پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۱۴ب.ظ
::آخرین مطلب 12 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 7

غربالگری سرطان روده بزرگ برای ۹۰۰۰ نفر در مراکز زیرمجموعه علوم پزشکی لارستان

مدیر گروه بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: درسال۱۴۰۰ برای حدود ۹۰۰۰ نفر غربالگری سرطان روده بزرگ انجام شده و موارد مشکوک برای بررسی و تشخیص به…

مدیر گروه بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: درسال۱۴۰۰ برای حدود ۹۰۰۰ نفر غربالگری سرطان روده بزرگ انجام شده و موارد مشکوک برای بررسی و تشخیص به هنگام به فوق تخصص گوارش ارجاع شده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از وبدا لارستان هرساله پویش ملی مبارزه با سرطان به منظور آگاهی و اطلاع رسانی در بهمن ماه برگزار می شود که امسال نیز این پویش با شعار« فاصله ها را کم کنیم » در دستور کار وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قرار گرفت.

سجاد شرفی با اشاره به این نکته که کاهش بروز سرطان، مرگ و میر ناشی از آن و بهبود کیفیت زندگی بیماران از اهداف این پویش است، اظهار داشت: سالانه هزاران مورد ابتلا به سرطان در ایران و میلیون‌ها مورد در جهان رخ می‌دهد که در صورت تشخیص به‌موقع و زودهنگام، درمان آن آسان‌تر و امکان کنترل و بهبود آن بسیار زیاد است.

وی افزود: در حال حاضر سرطان، عامل بیش از ۱۲ درصد از مرگ‌ها در سرتاسر جهان و ایران است که در سال‌های آینده با افزایش متوسط سنی جمعیت، با بروز بیشتر سرطان‌ها روبه‌رو خواهیم بود.

مدیر گروه بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه با بیان این نکته که سرطان بعد از بیماری‌های قلبی عروقی دومین عامل شایع مرگ‌ومیر در ایران است، تاکید کرد: خوشبختانه پیشپگیری و تشخیص زودهنگام، کلید مبارزه با سرطان بوده و باید توجه داشت که بیش از ۴۰درصد سرطانها با تغییرات ساده ای در زندگی قابل پیشگیری است و بسیاری دیگر نیز با تشخیص بموقع قابل درمان است.

وی خاطرنشان کرد: سازمان جهانی بهداشت برای مداخله و غربالگری، سه سرطان ِپستان، دهانه رحم و روده بزرگ را به دلیل اینکه قابل پیشگیری ترین سرطانها هستند را پیشنهاد داده است.

شرفی اذعان داشت: در مجموعه علوم پزشکی لارستان نیز غربالگری وتشخیص زودهنگام سرطان پستان (در زنان ۳۰ تا ۶۹ سال)، وسرطان روده بزرگ (در زنان ومردان ۵۰ تا ۷۰ سال) در کلیه مراکز خدمات جامع سلامت شهری و روستایی، پایگاه های سلامت و خانه های بهداشت به صورت رایگان انجام می شود.

وی همچنین گفت: درسال۱۴۰۰ برای حدود ۹۰۰۰ نفر غربالگری سرطان روده بزرگ انجام شده و موارد مشکوک برای بررسی و تشخیص به هنگام به فوق تخصص گوارش ارجاع شده است.

مدیر گروه بیماریهای غیرواگیر معاونت بهداشت دانشگاه تصریح کرد: با توجه به نتایج بسیار خوب اجرای طرح های غربالگری قبل در مجموعه، به زودی غربالگری سرطان دهانه رحم (در زنان ۳۰ تا ۵۹ سال) نیز با روش جدید در منطقه تحت پوشش آغاز خواهد شد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ ساعت ۱۱:۰۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین