پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۴۹ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

کارشناس گیاهان دارویی: گواهی ICM “آویشن شیرازی” کشت شده در لارستان راه صادرات را هموارتر می کند

هفته گذشته بود که کارشناس گیاهان دارویی معاونت سازمان ومدیریت جهاد کشاورزی لارستان از اختصاص سه پروانه حد مجاز آلاینده ها (ICM ) از ابتدای سال ۱۴۰۱   به گیاهان دارویی لارستان…

هفته گذشته بود که کارشناس گیاهان دارویی معاونت سازمان ومدیریت جهاد کشاورزی لارستان از اختصاص سه پروانه حد مجاز آلاینده ها (ICM ) از ابتدای سال ۱۴۰۱   به گیاهان دارویی لارستان خبر داد.

به گزارش میلاد لارستان عالیه سادات رفعت حقیقی با بیان اینکه این گیاهان شامل آویشن شیرازی، مرزنجوش و مریم گلی می باشند، تصریح کرد:  عبدالله وفایی خوری از کشاورزان پیشرو بخش مرکزی لارستان که برای اولین بار اقدام به کشت گیاه دارویی آویشن شیرازی در لارستان نموده، در راستای ارائه گیاهان دارویی گواهی شده به بازار مصرف اقدام به اجرای طرح محصول سالم و اخذ گواهی ICM  نموده است.

برهمین اساس طی گفتگویی کوتاه با این کارشناس ارشد گیاهان دارویی لارستان اهمیت گواهی ICM را جویا شدیم. رفعت حقیقی در این خصوص به خبرنگار میلاد لارستان گفت: گواهی ICM به عنوان گواهی عدم وجود آلاینده و نیترات و باقیمانده سموم بوده و به منظور استاندارد سازی مقوله صادرات گیاهان دارویی و نیز سایر محصولات کشاورزی مورد نیاز و توجه می باشد. اخذ این گواهی استاندارد البته در خصوص گیاهان دارویی اهمیت بیشتری دارد چراکه این نوع گیاهان در مصارف دارویی، بهداشتی و آرایشی و اسانس مورد استفاده قرار می گیرند.

رفعت حقیقی اظهار داشت: متاسفانه برخی از گیاهان کشت شده در طی سالهای اخیر بیشتر مصرف خام فروشی داشته و در عطاری ها مورد استفاده قرار می گرفته اند و زیاد در خصوص اخذ آن ها با نگاه صادراتی اقدامی صورت نگرفته است و لذا اخذ گواهی مورد تایید استاندارد های معتبر نیز در خصوص آنها در دستور کار قرار نگرفته بود.

وی افزود: از سوی دیگر و با توجه به اینکه برای اولین بار گیاه آویشن شیرازی در حوزه لارستان کشت می شد اخذ این گواهی به نوعی اهمیت بیشتری یافت چرا که این گیاه مصرف دارویی ویژه داشته و مهمتر از آن ارزش صادراتی قابل توجهی نیز دارد لذا اخذ گواهی ICM بسیار مهم بوده است.

نکته قابل توجهی که رفعت حقیقی به آن اشاره نمود  اینکه گواهی مذکور صرفا به بررسی عدم نیترات و سموم گیاه نمی پردازد و بلکه به زمان و مقدار استفاده از کود و نیز استفاده و یا عدم استفاده از آبهای آلوده نیز مرتبط می باشد چرا که حد مجاز آلاینده ها را در تاییدیه گیاه تحت تاثیر قرار خواهد داد.

این کارشناس گیاهان دارویی اظهار داشت: علاوه بر آویشن شیرازی گیاهان مرزنجوش و مریم گلی نیز مورد آزمایش و نهایتا مورد تایید قرار گرفته و گواهی به هر سه تعلق گرفته است. اما با توجه به کاهش کشت مصرف آویشن شیرازی به علت خشکسالی و نیز برداشت بی رویه، تاکید بیشتر بر روی این گیاه دارویی بوده است.

وی در ادامه افزود: در حال حاضر و پس از اخذ گواهی مذکور می توان با این قطعیت سخن گفت که آویشن شیرازی کشت شده در لارستان به واسطه گرم و خشک بودن منطقه، از اسانس و مرغوبیت و نیز مواد موثره برابر با گیاه دارویی است که در طبیعت کشت میشود.

این فعال حوزه گیاهان دارویی گفت: بر همین اساس در صورت توسعه آویشن شیرازی، این گیاه ارزش زیادی خواهد داشت و پس از اخذ گواهی و تاییدیه، صنایع تبدیلی هم با اطمینان بیشتری می توانند فعالیت نمایند چرا که مزارعی که کیفیت آب و خاک آن مناسب است در منطقه وجود دارد و می تواند این صنعت را رونق دهد.

رفعت حقیقی در پایان بیان داشت: اینک با اطمینان می توان به کشاورزان توصیه نمود که گیاه آویشن شیرازی که ارزش اقتصادی آن بالاتر از سایر گیاهان دارویی معمول می باشد را کشت نمایند. این گیاه هم در حوزه کشورهای حاشیه خلیج فارس مشتری خاص خود را دارد و هم در صنایع داروسازی و اسانس گیری در کشور کاربرد دارد.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۲ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۳۱ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “کارشناس گیاهان دارویی: گواهی ICM “آویشن شیرازی” کشت شده در لارستان راه صادرات را هموارتر می کند”

  1. رجبی گفت:

    باسلام
    این گواهی توسط مهندس دلیر صادره شده و هیچ گونه همکاری جهاد لار و کارشنلسان نداشته اند و تمام هزینه ها خصوصی بوده است .

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین