جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۸:۰۶ق.ظ
::آخرین مطلب 17 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

رصدخانه بزرگ لارستان؛ پتانسیل بالقوه جهانی که از آن غفلت می کنیم…(بخش دوم)

یکی از مراکز مهم، دارای پتانسیل بالقوه و در عین حال یکی از عوامل مهم شناسایی لارستان به کل کشور و حتی سایر کشورها که بسیاری از ما از آن…

یکی از مراکز مهم، دارای پتانسیل بالقوه و در عین حال یکی از عوامل مهم شناسایی لارستان به کل کشور و حتی سایر کشورها که بسیاری از ما از آن غافل هستیم مجموعه رصدخانه بزرگ لارستان می باشد. تاریخ ۱۵ اسفندماه ۱۳۹۷ بود که تندگویان معاون وزیر وقت ورزش در سفر به لارستان و در جریان افتتاح رسمی ساختمان رصدخانه لارستان اظهار داشت: افتتاحیه رصدخانه موضوع کوچکی نیست این استارت کار بزرگی است حتماً یکی از منابع حضور گردشگران در بحث های علمی و پژوهشی خواهد شد.

پس از ذکر این مقدمه کوتاه و در سالی که مقوله دانش بنیان در شعار سال از سوی امام خامنه ای مطرح شده، میلاد لارستان بر آن شد تا این مرکز مهم و ان شاء الله اثرگذار در حوزه گردشگری علمی منطقه را بهتر و بیشتر به مخاطبان بشناساند. بر همین اساس طی چندین مطلب مختلف به تعریف و پیشینه رصدخانه لارستان، پتانسیل ها، اقدامات صورت گرفته، آینده پیش رو، تعاملات با موسسات ملی و بین المللی و نیز نیازهای آن خواهیم پرداخت. مطالب گردآوری شده به همت برادران مهندس محسن و مهندس مجتبی منتظری از مسئولین اصلی موسسه بیکران هستی و رصدخانه لارستان به رشته تحریر در آمده که بخش دوم را در ادامه مرور می نماییم. در روزهای بعد بخشهای بعدی منتشر خواهد شد.

در بخش قبل مقدمه و پیشینه ای در خصوص رصدخانه لارستان و اهمیت نجوم در منطقه و آسمان شب در لار بیان شد.در ادامه ویژگی های مهم و جذاب مجموعه انجمن نجوم و رصدخانه لارستان را مرور می نماییم. 

انجمن نجوم لارستان ثبت شده با نام موسسه بیکران هستی یکی از سه انجمن ثبت شده و البته تنها موسسه فعال ایران در انجمن بین المللی نجوم است که با مرکزیت رصدخانه لارستان بواسطه تجهیزات مستقر و توانایی کارشناسان رصدخانه ماهیانه پروژه های تحقیقاتی مشترک دریافت می کند. این پروژه ها با همکاری سایر رصدخانه های جهان پیشنهاد می شود.

رصدخانه لارستان در منطقه ای واقع شده که در جنوب کشور موقعیتی ویژه دارد، بگونه ای که سایر رصدخانه های این منطقه یا غیر فعال و یا غیر کارشناسی مکان یابی شدند و اکنون کارایی خود را از دست داده اند و در برخی موارد از تجهیزات کافی و یا کارشناسان متخصص برخوردار نیستند.

مردم نهاد بودن هیات امنای رصدخانه لار با سرپرستی شهرداری لار و با همت خیرین همیشه در صحنه در کنار انجمن مردم نهاد نجوم با نام موسسه بیکران هستی این مجموعه را ممتاز نموده و از وابستگی و قید و بندهای اداری دولتی نجات داده است.

رصدخانه لارستان از نظر سازه و جایگاه علاوه بر آسمان مطلوب، وجود بزرگترین گنبد رصدخانه ای مدرن ایران، بیشترین مساحت تخصیص یافته به عنوان مرکز پژوهش نجوم در کشور، وجود رصدگاه، نمایشگاه دائمی، مرکز تحقیقات انرژی خورشیدی، و ارتفاع ۱۰۰ متری رصدخانه از شهر لار، ایجاد جاده دسترسی و تاسیسات، امنیت بالا، افق باز، چشم انداز کامل و جامع به شهر لار و نواحی اطراف، عدم محدودیت توسعه مجموعه، عدم گسترش شهر در آینده در محدوده تپه رصدخانه، و چشم انداز بی نظیر سرمایه گذاری های تفریحی، علمی، گردشگری و ورزشی در حاشیه تپه رصدخانه لارستان از نقاط قوت این مجموعه فعال محسوب می شود.

در بخش های بعدی قابلیت های علمی موسسه بیکران هستی (انجمن نجوم لارستان) به عنوان بهره بردار مجموعه را با هم مرور می نماییم

 

ادامه دارد

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۹:۱۵ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین