پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۵۹ب.ظ
::آخرین مطلب 38 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

دالان مِسگری و درخواست میراث دوستان از شورای شهر لار

دالان مسگری واقع در شهر قدیم، یکی از چهار دروازه میدان شهیدنصیری لاری(میدان بازار یا میدان خروس سابق) شهر لار است. به گزارش گروه شهروند خبرنگار میلاد لارستان، دالان در…

دالان مسگری واقع در شهر قدیم، یکی از چهار دروازه میدان شهیدنصیری لاری(میدان بازار یا میدان خروس سابق) شهر لار است.

به گزارش گروه شهروند خبرنگار میلاد لارستان، دالان در ضلع شمال غربی قدیمی ترین و اولین میدان لارستان که قدمت آن به دوره صفویه می رسد واقع شده است.در کنار این دالان کاروانسرایی بوده که هم اکنون بانک ملی شعبه بازار است.
دالان به صورت سابات ساخته شده و از نظر معماری از طاق های زیبای پنج و هفت استفاده کرده اند.

نامگذاری این دالان به این دلیل بوده که به برکه مسگری(تخریب شده) و به ضلع غربی راسه بازار قیصریه که در زمان های دور در همین راسه، استادان فن به شغل کمرگیری(ملکی دوزی) و مسگری می پرداختند منتهی می شود.

شهرداران گذشته شهر لار و اداره کل راه و شهرسازی لارستان با اجرای طرح بهسازی، اول و انتهای مسیر، دیوار چینی و سنگفرش نموده اند.

میراث دوستان از شورای شهر لار (کمسیون فرهنگی شورا) در خواست می کند که از ستاد بازآفرینی لارستان که در راس آن فرمانداری، اداره کل راه و شهرسازی لارستان، شهرداری لار و اداره و پایگاه میراث فرهنگی لارستان است تقاضا نماید تلاش مضاعف و تمهیداتی لازم در ادامه سنگفرش اطراف قیصریه که باقی مانده انجام دهند. همچنین در احیای سازه تاریخی تخریب شده، *گآو چاه* مجاور پیر پنهان مبادرت ورزند.(اگر شده به صورت نمادین)

در گذشته از این چاه برای پر کردن حوض پیرپنهان و دستشویی بازار قیصریه و پر کردن حوض هشت گوش داخل بازار قیصریه استفاده می شده است.

نگارنده: صمد کامجو

عکاس: علیرضا محتشمی

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۱ دی ۱۴۰۱ ساعت ۸:۲۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین