شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۳۱ق.ظ
::آخرین مطلب 6 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

لارستان را باید دید؛ پیوند تاریخ، طبیعت و سیاحت در لارستان+تصاویر

  در هم تنیدن همه شاخصه‌های گردشگری یعنی تعدد آثار تاریخی، وجود بازارها و مراکز خرید متعدد، وجود طبیعت سرسبز و زیبا در فصل بهار، تهیه و تولید انواع سوغاتی‌های…

 

در هم تنیدن همه شاخصه‌های گردشگری یعنی تعدد آثار تاریخی، وجود بازارها و مراکز خرید متعدد، وجود طبیعت سرسبز و زیبا در فصل بهار، تهیه و تولید انواع سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی، خوراکی‌های منحصربفرد و غیره منجر به آن شده تا بتوان لارستان را به عنوان مقصد سفر نوروزی انتخاب کرد.

به گزارش خبرگزاری فارس از لارستان، همزمان با مراسم تحویل سال و آغاز تعطیلات بسیاری از افراد و خانواده‌ها در قالب جمع‌های دوستانه، خویشاوندان و آشنایان بار سفر را می‌بندند و عازم سفر می‌شوند.

یکی از معضلات آغاز هر سفر تعیین مقصد است که ما در این گزارش با سند و تصویر به شما پیشنهاد سفر به لارستان را می‌دهیم.

لارستان با وجود جاذبه‌های فراوان به دلائل مختلف نظیر عدم کار رسانه‌ای مناسب از جمله شهرهای کمتر شناخته شده است و اگر به این مقوله مهم توجه می‌شد، می‌توانست از مقاصد مهم توریستی و گردشگری باشد.

بسیاری از مسافران که بدلیل قرارگیری لارستان در جهت کوتاه‌ترین مسیر به سمت جزایر زیبای کیش، قشم و بنادر عباس، لنگه، آفتاب و چارک، از جاده‌های مواصلاتی از لارستان عبور می‌کنند، برای مدت محدودی شهر لار را برای استراحت انتخاب می‌کنند اما با اسکان چند ساعته و گذری در این شهر، برای چند روز در لار ماندگار می‌شوند و این قسمت از سفرشان به بخش اصلی مسافرت آنها مبدل می‌شود.

در لارستان به دلیل در هم تنیده شدن همه شاخصه‌های گردشگری نظیر تعدد آثار تاریخی، وجود بازارها و مراکز خرید متعدد، وجود طبیعت سرسبز و زیبا در فصل بهار، تهیه و تولید انواع سوغاتی‌های خوشمزه و صنایع‌دستی، خوراکی‌های منحصر بفرد و غیره، می‌توان آن را یک بسته مناسب سفر انتخاب کرد.

برای آشنایی هموطنان در زیر به معرفی بخش‌هایی از شاخصه‌های گردشگری و توریستی لارستان می‌پردازیم:

 

آثار تاریخی:

سابقه تاریخی و قدمت طولانی لارستان منجر به آن شده تا از دوران مختلف تاریخی در نقاط مختلف ابنیه‌های باستانی وجود داشته باشد و امروزه هر چند به دلیل سهل‌انگاری مسئولان به برخی از آنان آسیب جدی وارد شده و حتی تخریب شده اند اما همچنان بناهای ارزشمندی را در لارستان می‌توان مشاهده کرد که از جمله آنان؛ قلعه‌اژدها پیکر، بازار قیصریه، مجموعه موزه، حمام و باغ نشاط، کاروانسراهای نو، گلشن و معتمد، آب‌انبارهای بزرگ و کوچک با معماری‌های گوناگون، مسجد چهاربرکه بعنوان تنها مسجد روی آب در ایران و دهها اثر دیگر اشاره کرد.

امامزاده‌ها و اماکن متبرکه:

به لحاظ بُعد اعتقادی و مذهبی و تدین مردم لارستان، گوشه گوشه این کهن دیار، به وجود امامزاده‌های جلیل‌القدر متبرک شده و سالیانه این اماکن میزبان خیل عظیم عاشقان عصمت و طهارت(ع) هستند.

فضای معنوی امامزادگانی نظیر امامزاده میرعلی‌بن‌الحسین(ع)، امامزاده میرحمزه بن‌الحسین(ع)، امامزاده میرابراهیم(ع)، امامزاده میراحمد(ع) روستای بریز، امامزاده سیدعفیف الدین شاه زندو(ع) و میرابول‌به بیرم، شاه سیف الدین قتال در بخش صحرای باغ، شاه ابولیث در بخش بنارویه، شاه فضل الله در روستای شرفویه، امامزاده زاهدرستم و دهها حرم مطهر پذیرای مهمانان است.

بازارها و مراکز خرید:

بسیاری از هموطنان یکی از اهداف اصلی سفر خود را خرید اجناس اعم پوشاک، وسایل الکترونیکی، تزئینی و غیره تعیین کرده و می‌کنند. لارستان به دلیل نزدیکی به بنادر اصلی جنوب کشور و همچنین صبغه اقتصادی مردمانش دارای مراکز متعدد تجاری، بازارهای بزرگ و مراکز خرید سنتی و مدرن همچون بازار قیصریه، بازار امام خمینی(ره)، مجتمع‌های هلال، نگین، برلیان، نور و اُرکید غیره است که گشت‌وگذار در هر یک از این مراکز به دلیل بزرگی و تعدد مراکز فروش با اجناس متنوع، می‌تواند برای هر گردشگری جذاب باشد.

طبیعت:

نزول بارش‌های مناسب و به موقع طی چند ماه اخیر سال ۱۴۰۰، منجر به سرسبزی و طراوت فضای طبیعی نقطه‌نقطه لارستان شده است و چشم هر بیننده‌ای را از زیبایی‌های خلق شده به خود خیره می‌کند.

تقریباَ تمام کوه‌ها و دشت‌های وسیع لارستان سرسبز و زمین‌های کشاورزی روستایی زیبا و چشم‌نواز شده و توانسته محیطی دل‌چسب و دلنشین برای دوست‌داران طبیعت‌گردی فراهم کند.

عِطر خوش گل‌های بهاری و به ثمر نشستن درختان کُنار از میوه‌های خوشمزه مناطق جنوبی ایران به ویژه لارستان، دل هر عابری را برای استفاده از طبیعت و گرفتن عکس‌های یادگاری فراهم کرده است.

کوه‌های زیبا با دره‌های سرسبز و خنکی هوا به ویژه در اوایل صبح و در شامگاهان، می‌تواند محیطی مناسب برای گردشگران طبیعت باشد.

سوغاتی‌ها، خوراکی‌ها و شیرینی‌های خوشمزه:

خرید سوغاتی برای دوستان و آشنایان، برای خیلی‌ها شاید مهمترین بخش سفرشان باشد. در لارستان بدلیل فرهنگ غنی مردم آن، می‌توان سوغاتی‌های مختلف اعم از خوردنی‌ها و صنایع دستی با قیمت مناسب تهیه کرد.

سفالگری و ظروف زیبای آن یکی از آثار صنایع دستی در لارستان محسوب می‌شود. جاروهای دستی و سبدهای دست‌ساز از برگ‌های نخل، از جمله اشیاء زیبایی است که می‌تواند هدیه‌ای مناسب برای سوغاتی باشد.

فصل عید، موسم تهیه انواع شیرینی‌های خوشمزه با طعم‌های ماندگار است که در کمتر جایی می‌توان شبیه به آن را یافت. در ایام عید شیرینی‌های مختلفی نظیر قتلمه، زگرو، نون فرنگی، بُفه و غیره تهیه و در پای سفره‌های هفت‌سین برای پذیرایی از مهمانان گذاشته می‌شود.

از میان خوراکی‌ها نیز، کباب خوشبو و خوش‌طعم لاری، گل سرسبد آنهاست که در گوشه‌گوشه شهر لار و راه های منتهی به آن می‌توان از این خوراکی را نوش جان کرد. نان‌های مختلفی نظیر نی‌ننی، تپ‌تپی، بالاتووه، رگاگ، شُل‌شُلو و غیره از ماده غذایی مقوی «مَهوه» تهیه می‌شود که می‌تواند لذت بخش لحظات شیرین سفر باشد.

 

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۰۲ فروردین ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین