جمعه ۰۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۰ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 3

گرانی قیمت مانتو مناسب در تعارض با رویکرد «حجاب»/امکان راه‌اندازی کارگاههای تولیدی در لارستان

این روزها موضوع حجاب و نوع پوشش به مساله‌ای مهم برای مردم و مسؤولان تبدیل شده و ضرورت توجه به باید و نبایدهای این حوزه بیش از پیش ضروری به…

این روزها موضوع حجاب و نوع پوشش به مساله‌ای مهم برای مردم و مسؤولان تبدیل شده و ضرورت توجه به باید و نبایدهای این حوزه بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد. خبرنگار میلاد لارستان برای بررسی روند و چگونگی عرضه لباس با پوشش‌های مختلف و اینکه چه رویکردی در بازار خرید و فروش آن وجود دارد، در این خصوص با تعدادی از بانوان گفت و گو کرد.

به گزارش میلاد لارستان، این روزها موضوع حجاب و نوع پوشش به مساله‌ای مهم برای مردم و مسؤولان تبدیل شده و ضرورت توجه به باید و نبایدهای این حوزه بیش از پیش ضروری به نظر می‌رسد.

با گذری در بازارها، مجتمع‌های تجاری، پاساژها و مغازه‌های سطح شهر لار، فروشگاه‌های متعددی از البسه و پوشاک زنانه به چشم می‌خورد.

وقتی وارد مغازه‌ها می‌شویم، مانتوهای خاص و مدل‌هایی به چشم می‌خورد که کمتر مورد پسند افراد مذهبی و به عبارتی با حجاب پوشیده است.

سود بیشتر در فروش مانتوهای کوتاه است

از فروشنده ای پرسیدم چرا مدل مانتوها همه یکی است و بیشتر جلوباز است؟ در جواب گفت: موجودی همین هاست، به خاطر اینکه خانم‌ها این مدلها را بهتر می پسندند و از طرفی، سودش بیشتر است و بیشتر هم فروش دارد.

خانمی حدودا ۲۵ ساله که در این مغازه به عنوان فروشنده کار می کند، به سمت من آمد و گفت: موجودی کل بازار همین است و امروز این مدل مانتوها مد هستند. ما هم نمی‌توانیم از بازار عقب بمانیم و باید جنسی که مشتری بیشتری دارد را عرضه کنیم.

مدل ها محدود است، مجبورم به خیاط سفارش دوخت بدهم

به مغازه دیگری رفتم. خانمی داشت لابه لای مانتوها دنبال مانتوی مناسب و پوشیده می گشت. انگار که مانتوها به مذاقش خوش نیامده و مورد پسندش نشد. سعی کردم باب گفت و گو را با او باز کنم. نزدیک شدم و پرسیدم مانتوها چطور است؟ بی خیال نگاه کردن به مانتوها شد و گفت: معمولا برای خرید مانتو به خیلی از مغازه‌های شهر سر می زنم اما آن چیزی که دنبالش هستم را نمی توانم پیدا کنم و مجبور می شوم پارچه بخرم و به خیاط سفارش دوخت بدهم.

وی حرف خود را ادامه می دهد و می‌گوید: نبود مدل های مورد پسند من و امثال من در بازار، باعث شده هم هزینه بیشتری بابت مانتو بدهیم و هم اینکه زمان زیادی را برای تحویل گرفتن آن باید صبر کنیم. الان به غیر از دستمزد خیاط، برای خرید پارچه معمولی یا نسبتا با کیفیت، باید بین ۴٠٠ تا ۷٠٠ هزار تومان هزینه کنم. از خرید پارچه تا تحویل گرفتن مانتو از خیاط هم حداقل یک ماه طول می کشد. اگر هم خیاط آشنا نباشد که هیچ، باید چند روز بیشتر صبر کنیم.

گرانی قیمت مانتو در کنار کاهش کیفیت اجناس

به مغازه دیگری رفتم، دو خانم جوان مشغول خریدن مانتو بودند. مانتوهایی کوتاه و جلوباز. به بهانه نگاه کردن به مدل ها، نزدیک شدم و از یکی از آن ها پرسیدم قیمت مانتویی که خریدند مناسب است؟ او در جواب گفت: مانتو هم مثل همه چیز گران شده اما کیفیت اجناس روز به روز در حال پایین آمدن است.

پرسیدم از مدل مانتویی که خریدید راضی هستید؟ به دوستش نگاه کرد و گفت: آره، با وجود اینکه نسبت به قبل گران تر شده، اما خوب از سبک کار خوشم آمد و خریدم. من این طرح را در اینستاگرام دیدم و پسندیدم.

مجبور به خرید همین مانتتوهای موجود هستیم

از این مغازه خارج شدم. در یکی از فروشگاه ها خانمی جوان به همراه همسرش به دنبال خرید مانتو بودند. جلو رفتم و از این خانم در مورد مدل لباس ها پرسیدم. سری تکان داد و با کنایه گفت: مدل هایی که امروز در بازار وجود دارد بیشتر برای افرادی است که تمایلی به حجاب کامل ندارند. این لباس ها باب میل همه سلیقه ها نیست. بازار طوری هست که ما مجبور هستیم از همین ها خرید کنیم. در این حین همسرش هم گفت که نظارتی بر بازار چه از لحاظ کیفیت و نوع لباس ها و چه از لحاظ قیمت نیست و تا زمانی که ایده و طرحی برای پوشش چه آقایان و چه بانوان نداشته باشیم، به جایی نمی رسیم.

۹۹ درصد مانتوها شبیه هم هستند!

در ادامه به خانمی رسیدم که داستان مانتو خریدنش را تعریف می کرد. با خنده گفت اگر بخواهم مانتویی بخرم می روم خرازی و دکمه هم می خرم. مانتوهایی که در بازار عرضه می شوند طراحی های خوبی ندارند. نسل جوان اصلا این مدل مانتوها را نمی پسندد. مانتوهایی هم هستند که آستینش کوتاه است و باید ساق دست بندازم. تابستان هم که نزدیک است با ساق دست انداختن اذیت می شوم اما لازم است این کار را انجام بدهم. مانتوهای امروزی شاید جنس شان خوب باشد و تنوع رنگ هم دارند اما دوخت آنها مشکل دارد.

به مغازه دیگری رفتم. خانمی نگاهش به سمت مانتوهایی بود که بالای مغازه آویزان شده بودند. پرسیدم مدل‌هایش قشنگ است، گفت ۹۹ درصد مانتوها جلو باز و شبیه بهم هستند، آستین ها کوتاه است و یقه ها هم خیلی باز است.

ضرورت توجه دولت به یارانه تولید پوشاک اسلامی

در گفت و گویی که با تعدادی از بانوان، این افراد در صحبت های خود تاکید کردند با توجه به گرانی چادر و نامناسب بودن وضعیت البسه، دولت همان طور که از تامین خوراک و مایحتاج عمومی حمایت می کند، یارانه ای را هم برای تولیدکنندگان و مصرف کنندگان پوشاک اسلامی و مناسب در نظر بگیرد تا در این آشفته بازار گرانی بانوانی که علاقمند به پوشش مناسب هستند بتوانند برای خرید چادر و مانتوی مناسب اقدام کنند.

البته ناگفته نماند آنچه مشخص است و درست به نظر می رسد این است که به قول برخی بانوان هر چقدر پوشاک و البسه نامناسب در جامعه در خصوص بدحجابی ترویج می یابد البسه و پوشاک و چادر برای بانوان محجبه گران تر می شود که لازم است مسئولان در این خصوص تدابیر لازم را داشته باشند.

امکان راه‌اندازی کارگاههای تولیدی در لارستان

به گزارش میلاد لارستان، خانم هایی هستند که وقتی لباس یا مانتوی آماده پیدا نمی کنند و با طرح های نامناسب و مدل های کوتاه مواجه می شوند مشتری خیاطی ها می شوند. در این رابطه لازم است جوانان خلاق عرصه طراحی مد و لباس پوشیده، حمایت شوند تا بدون دغدغه طراحی داشته باشند و بتوانند تولیدات خود را به سطح انبوه برسانند.

در لارستان می‌بایست با توجه به اینکه جوانان خلاقی وجود دارد، از طرفی به جهت شمه اقتصادی و وجود سرمایه‌های زیاد در گردش در دست مردم و همچنین نزدیکی به جزایر و بنادر جنوب کشور و وفور پارچه‌های مرغوب در بازارهای لار، امکان راه‌اندازی کارگاههای تولیدی مانتو، چادر، روسری و البسه بانوان و حتی آقایان در راستای ترویج فرهنگ اسلامی، ایجاد اشتغال و در پی ارسال محصولات به داخل و خارج از کشور وجود دارد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ ساعت ۳:۰۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “گرانی قیمت مانتو مناسب در تعارض با رویکرد «حجاب»/امکان راه‌اندازی کارگاههای تولیدی در لارستان”

  1. بانوی لارستانی گفت:

    دیگه دوران البسه ومانتو دهه شصت. وهفتاد. گذشته نسل امروز. لار همگام با سایر بانوان ایرانی. ونحصیلکرده به دنبال. تنوع. وتجدید است حجاب تنها به پوشش قدیمی. وچادر ولچک نیست انسانها باید ازدرون عفت. و پاکدامنی. داشته باشند

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین