اباالفضل(ع) لارستان با دائر کردن یک سالن و تحویل رایگان اقلام ضروری ازدواج به جوانان، راه را برای تسریع و تسهیل در امر ازدواج فراهم کرده است….

مرکز نیکوکاری حضرت اباالفضل(ع) لارستان با دائر کردن یک سالن و تحویل رایگان اقلام ضروری ازدواج به جوانان، راه را برای تسریع و تسهیل در امر ازدواج فراهم کرده است.

به گزارش میلاد لارستان، مقوله ازدواج جزء‌لاینفک جامعه بشری محسوب می‌شود و این اتفاق میمون برای هر فرد حداقل یکبار اتفاق می‌افتد که این موضوع در زمره مهمترین وقایع زندگی هر انسان محسوب می‌شود.

جمعیت جوان ایران به جهت اوج‌گیری فرزندآوری در دهه شصت، منجر به آن شده تا بخش عظیمی از آحاد جامعه در سن ازدواج قرار داشته باشند اما شوربختانه طی تقریباَ یک دهه گذشته بدلائل مختلف اعم از مشکلات اقتصادی، تغییر سبک زندگی، نگرش‌های مرتبط با فرهنگ ازدواج، اشرافی‌گری، سخت‌گیری‌های جوانان، نوع نگاه والدین به امر ازدواج و غیره، منجر به افزایش چشمگیر سن ازدواج شده است.

در این میان، موضوع گرانی‌ها و بیکاری و در مجموع مسائل مرتبط با اقتصاد، شاید مهمترین اصل در تأخیر در ازدواج جوانان شده است. با توجه مشکلات فوق هستند افرادی که دغدغه تسهیل و تسریع در ازدواج جوانان را دارند و می کوشند تا با برطرف کردن یا فراهم ساختن بخشی از نیازهای ازدواج نظیر تأمین جهیزیه، تأمین هزینه ازدواج، دادن وام قرض‌الحسنه به زوجین، تخفیف اجاره مسکن و غیره به کمک جوانان می‌آیند.

در یکی از این نمونه کارها، طی اقدامی مبتکرانه و پسندیده از سوی مرکز نیکوکاری حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) شهر لار با خرید یا جمع‌آوری لباس‌های عروس، کفش‌های عروس و داماد و غیره به شکل رایگان آن را در اختیار زوج‌ها قرار می‌دهد. برای اطلاع جزئیات این کار خبرنگار میلاد لارستان گفت‌وگویی را با لیندا باقریان مسئول اجرایی مرکز نیکوکاری حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) انجام داده است که در زیر می‌آید:

لطفاَ خود را معرفی کنید:

لیندا باقریان، دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی محیط زیست و مسئول اجرایی مرکز نیکوکاری حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) هستم.

توضیحاتی درباره مرکز اعم از شروع فعالیت، نوع خدمات، حوزه فعالیت، تعداد افراد تحت پوشش و… ارائه دهید:

مرکز نیکوکاری حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) در شهرقدیم، خیابان گردان وقاع شده و از سال ۹۲ بعنوان نخستین مرکز نیکوکاری در لارستان شروع به فعالیت کرده است.

این مرکز زیر نظر کمیته امداد حضرت امام خمینی(ره) مشغول به ارائه خدمات است و به طور مستقل و مستقیم  کمک را از نیک‌اندیشان به نیازمندان می‌رساند.

حوزه فعالیت این مرکز، نیازمندان ساکن در شهرقدیم است که در حال حاضر حدود ۴۰۰ خانواده نیازمند بی‌سرپرست، بدسرپرست، مطلقه یا سرپرست بیمار را تحت پوشش دارد.

اینکه فقط نیازمندان شهرقدیم را پوشش می‌دهیم بخاطر این است که مراکز در شهر حوزه‌بندی شده‌اند و مثلا در شهرجدید نیز مرکز مختص به خودش را دارد بعبارتی این مراکز به صورت محله ای کار می‌کنند تا بتوان نیازمندان هر محله را بهتر شناسایی کرد.

در این مرکز انواع خدمات معیشتی، درمانی نظیر خرید دارو، تهیه پوشاک برای بیماران زمین‌گیر، کمک هزینه تحصیلی و آموزشی، تهیه کمک هزینه جهیزیه و غیره را به نیازمندان تحت پوشش خود ارائه می‌دهد.

درباره نحوه خدمات برای نوعروسان نیازمند توضیح دهید:

کمک جهیزیه که چون مراکز حوزه بندی شدند فقط به افراد تحت پوشش که در محلات شهرقدیم هستند، اهدا می‌شود و تا الان حدود ۲۵ نوعروس از خدمات کمک جهیزیه بهره مند شده‌اند.

اما ارائه خدمات جدید نظیر مزون لباس عروس و داماد، عمومی بوده و مخصوص همه شهروندان و حتی روستاهای اطراف است.

در این خصوص هر کسی که بخواهد لباس عروس، کت و شلوار داماد، انواع لباس عقد و مجلسی، انواع تاج عروس، انواع کیف‌ها و کفش‌های مجلسی و حتی زیور آلات رنگ ثابت و غیره به صورت کاملا رایگان به امانت داده می‌شود.

نحوه امانت هم به این شکل است که موقع برگشت لباس‌ها، فقط رسید خشکشویی را از آنها تحویل می‌گیریم.

هزینه راه‌اندازی این مجموعه چگونه بوده است؟

هزینه خرید لباس‌های عروس و کت شلوار و غیره و راه اندازی سالن توسط دو نفر از خیرین انجام شده که دوست دارند گمنام بمانند.

لباس‌های عروس هم  از سوی مزون لباس عروس «ماهدخت و آنجب» تأمین شده و با ما همکاری داشته‌اند.

لباس‌ها و کفش‌های مجلسی هم با مشارکت عموم مردم تأمین شده است.

افرادی که وسایل مورد نیاز جهت عروسی ها دارند و تمایل به همکاری با مرکز شما هستند، چگونه باید اقدام کنند؟

افراد علاقمند می‌توانند لباس وپوشاک در حد نو خود را  به مرکز نیکوکاری حضرت اباالفضل(ع) اهدا کنند تا به صورت امانی در اختیار عموم قرار بگیرد. آدرس مرکز لار، شهرقدیم خیابان گردان، مرکز نیکوکاری حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) است یا با تماس با شماره‌های ۰۷۱۵۲۳۴۴۵۰۳ یا ۰۹۳۶۱۳۴۲۶۴۱ هماهنگی لازم را انجام دهند.

افراد نیازمند چگونه می توانند برای به امانت بردن وسایل اقدام کنند؟

هر کس که دوست داشته باشد، می‌تواند از نزدیک وسایل را ببیند و انتخاب کند. در هنگام تحویل وسایل کارت ملی را تا زمان برگشت وسایل نزد ما به امانت می‌گذارند.

هیچ هزینه ای بابت امانت وسایل و لباس‌ها گرفته نمی‌شود.

امکانات کنونی در چه فضایی به نمایش درآمده و هزینه تقریبی وسایل  چقدر است؟

در طبقه بالایی حسینیه حضرت ابوالفضل(ع) شهر لار به نمایش درآمده است. هزینه اجرایی بازسازی سالن حدود ۳۰ میلیون تومان بوده و هزینه لباس‌ها  و تاج‌ها هم حدود ۴۰ میلیون تومان است. بسیاری از لباس‌ها نیز اهدایی شهروندان است.

هدف از ورود به چنین کار خداپسندانه ای چه بوده است؟

هدف فقط گره‌گشایی و کم کردن فشار اقتصادی از دوش خانواده های آبرومند کم بضاعت و تسهیل در امر ازدواج جوانان است.

آیا در بحث تهیه جهیزیه نیز فعالیت دارید؟ اگر جواب مثبت است، تاکنون به چند زوج کمک شده؟ بیشتر چه اقلامی بوده است؟

بله. البته این اقدام برای نوعروس‌های تحت‌ حوزه فعالیت مرکز نیکوکاری بوده است. تاکنون ۲۵ نوعروس از خدمات کمک جهزیه از جمله فرش، یخچال، بخاری، موکت، اجاق گاز، لباسشویی و انواع سرویس های ظرف و وسایل دیگر بهره‌مند شده‌اند.

اگر نوعروس تحت پوشش کمیته امداد باشد، با طرحی که این نهاد در قالب «هم‌افزایی» جهزیه دارد، سری جهیزیه کامل به زوجین تعلق می‌گیرد.

توضیحات تکمیلی:

در وهله نخست از خیرینی که با ما همکاری می‌کنند، تشکر می‌کنم. تشکر ویژه می‌کنم از هیات امنای مرکز نیکوکاری حضرت اباالفضل(ع) که در راه‌اندازی و آماده‌سازی و پیاده کردن این طرح خیلی همکاری و همراهی کردند.

این کاری که شروع شده نیاز به حمایت دارد و به طور قطع با همراهی و همکاری همشهریان و به ویژه مسئولان می‌تواند برای بسیاری از افراد گره‌گشا باشد.

ف ۱۱۰

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۳ اسفند ۱۴۰۰ ساعت ۱۰:۰۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین