جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۲۷ب.ظ
::آخرین مطلب 56 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 6

اجرای طرح نشاط خانواده‌ها در ۲۷۰ روستای استان فارس

طرح بشری (نشاط خانواده های روستایی و عشایری) با هدف شناسایی ظرفیت ها و حمایت و تقویت توانمندی زنان و دختران روستایی و عشایری در ۲۷۰ روستای استان فارس به صورت پایلوت آغاز شده است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس، تاکید کرد که طرح بشری (نشاط خانواده های روستایی و عشایری) با هدف شناسایی ظرفیت ها و حمایت و تقویت توانمندی زنان و دختران روستایی و عشایری در ۲۷۰ روستای استان فارس به صورت پایلوت آغاز شده است.

به گزارش میلادلارستان به نقل از خبرنگار ایرنا، زهرا یقطین در دیدار با فرماندار ویژه لارستان و مشاوران فرمانداران شهرهای جنوبی فارس اظهار داشت: فعالیت ها و اقدام ها در قالب این طرح مهم که در راستای ارتقای توانمندی زنان روستایی و عشایری است در سطح وسیع و در ابعاد مختلف پیش بینی و طراحی شده است.

وی تصریح کرد: با اجرای این طرح علاوه بر تقویت و بارورکرن استعدادها و توانمندی زنان و دختران روستایی به ویژه در زمینه هنرها و صنایع دستی و دست ساخته های آنان به نوعی باعث رونق و شکوفایی کسب و کارهای خرد و مشاغل خانگی در روستاها هم خواهد شد.

مدیرکل امور بانوان استانداری فارس یادآور شد: همچنین این طرح سایر فعالیت های اجتماعی و فرهنگی و هنری زنان روستایی و عشایری را هم شامل می شود و اجرای دقیق و منظم و هدفمند آن می تواند به ایجاد شور و نشاط اجتماعی و در نهایت به استحکام بیشتر خانواده های روستایی کمک شایانی کند.

وی ابراز امیدورای کرد که در فرآیند اجرای این طرح و برای ایجاد نشاط اجتماعی خانواده های روستایی و عشایری از ظرفیت و توان برخی نهادهای حمایتی و بنگاه های اقتصادی از جمله کمیته امداد، بهزیستی، بنیاد برکت و بنیاد متستضعفان در راستای تحقق اهداف و برنامه ها در قالب اجرای این طرح نیز بهره خواهیم برد.

یقطین ، در بخش دیگری از سخنان خود در زمینه دیگر برنامه های مربوط به حوزه بانوان و خانواده استان فارس نیز گفت: هفت محور مهم و عملیاتی در دستور کار و فعالیت های این حوزه در سطح استان قرار گرفته است. محور اصلی این برنامه ها بر استحکام بیشتر بنیان خانواده و و نهادینه کردن شور و نشاط اجتماعی در بین خانواده ها استوار خواهد بود.

وی با اشاره به برنامه دولت و به ویژه مجموعه مدیریتی استان فارس برای بکارگیری و استفاده از زنان توانمند درعرصه های مدیریتی نیز گفت: رویکرد و نگاه استاندار و معاون سیاسی و امنیتی استانداری فارس و  سایر مدیران در این موضوع هم راستا با نگاه دولت تاکنون مثبت بوده است.

وی افزود: هم اینک در برخی نهادها و دستگاه های مختلف اجرایی حرکت های خوبی در استفاده از بانوان توانمند و خلاق در عرصه مدیریتی نیز شروع شده که سازمان جهاد کشاورزی و ورزش و جوانان فارس از جمله این نهادها هستند.

مدیرکل امور بانوان استانداری فارس، گفت: البته رویکرد و نگاه به مساله ارتقای منزلت اجتماعی زنان و خانواده نباید و نمی توان تنها به صرف گماشتن زنان در پست ها و مناصب مدیریتی خلاصه و محدود شود و بی گمان این یک تصور و برداشت ناقصی خواهد بود. نگاه و رویکرد این دولت نسبت به جایگاه و نقش زنان چند وجهی ، گسترده و حوزه های وسیعی را شامل می شود و بدون شک مسئولیت خطیر همسرداری و فرزندآوری و مدیریت خانواده ها در کنار فعالیت های عمیق و تاثیرگذار زنان در حوزه های مختلف اجتماعی ، فرهنگی و حتی اقتصادی این قشر را نباید فراموش کرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری فارس موضوع افزایش جمعیت و فرزندآوری در میان خانواده ها را به عنوان یک رویکرد و راهبرد اساسی و از برنامه های مهم این حوزه نیز یادآور شد و گفت: نمی توان به خاطر برخی مسایل اقتصادی و معیشتی از این هدف مهم خانواده ها به راحتی چشم پوشید.

بر اساس تحلیل ها و برداشت هایی که امروزه در بین خانواده ها و زنان انجام گرفته درگیری های ذهنی و نگرانی از بابت فرزندآوری بیش از سایر جنبه ها و مسائل اقتصادی خانواده ها و بانوان را رنج می دهد که یکی از رویکردها و سیاست گذاری مهم و عمیق ما هم تقویت و تاکید بر همین موضوع خواهد بود.

وی ادامه داد که ایجاد مراکز درمان ناباروری و نقش و تاثیرگذاری مجموعه دانشگاه های علوم پزشکی در این راستا و ایجاد حلقه ها و شبکه های قوی اجتماعی برای آگاهی بخشی بیشتر زنان و خانواده ها از جمله اقدام ها و برنامه های مهم برای تحقق و عملیاتی کردن موضوع افزایش جمعیت و استحکام بیشر خانواده ها است.

فرماندار ویژه لارستان هم گفت: برای استحکام بنیان خانواده و طراحی و عملیاتی کردن برنامه ها نیازی به هزینه های هنگفت و یا برگزاری جشنواره ها و همایش های بزرگ و مختلف نیست.

 

داریوش دهقان یادآور شد: می توان با ایجاد شبکه ها و حلقه های کوچک خانوادگی و تقویت ارتباط و راه اندازی گفت وگوهای بین خانوادگی حتی در سطح روستاها وعشایر و محله های کوچک به این هدف بزرگ که استحکام و تقویت بینان خانواده است ، برسیم.

وی ابراز داشت: هرچه موضوع استحکام بنیان خانواده و توجه به این اصل مهم در سطح جامعه و به ویژه بین مدیران و مسئولان و تصمیم سازان بیشتر نهادینه شود به همان میزان هم شاهد کاهش محسوس بسیاری از مشکلات و ناهنجاری های اجتماعی و چالش های دیگر فرهنگی خواهیم بود.

ن۲۲۰

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۲۶ خرداد ۱۴۰۱ ساعت ۱:۲۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین