پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۷:۰۱ب.ظ
::آخرین مطلب 4 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

گام عملی برای توسعه علمی کشت پنبه در منطقه بریز لارستان

کارشناس مرکز جهاد کشاورزی حومه لارستان، از اجرای طرح مقایسه ارقام پنبه در سطح پنج هکتار در منطقه بریز از توابع بخش مرکزی این شهرستان خبر داد که گامی عملی در راستای توسعه علمی کشت این محصول محسوب می‌شود.

کارشناس مرکز جهاد کشاورزی حومه لارستان، از اجرای طرح مقایسه ارقام پنبه در سطح پنج هکتار در منطقه بریز از توابع بخش مرکزی این شهرستان خبر داد که گامی عملی در راستای توسعه علمی کشت این محصول محسوب می‌شود.

به گزارش میلادلارستان به نقل از روابط عمومی جهاد کشاورزی لارستان، زینت محسنی گفت : از آنجایی که انتخاب رقم مناسب تاثیر قابل ملاحظه ای در زراعت پنبه دارد و به منظور مشخص کردن مناسب ترین رقم پنبه طرح مقایسه بین رقم داخلی گلستان و ارقام خارجی لیدر و کاریزما در سطح پنج هکتار از زمین های کشاورزی روستای بریز اجرا شد.

روستای بریز در فاصله حدود ۴۵ کیلومتری از شهر لار مرکز لارستان واقع است؛ کشاورزی و دامداری در این روستا به گونه ای مطلوب رونق دارد.

در این طرح پنبه با دستگاه خطی کارغلات و با متوسط بذر مصرفی ۴۰ کیلوگرم در هکتار کشت و برای آبیاری مزارع سیستم آبیاری با نوار تیپ در همه قطعات اجرا شده است.

در سیستم آبیاری نوار تیپ، آب در نزدیکی منطقه توسعه ریشه گیاه به زمین داده می‌شود تا مساحت و عمق کوچکی از سطح خاک خیس شود. با استفاده از روش آبیاری قطره‌ای می توان تلفات آب را به مقدار قابل ملاحظه‌ای کاهش داد.

به گفته وی در این طرح علاوه بر مقایسه میزان وش تولیدی در واحد سطح ، طول دوره رشد و تعداد غوزه های هر بوته و وزن وش درغوزه مقایسه خواهد شد.

محسنی افزود: برای مشخص کردن مناسب ترین بذر ، تغذیه بهینه سهم بسزایی دارد و باید با مصرف کودهای پایه طبق آزمون خاک از کودهای فسفات دی آمونیم، سولفات پتاسیم، اوره و گوگرد به همراه باکتری تیوباسیلوس و همچنین از بذرمال روی و بذرمال حاوی عناصر ریزمغذی در همه تیمارها استفاده شده است.

وی یادآور شد: به منظور کنترل بیماری ها و آفات اول فصل، ضدعفونی با سم کربوکسین تیرام و کروزر و جهت کنترل علف های هرز از سم پرول قبل از کشت استفاده شده است.

سطح زیرکشت پنیه در لارستان در سال زراعی جاری حدود پنج هزار و ۳۵۰ هکتار اعلام شده که میزان برداشت وش پنیه در این شهرستان نیز حدود ۱۵ هزار تن در سال معادل ۳۰درصد تولید وش پنبه در استان فارس است.

شهرستان‌های لارستان، داراب، زرین دشت و فسا مهمترین مرکز کشت پنبه در استان فارس بشمار می‌آیند که کشاورزان این نقاط از دیرباز نسبت به کشت این محصول که از آن به نام طلای سفید یاد می شود، اقدام می‌کردند.

پنبه استان فارس علاوه بر کمیت در بحث کیفی نیز جزو مرغوب‌ترین پنبه‌ها است به طوری که بسیاری از کارخانه‌های نساجی کشور خواهان محصولات کشاورزان فارس هستند.

ن۲۲۰

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۵ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۸:۵۴ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین