شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۴۳ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

آغاز مرمت برکه تاریخی سلفی اوز

مرمت و کار بازسازی برکه تاریخی سلفی اوز با کمک خیرین و کمک های مردمی آغاز شد.

به گزارش میلادلارستان به نقل از ایرنا، شریف بازرگان مدیر موزه مردم شناسی اوز که بانی کار خیرخواهانه و جمع آوری کمک های مردمی و خیرین برای ترمیم این برکه تاریخی شده است، گفت: پس از اعلام حمایت چند تشکل مردمی در شهرستان در مورد مرمت برکه سلفی و ابلاغ شماره کارت ، خیرین و مردم نیک اندیش این منطقه همچون همیشه در این راستا هم سنگ تمام گذاشتند.

وی بیان کرد: موافقت و تاییدیه لازم برای مرمت برکه تاریخی سلفی از سوی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی فارس نیز صادر شده است.

این برکه تاریخی با قدمت ۵۵۰ سال و در دوره تیموریان ساخته شده در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

بازرگان تصریح کرد: مراحل مختلف برای مرمت این اثر تاریخی شامل لایروبی کف، لایروبی کانال های انتقال آب، مرمت دیواره های پیرامونی، مرمت گنبد برکه، مرمت داخل برکه است که بر اساس معیارهای میراث فرهنگی و با نظارت فنی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری فارس انجام می شود. تاکنون ۳۸ نفر از مردم فرهنگ دوست و نیک اندیش در سطح شهرستان اوز و دیگر مناطق استان کمک  کرده اند و در این امر خیرخواهانه سهیم شده اند.

برکه سلفی در زمان پادشاهی “حسین بایقرا” از نوادگان امیر تیمور ساخته شده و نشان دهنده آن است که مردم منطقه از حدود ۶۰۰ سال قبل برای تامین آب به ساخت آب انبار روی آورده بودند.

این برکه همچنین دارای پنج متر عمق و ۶ متر قطر است و بر اساس شماره ۲۰۲۹ در سال ۱۳۷۷ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.این آب انبار معروف به برکه سلفی در سال ۸۹۱ هجری قمری توسط حاج محمد شمسایان بنا شده است و در سال ۱۳۹۱ هجری قمری به همت محمد امین رافعی از خیرین منطقه نیز دوباره احیا شده بود.

بازرگان با بیان اینکه هم اینک این اثر تاریخی با گذشت زمان دوباره در آستانه تخریب قرار گرفته خواستار وجه ویژه مسئولان و متولین امر به ویژه اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و همچنین اوقاف و امور خیریه در استان فارس و تامین بودجه لازم برای احیای این برکه با قدمت شد.

برکه سلفی همچنین به شکل مدور و دارای سقف گنبدی شکل در محله نخلستان «برنه» در شمال مرکز شهرستان اوز در استان فارس واقع شده است. آب انبار که در گویش محلی اوزی ها “برکه” نامیده می شود از گذشته تاکنون نقش حیاتی در زندگی مردمان جنوب استان فارس داشته است.

رئیس میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری لارستان نیز پیش تر و در مورد تخریب و خطر نابودی این اثر به ایرنا گفته بود: این برکه تاریخی ارزشمند در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده که در آستانه تخریب قرار گرفته و اعتبارات دولتی با توجه به کاهش منابع موجود جوابگوی احیا و مرمت این اثر باستانی نیست.

ابراهیم کیان ابراز داشت: البته اداره اوقاف و امور خیریه نیز به عنوان متولی اصلی آب انبارها می تواند بخشی از اعتبار لازم برای احیای این برکه را نیز تامین کند.

 آب انبار سلفی در محله محمودی اوز است که از پلان مدور وسقف مخروطی ساخته شده و بر پیشانی طاق جنوبی یک لوح سنگی نصب شده است که بر روی آن کتیبه ای حک شده که این برکه مربوط به سال ۷۷۱ هجری قمری یعنی در عهد تیموریان است.

شهرستان اوز که دارای ۲ بخش مرکزی و بید شهر است، در فاصله ۳۴۵ کیلومتری جنوب شرقی شیراز قرار دارد.

ن۲۲۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۴ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۲۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین