جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۱۰ق.ظ
::آخرین مطلب 9 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

جای خالی تبلیغ حلوا مسقطی‌لاری در تلویزیون/لزوم ثبت استاندارد ملی مسقطی‌لاری

مدیرعامل شرکت مسقطی کارکیا لارستان گفت: گز به اصفهان و سوهان به قم معروف است و در بین مردم شناخته شده است اما مسقطی لاری هنوز بخوبی شناسانده نشده است….

مدیرعامل شرکت مسقطی کارکیا لارستان گفت: گز به اصفهان و سوهان به قم معروف است و در بین مردم شناخته شده است اما مسقطی لاری هنوز بخوبی شناسانده نشده است.

به گزارش میلاد لارستان، حلوا مسقطی‌لاری یکی از دهها سوغات اصیل در لارستان محسوب می‌شود و شاید بتوان همچون کباب‌لاری، آن را از مشهورترین تحفه‌ها برای هموطنان در کشور برشمرد.

در شهر لار کارگاه‌ها و کارخانجات متعددی در راستای تولید محصول حلوا مسقطی‌لاری فعال هستند و در راستای اشتغالزایی نقش ایفا می‌کنند و توانسته‌اند موجب رشد و رونق اقتصادی شوند.

شرکت مسقطی کارکیا لارستان از جمله تولیدکنندگان انبوه این محصول در طعم‌های گوناگون است.‌خبرنگار میلاد لارستان به منظور آشنایی بیشتر با این شرکت گفت‌وگویی را با مدیرعامل آن انجام داده که در زیر می‌خوانیم:

 

۱- در ابتدا خودتان را معرفی بفرمایید؟

میلاد مهاجری دانش آموخته رشته مهندسی صنایع در مقطع دکتری و مدیرعامل شرکت تولید مسقطی کارکیا لارستان هستم.

۲– این شرکت از چه سالی تاسیس شده است؟

در واقع ایده ورود به حوزه مسقطی از سال ۸۹ برای ما زده شد و در ابتدا فقط در حوزه مسقطی فعال شدیم. در ادامه در سال ۱۳۹۴ با هزینه تقریبی ۴ میلیارد و ۸۰۰ میلیون کارخانه مسقطی سازی را در شهرک صنعتی لار با متراژ ۲۴۰۰ متر راه اندازی نمودیم که شامل بخش های مختلف ازمایشگاه، سالن تولید، سوئیت و … می شود. در حال حاضر شرکت ما علاوه بر تولید مسقطی ، تولید انواع شیرینی های خشک، بتنور، تفتان و …. را نیز صورت می دهد.

۳– آیا در حوزه صادرات مسقطی نیز فعال هستید؟

از ابتدا هدف اصلی ما صادرات مسقطی به کشورهای مختلف بود که تا حدودی نیز موفق بودیم و توانستیم به کشورهایی همچون روسیه، استرالیا، عراق و … صادرات کنیم اما با شیوع کرونا صادرات ما با مشکل روبرو شد و در حال حاضر صادرات جدی نداریم. هم اینک ما بدنبال بازسازی و احیا جایگاه مسقطی هستیم که البته خب محصولات دیگری جایگزین مسقطی لاری در کشورهای همسایه شده اند و باید بدنبال تغییر آن بود.

جهت صادرات به کشورهای اروپایی یا روسیه نیازمند اخذ استانداردهای خاص آن مناطق است که باید حمایت دولتی از شرکت ها صورت پذیرد. باید ساز و کاری ایجاد گردد تا مسقطی به عنوان صنعت اصلی بومی منطقه شناخته شود تا بر این اساس بتوان ایده های مختلف حوزه مسقطی را اجرایی نمود و حتی این محصول را با محصولات دیگر بصورت ترکیبی تولید کرد.

به شخصه اگر حمایت مسئولین به صورت جدی صورت پذیرد می توان بالغ بر ۷۰ نفر را در کارخانه مشغول بکار کرد در حالیکه ظرفیت حال حاضر ما حدود ۳۰ نفر است.

در مجموع صادرات حال حاضر ما بصورت مسافری است اما در بحث صادرات به اقصی نقاط کشور ما تقریبا به اغلب شهرها صادرات داریم و نمایندگان فروش ما در بسیاری استان ها فعال هستند.

۴- از آنجا که در بحث استانداردسازی برند مسقطی در سطح ملی فعال هستید این مهم در چه مرحله ای است؟

با توجه به اینکه مسقطی دارای استاندارد ملی نیست در نتیجه صادرات این محصول با مشکل روبرو می باشد. در ابتدای امر در انتهای سال ۸۹ استاندارد کارخانه مسقطی را برای کارخانه خود به ثبت رساندیم که البته بعدا این نوع استاندارد از انواع استاندارد خارج شد.

در خصوص استاندارد ملی مسقطی بالغ بر ۱۳ سال است که پیگیر این موضوع هستیم و جلسات متعددی در سطح استان و پایتخت داشته این و موضوع تا سطح کمیته ملی استاندارد برده شده اما با توجه به برخی مسائل برگشت می‌خورده است.

در حال حاضر با حمایت فرماندار لارستان امیدوار هستیم این مهم به نتیجه برسد. در واقع اگر این اتفاق رخ دهد برای تولید مسقطی یک استاندارد مشخص تعیین خواهد شد و کیفیت تولید مسقطی حفظ می شود. در آخرین جلسه در استان فارس مطرح شد که بنا بر بخشنامه های ارسالی هیچ محصولی با پسوند شهر ثبت نخواهد شد اما خوشبختانه جدیدا باقلوای یزدی به ثبت ملی رسیده و همین باعث شد ما عنوان کنیم پس مسقطی لاری نیز می تواند به ثبت برسد.

ما امیدواریم با حمایت ها این مهم به نتیجه برسد و مسقطی با نام مسقطی لاری به نتیجه برسد.

۵– مسئولین به چه صورت می توانند از شرکت ها حمایت نمایند؟

ما در حال حاضر دو خط تولید جدید را خریداری کرده ایم که برای راه اندازی آنها نیازمند فضای بیشتر در شهرک صنعتی هستیم تا بتوانیم سالن های تولید خود را توسعه دهیم.

همچنین مسئولین می توانند در بحث معافیت های مالیاتی و بیمه ای برای شرکت ها قدم برداشته و در حوزه صادرات و حمل بار از شرکت ها حمایت نمایند تا با هزینه کمتری صادرات صورت پذیرد.

بنظر من با توجه به مواد مختلفی که در تهیه مسقطی به کار می رود تنوع در تولید آن نیز زیاد می باشد که با حمایت جدی مسئولین می توان ایده ها را حتی در سطح صادرات عملیاتی کرد.

۶- انواع مسقطی های تولیدی شما چیست و نحوه بسته بندی آن ؟

انواع مسقطی با طعم های گل محمدی، انجیر، زرشک، توت فرنگی، بهارنارنج، چهارمغز و سیب سبز را تولید می نماییم. ما دارای بالغ بر ۸۰ نوع بسته بندی هستیم که شاید متنوع ترین بسته بندی مربوط به شرکت کارکیاست که این بسته بندی ها شامل چهار دسته کریستالی ها، چوبی ها، فلزی ها و مقوایی ها می شود. در کنار انواع بسته بندی بصورت فروش فله ای مسقطی نیز هستیم.

بنظر من یکی از مشکلات مربوط به مسقطی مربوط به شیرینی زیاد آن است و شاید بتوان از طریق شرکت های دانش بنیان راه حلی یافت که بدون تغییر در حجم محصول از شیرینی آن کاست.

مشکل دیگر مسقطی ناشناخته بودن آن برای برخی شهرهای کشور است که باید با پیگیری ها و تلاش بیشتر این سوغات را به تمام شهرها معرفی کرد.

 

۷- بنظر شما چرا مسقطی لاری به اندازه گز و سوهان در کشور شناسانده نشده است؟

عوامل مختلفی می تواند باعث این مورد شود از جمله موقعیت جغرافیایی لارستان که در هر صورت به اندازه اصفهان و قم در مسیر مسافرین نیست. البته این نمی‌تواند توجیه خوبی باشد زیرا با توجه به قدمت تولید مسقطی در منطقه باید تلاش می شد و مسقطی بعنوان شیرینی لارستان بهتر معرفی می شد.

طبق آمار در لار ۳۹ نوع شیرینی مختلف وجود دارد که آخرین آنها که ابداع شده مسقطی می باشد. بسیاری از این شیرینی ها یا شوریجات اصلا بر روی آنها کار نشده و در واقع مغفول مانده است. سوغاتی های از جمله بتنور و تفتان که نام شورینی جات را در گذشته برای آنها ثبت کرده ایم از جمله این سوغاتی هاست.

۸- جهت معرفی مسقطی باید چه کاری صورت داد یا در واقع معرفی مسقطی با چه چالش هایی روبروست؟

چند معضل اصلی در لارستان جهت تولید مسقطی وجود دارد.‌ یکی از آنها رقابت ناسالم است که دلیل آن عدم ثبت استاندارد ملی مسقطی است. در حال حاضر هر کس ممکن است شیرینی با عنوان برند مسقطی تولید کند در حالیکه شاید واقعا کیفیت مسقطی اصلی را نداشته باشد.

در حال حاضر استاندارد مسقطی بصورت استاندارد تشویقی است که اگر برخی ضوابط بهداشتی و … رعایت شود محصول می تواند با آرم استاندارد عرضه شود. اما اگر استاندارد ملی دریافت شود کجروی های تولید و معضلات آن کم خواهد شد.

چالش دیگر شناخته نشدن برند مسقطی در بین دیگران است. مثلا الان گز به اصفهان و سوهان به قم معروف است و در بین مردم شناخته شده است اما مسقطی لاری هنوز بخوبی شناسانده نشده است. برای حل این چالش باید برخی بازاریابی ها و معرفی ها صورت پذیرد تا این مورد حل شود. در گذشته با رایزنی هایی که صورت دادیم توانستیم از صدا و سیما برای شرکت های مسقطی به میزان ۲۸۸ ثانیه امتیاز زمان تبلیغ تلویزیونی رایگان کسب کنیم اما متاسفانه بدلایلی این اتفاق مورد استقبال صورت نپذیرفت.

۹- یکی از شرکت هایی که در گذشته تبلیغ تلویزیونی داشت شرکت شما بود، میزان تاثیر تبلیغات تلویزیونی چگونه بود و دلیل عدم ادامه دار بودن این موضوع ؟

تبلیغات تلویزیونی نیازمند هزینه های بسیار بالایی است که باید بحث هزینه و فایده آن حتما در نظر گرفته شود. پس از تبلیغات تلویزیونی ما برخی تماس گرفتند و در مورد محصول مسقطی سوال کردند و حتی صادرات عراق ما در آن زمان رونق گرفت. اما با توجه به هزینه زیادی که تبلیغات تلویزیونی داشت نتوانستیم این مورد را ادامه دهیم.

۱۰- در بحث بازاریابی مسقطی برنامه شما به چه صورت است؟

اکثر مشاغل با مشکل بازاریابی روبرو هستند اما محصول مسقطی بدلایلی که قبلا نیز بیان شد چالش چند برابری دارد زیرا بخودی خود نمی توان انتظار داشت مشتری از دیگر نقاط کشور تماس گرفته و مسقطی بخواهد . پس باید از طریق روش هایی همچون اعطای نمایندگی، تبلیغات و روش های نوآورانه مشتری را جذب نمود. شرکت ما دارای واحد بازاریابی است و در کنار آن یک سامانه انتقادات و پیشنهادات برای اعلام نظرات توسط مشتری راه اندازی نموده ایم.

۱۱– ارزیابی شما در مورد جشنواره حلوای مسقطی عید امسال چیست ؟

به هر حال پس از دو سه سال تعطیلی به دلیل کرونا جشنواره امسال با مدیریت خوب آقای جمشیدی شروع بکار کرد و بنظر من با وجود محدودیت ها این جشنواره فراتر از انتظار بود و ادارات نیز همکاری های خیلی خوبی را صورت دادند. قاعدتا این اتفاقات تاثیرگذار بوده است اما باید این گله را نیز مطرح کرد که برخی مسئولینی که باید حضور پیدا می‌کردند در جشنواره حاضر نشدند.

۱۲– نظر شما در خصوص صنف مسقطی سازان چیست؟

در گذشته این پیشنهاد توسط پدر بنده مطرح شد که یک تعاونی مسقطی سازان در لار دایر شود و از طریق آن برای تأمین موارد اولیه و فروش محصول مسقطی با یک برند واحد اقدام شود اما برخی تولید کنندگان بدلیل نوع تفکر خود همکاری نکردند. در واقع با این اتفاق مسقطی با یک برند واحد تولید و عرضه می شد و تامین مواد نیز بصورت واحد صورت می گرفت.

۱۳– کلام پایانی؟

یک سخن با مسئولین اینکه اگر از تولید یک منطقه حمایت شود قطعا معضلاتی همچون بیکاری، فساد، فقر و هنجارهای اجتماعی در آن منطقه کاهش خواهد یافت.

البته خوشبختانه بدلیل اعتقادات مذهبی شهرستان لارستان با این مشکلات کمتر روبرو هستیم اما باز هم میتوان آن را کاهش داد و با تولید رکود از شهر خارج خواهد شد.

ما اگر بتوانیم در صنعت مسقطی پیشرفت حاصل کنیم حتی می توانیم زنجیره تامین تولید و مواد دیگر را در لارستان به وجود آوریم که این اتفاق موجب شکوفایی و رونق خواهد شد مثلا شرکت ما از ظرفیت چاپخانه کوثر لارستان در حال بهره بردن هستیم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۳۱ فروردین ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۴۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین