شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۱۶ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 7

در سایه سار وحدت و همدلی (قسمت دوم (ب) )

ویژگی های اثربخش جهاد تبیین در جامعه چیست

 ویژگی‌های جهاد تبیین

به دنبال قسمت اول ویژگی های اثربخش جهاد تبیین در جامعه به مرور و به بررسی ادامه ویژگی های آن در این قسمت می پردازیم :

 -توجه به فرهنگ جامعه:

 در جهاد تبیین بایستی به فرهنگ جامعه توجه ویژه ای داشت و در روشنگری افراد جامعه از آن غافل نشد چرا که فرهنگ نقشی اساسی و بی بدیل در اصلاح و تغییر و تحولات جامعه ایفا می نماید البته در این زمینه نقش و رسالت دستگاه های فرهنگی مانند دانشگاه ها ،آموزش و پرورش ، هنرمندان و دیگر  فعالان عرصهُ فرهنگ جامعه بسیار مهم و سنگین می باشد علاوه بر این اصحاب رسانه نیز رسالت مهمی بر عهده دارند که بایستی در جهت روشنگری و بیان حقیقت و واقعیت های جامعه تلاش مضاعفی داشته باشند.

لذا با توجه به اینکه فرهنگ زیر بنای تمدن هر جامعه ای محسوب می‌شود بایستی هر چه بیشتر به این امر توجه شود چرا که در این صورت آسیب های جامعه نیز کمتر خواهد شد.

بنابراین بایستی از فرهنگ به عنوان یک عامل تاثیر گذار در جهاد تبیین مورد استفاده و بهره‌برداری ابزاری و میدانی قرار گیرد.

 – باید به مخاطب و نیازهایش توجه نمود:

یکی از اساسی ترین ویژگی های جهاد تبیین توجه به مخاطبین خصوصاً جوانان و نخبگان جامعه و نیازهای آنان است چرا که عمده حرکات تاثیر گذار و با انگیزهُ مطالبه گری و جریان های عمومی جامعه در بین جوانان اتفاق می افتد که با اراده و نیرویی قوی و پیشبرنده نسبت به نیازهای واقعی جامعه که عمدتاً نیز به آیندهُ جوانان گره خورده دنبال و تا حصول نتیجه پی گیری و مطالبه گری می نمایند.

بنابراین یکی از منویات مقام معظم رهبری که موکداً نیز بر آن اصرار و تاُکید داشته و دارند توجه هر چه بیشتر به نسل جوان و نیازهای آنهاست که در دولت ها نیز بایستی این امر مورد توجه قرار گیرد، اگرچه تا به حال در هیچ دولتی این امر تحقق نیافته و همواره در سطوح وزرا و رده های بالای مدیریتی و تاثیرگذار کشور و سلسله مراتب آن از نیروهای ناکارآمد و بی انگیزه و با برنامه های یکنواخت و کلیشه ای استفاده می شود و به نوعی عرصه را هر چه بیشتر بر جوانان ایده پرداز تنگ و تنگ تر کرده اند که جای بسی تاُسف است…!!

-ثبت وقایع مهم تاریخی :

 در جهاد تبیین بایستی واقعیت های تاریخی  بیان و آنها را به جامعه و مردم انتقال داد چرا که تبیین این مسائل در واقع یک نوع تاریخ نگاری جهت نسل های آینده می باشد که از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

لهذا یکی از ویژگی های مهم جهاد تبیین ثبت وقایع مهم و تاریخ ساز جامعه است که علاوه بر رفع بسیاری از سئوالات و ابهامات بین مردم به ویژه قشر جوان به نوعی یک هویت سازی در جامعه نیز شکل می گیرد ، دقیقاً عکس اتفاقاتی که سال های اخیر رخ داده و با استفاده از شبکه های مجازی و اجتماعی و با خوراک های مسموم ذهن بسیاری از مردم را با دروغ پردازی های خود منحرف و مغشوش کرده اند.

بنابراین می‌توان گفت در جامعه امروزی که اثر تخریبی یک پیام و یا کلیپ چند دقیقه ای به مراتب بیشتر از چندین بمب و موشک است بایستی با جهاد تبیین ، واقعیت های تاریخی جامعه را بازگو و به مردم انتقال داد تا از اثر مخرب و جبران ناپذیر آن جلوگیری شود.

 -احیای امر اهل بیت :

یکی دیگر از ویژگی های مهم جهاد تبیین که بابستی با کوشش و تلاش خستگی ناپذیر و با اعتقاد قلبی بر مبنای حق و حقیقت در جهت رسیدن به اهداف عالیهُ جامعهُ مبتنی بر مردم سالاری دینی صورت پذیرد احیای امر اهل بیت است.

اگر شیوه صحیح جهاد تبیین علمی و بر مبنای واقعیت های انکار ناپذیر جامعه صورت گیرد خداوند نیز به انسان نیروی مضاعفی عطا می فرماید تا بتواند در راه حق و حقیقت قدم بردارد و چنانچه این امر با شناخت و آگاهی از موقعیت صورت گیرد قطعاً منتج به نتیجه خواهد شد در غیر این صورت محکوم به شکست می باشد.

بنابراین اگر تبیین با ایمان راسخ و اعتقاد قلبی و با صداقت در گفتار و عمل همراه باشد می تواند در مطالبه گری نیز به نتیجه مطلوب خود نایل آید.

– جهاد تبیین در برابر تحریف واقعیت و تخریب افراد:

در جهاد تبیین باید نسبت به واقعیت ها روشنگری نمود چرا که در غیر این صورت افکار عمومی در ظلمت و تاریکی غبار آلود باقی خواهد ماند و موقعیت بسیار خوبی برای سوء استفادهُ دشمن فراهم خواهد شد.

اگر کسی حقایق جامعه را در چشمان مردم تحریف کند در واقع ارادهُ مردم را به سمت گمراهی سوق داده پس مبارزه با تحریف واقعیت ها در جهاد تبیین یکی از ویژگی مهم در جهت اصلاح جامعه و مطالبه گری به شمار می آید.

بنابراین از جمله مسائل مهمی که باعث شده عده‌ای دچار گمراهی شوند در صورتی که به خیال خود راه درستی را انتخاب کرده اند این است که جهاد تبیین را درست انجام نداده و در برابر تحریف واقعیت های جامعه و تخریب افراد صدیق و خدمتگزار هیچ عکس العمل منطقی که منجر به دفاع از حق باشد صورت نگرفته است.

-جهاد تبیین یکی از الزامات تحقق بیانیه گام دوم:

رهبر معظم انقلاب در بیانیه گام دوم انقلاب توجه ویژه و باور عمیقی به جوانان و عملکرد آنها دارند چرا که سرعت حرکت در بین آنها جدی تر ، واقع گرایانه تر و هدفمند تر صورت می گیرد.

بیانیه گام دوم نشان دهنده باور و امید و اعتماد به جوانان است به طوری که در گام دوم علاوه بر مردم به طور ویژه خطاب به جوانان نیز مطرح کرده اند.

لذا مسئولیتی که در گام دوم انقلاب متوجه جوانان می شود به مراتب مسئولیت ویژه ای است و همانگونه که بیانیه گام دوم خطاب به جوانان صادر شده است دعوت به جهاد تبیین نیز که یکی از الزامات تحقق بیانیه گام دوم و رسیدن به محورهای هفت گانه آن است نیز مورد تاُکید زیادی قرار گرفته به طوری که ورود جوانان به این مسئله را لازم و ضروری دانسته اند.

بنابراین لایه اساسی مخاطبان تبیین همان جوانان ، نخبگان ، روشنفکران ، عالمان دینی ، مسئولان و کسانی هستند که در مسند هدایت مردم جامعه قرار دارند و در چنین شرایطی است که «جهاد تبیین» ارزشی مضاعف پیدا می‌کند چرا که این افراد به واقعیت های سیاسی ، اجتماعی  ، اقتصادی و فرهنگی جامعه واقف تر و بیان آنها آسان تر و بهتر می توانند در جامعه و در بین افراد نفوذ و روشنگری نمایند.

حبیب سمیعی

ن۲۲۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۱ تیر ۱۴۰۱ ساعت ۱۰:۲۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین