جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۳۷ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

پدیده طلاق نقطه روبروی آرامش خانواده و رشد جمعیت!!

طلاق و گسستگی خانواده تاثیری مستقیم و قطعی در بروز رفتار بزهکارانه بر اطفال و نوجوانان دارد. به گزارش میلاد لارستان، از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بعنوان هفته ملی جمعیت…

طلاق و گسستگی خانواده تاثیری مستقیم و قطعی در بروز رفتار بزهکارانه بر اطفال و نوجوانان دارد.

به گزارش میلاد لارستان، از ۲۴ تا ۳۰ اردیبهشت‌ماه، بعنوان هفته ملی جمعیت نامگذاری شده است. برای شکل گیری جمعیت و افزایش آن مولفه‌های مختلفی نظیر افزایش ازدواج، کاهش طلاق، میل خانواده‌ها به فرزندآوری، کاهش تصادفات، آمادگی در مقابل بلایای طبیعی به منظور کاهش تلفات، عدم شکل‌گیری جنگ و غیره بستگی دارد.

طلاق و جداشدن والدین به منزله کاهش فرزندآوری و به تبع آن کاهش رشد جمعیت است. از طرفی آسیب‌های ناشی از طلاق منجر به کاهش رشد کیفی جمعیت می‌شود.

طلاق پدیده‌ای است که شوربختانه در سالیان اخیر بدلایل گوناگون روبه فزونی گذاشته و متاسفانه در سطح لارستان آمار طلاق‌ها نگران کننده است و نیاز مبرم برای ورود دستگاه‌های اجتماعی، آموزشی و فرهنگی به مقوله طلاق برای کاهش طلاق است.

عوارض طلاق برای زوجین به‌ ویژه فرزندان بسیار دردناک و آثار آن ممکن است سال‌ها در جامعه مشکل‌آفرین باشد.

همانطوریکه که طلاق موجب عدم ثبات اجتماعی است، فرزندان طلاق نیز در معرض انواع ناهنجاری ها و انحرافات قرار می‌گیرند و علاوه بر مواجهه با آسیب‌هایی همچون اعتیاد، مرتکب جرایمی چون قاچاق مواد مخدر، ضرب و جرح و سرقت خواهند شد.

اثرات سوء طلاق بر بزهکاری کودکان و نوجوانان بسیار مهم است چراکه کودکان و نوجوانان آینده کشور عزیز ما هستند و بی‌توجهی به تربیت کودکان آینده جامعه را به خطر خواهد انداخت.

همکاری همه دستگاه های اجرایی و نهادها در بحث حمایت از کودکان و نوجوانان را مهم است و باید در رسیدگی به معضلات کودکان و نوجوانان باید به ریشه مسائل نگریست.

باید با برنامه‌ریزی میان‌مدت و بلندمدت مانع آسیب های جسمی و روحی به کودکان و نوجوانان شد و نظارت بر اجرای دقیق قوانین از جمله قانون کار، اتکا به پیمان‌نامه حقوق کودک و فعالیت سمن‌ها نیز در جلوگیری از ارتکاب به جرم در میان کودکان و نوجوانان ضروری است.

نقش اورژانس اجتماعی در خودکشی ها، کودک آزاری، همسر آزاری و در مجموع آسیب های اجتماعی را اثرگذار است.

اطفال، کودکان و نوجوانانی که سرپرست ندارند باید تحت کنترل و حمایت قرار بگیرند و در این رابطه باید از ظرفیت خیرین برای احداث مراکز نگهداری با نظارت بهزیستی بهره برد.

اگر کودکان و نوجوانان حمایت نشوند، در آینده امکان دارد که به فردی مجرم بدل شوند.

فراهم ساختن امکانات رفاهی، آموزشی و تربیتی از اقدامات پیشگیرانه‌ای است که اثرات آن در آینده غیرقابل انکار خواهد بود.

از همه مدیران، مسئولان و متولیان امر حقوق کودک و خیرین که کارهای بزرگی انجام می دهند انتظار می رود در این رابطه با همت جهادی اقدام کنند؛ متاسفانه در بسیاری از جرائم مرتکب شده از سوی کودکان و نوجوانان، این افراد مورد سوء‌استفاده قرار می‎گیرند که بستر اصلی این جرائم اجتماع و خانواده است.

طلاق غالبا احساس امنیت کودکان را کاهش داده و آنها را نسبت به آینده نگران می کند.

رسانه‌ها درخصوص فرهنگ‌سازی برای نحوه برخورد مردم با کودکان و نوجوانان و نیز پای کار آمدن خیران در مباحث مربوط به این حوزه کمک کنند تا بتوانیم تجربه موفقی در این زمینه داشته باشیم.

ورود سمن های مردم نهاد و اداره آموزش و پرورش در برگزاری کارگاه های تربیتی و آموزشی برای کودکان و نوجوانان مهم است زیرا ترک تحصیل فرزندان نباید غافل شد و باید دستگاه ذیربط در این رابطه آگاهانه عمل کند.

به نقش مربیان پرورشی و دینی در هدایت نوجوانان و همچنین تلاش برای استحکام خانواده ها و طلاق برای جامعه از هر لحاظ آثار منفی دارد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۱۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین