شنبه ۰۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۸:۳۹ق.ظ
::آخرین مطلب 34 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

چگونگی احداث شهر جدید لار (2)

د- تأمین هزینه  احداث شهر جدید لار: دولت وقت برای کمک به اهالی لارستان، لایحه ای به مجلس برد و از مجلس خواست که اجازه دهد یکصد و ده میلیون…

د- تأمین هزینه  احداث شهر جدید لار:

دولت وقت برای کمک به اهالی لارستان، لایحه ای به مجلس برد و از مجلس خواست که اجازه دهد یکصد و ده میلیون ریال اعتبار از محل درآمد عمومی دولت و از محل شهرسازی سازمان برنامه برای ساختمان شهر جدید لار در اختیار جمعیت شیر و سرخ گذارده شود. متن لایحه دولت  به شرح زیر بود:

ریاست محترم مجلس شورای ملی

خاطر نمایندگان محترم از فاجعه اسفناک زلزله لار مستحضر است و کمک‌های ذی‌قیمت مؤسسات خیریه داخلی و خارجی و اشخاص نیکوکار با این که بسیار مفید و مؤثر واقع گردید ولی برای ترمیم خرابی‌ها کافی نبود. به منظور تجدید ساختمان‌های شهر و اعاده وضع آن ناحیه به حال عادی و امکان زندگی برای مردم نواحی مزبور دولت در نظر دارد حداکثر مساعدت را مبذول دارد و چون جمعیت شیر و خورشید سرخ با وسایل و تجهیزاتی که در لار فراهم و متمرکز نموده است برای انجام نظر دولت از هر جهت مجهز می‌باشد لذا ماده واحده ذیل با قید یک فوریت تقدیم و تقاضای تصویب آن را دارد.

ماده واحده – به دولت اجازه داده می‌شود مبلغ یکصد و ده میلیون ریال (پنجاه میلیون ریال از محل درآمد عمومی سال جاری کشور و شصت میلیون ریال از محل اعتبار شهرسازی سازمان برنامه) در اختیار هیئت کمک به آسیب‌دیدگان جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران بگذارد تا به مصرف ساختمان شهر لار و اقدامات عمرانی در بنادر استان هفتم برساند. رسیدی که از طرف هیئت مزبور تسلیم می‌شود به منزله سند هزینه به خرج قطعی منظور دارد.

نخست‌وزیر وزیر دارایی‏

در جلسه روز پنج‌شنبه ۱۳۳۹/۲/۱۵ مجلس شورای ملی این لایحه با قید یک فوریت تصویب و در جلسه روز سه شنبه ۳۹/۲/۲۰ مطرح و شور آن خاتمه یافت. چون لایحه  مزبور مالی بود براى اظهار ملاحظات به مجلس سنا فرستاده شد تا رأی گیری نهایی شود.

در روز یک شنبه مورخ ۲۸ اردیبهشت ماه، لایحه مربوط به اجازه اعطای یکصد و ده میلیون ریال اعتبار به جمعیت شیر و خورشید سرخ ایران به منظور ساختمان شهر لار که فوریت آن قبلا به تصویب رسیده بود، در مجلس سنا مطرح گردید.

بعد از توضیحات آقای دکتر کیان به پیشنهاد دکتر سجادی رأی گرفته شد و تصویب گردید. بعد ماده واحده با اصلاح پیشنهادهای دکتر سجادی هم مورد تصویب قرار گرفت. طبق پیشنهاد دکتر سجادی، در سطر سوم ماده واحده پس از (ساختمان شهر لار) عبارت (و اقدامات عمرانی در بنادر استان هفتم) حذف  شد و اعتبار ۱۱ میلیون تومانی مذکور در اختیار هیئت کمک به آسیب دیدگان زلزله را قرار داده  می شد که فقط برای تجدید ساختمان شهر لار به مصرف برسانند، در صورتی که قبلاً در ناحیه پیش‌بینی شده بود که قسمتی از اعتبار فوق به مصرف عمران بنادر جنوب برسد. در کلیات آخر نظری ابراز نشد و به تمام لایحه با ورقه رأی گرفتند و به تصویب مجلس سنا رسید و برای اخذ رأی نهایی به مجلس شورای ملی اعاده شد.

ساعت ده صبح روز یک شنبه اول خرداد ماه ۱۳۳۹، جلسه علنی مجلس شورای ملی لایحه اختصاص مبلغ صد و ده میلیون ریال برای تجدید بنای شهر لار با اصلاحی که سنا به عمل آورده بود مطرح شد ( مجلس سنا این مبلغ را فقط اختصاص به شهر لار  داده و بنادر جنوب را مستثنی نموده بود). رئیس مجلس شورای ملی متذکر شد که به طوری که در نامه مجلس سنا نیز تذکر داده شده در سنا این اعتبار فقط برای ساختمان شهر لار اختصاص داده شده و قسمت مربوط به عمران بنادر جنوب و بوشهر حذف گردیده است. اما به هر صورت چون لایحه مالیاست مجلس شورای ملی می تواند این اصلاح را نپذیرد.

آقای مهران پیشنهاد کفایت مذاکرات در لایحه را داد. پس از تصویب این پیشنهاد نسبت به اصلاحی که مجلس سنا در لایحه به عمل آورده بود رأی گرفتند و اصلاح مجلس سنا رد شد و بدین ترتیب مبلغ پنجاه میلیون ریال از این پول به ساختمان شهر لار و ۶ میلیون تومان دیگر برای عمران بوشهر و بنادر جنوب اختصاص یافت. آنگاه اخذ رأی نهایی با ورقه به عمل آمد و پس از تصویب برای اجرا به دولت ابلاغ گردید.

رسول احمدلو   

ن۲۲۰

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۵ شهریور ۱۴۰۱ ساعت ۱۲:۳۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین