جمعه ۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۲:۰۶ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

بزرگترین مشکل منطقه ویژه اقتصادی لار نداشتن متولی است

فرماندار ویژه لارستان گفت: بزرگترین مشکل منطقه ویژه اقتصادی لار نداشتن متولی است که باید شرکت آتیه سازان توان مالی خود را نشان دهد که متاسفانه تا بحال این اتفاق…

فرماندار ویژه لارستان گفت: بزرگترین مشکل منطقه ویژه اقتصادی لار نداشتن متولی است که باید شرکت آتیه سازان توان مالی خود را نشان دهد که متاسفانه تا بحال این اتفاق نیافتاده است.

به گزارش میلاد لارستان، به مناسبت ۱۷ مردادماه و روز خبرنگار، نشست اصحاب خبری و جمعی از مسئولان ادارات در محل سالن کنفرانس فرمانداری ویژه لارستان برگزار شد.

در این نشست داریوش دهقان فرماندار ویژه لارستان گفت:

خبرنگار کسی است که با قلم یا دوربین خود واقعه یا حادثه ای را به دیگران مخابره می نماید تا آنها نیز از اتفاقات با خبر شوند. اما بزرگترین خبرنگار جهان تا به امروز حضرت زینب (س) و امام سجاد (ع) بودند که با ابزارهای مختلف خود واقعه عاشورا را به مردم مخابره کردند و باعث شدند این واقعه همیشه زنده بماند.

باید خبرنگار امانت دار باشد و وقایع را بدون کم و کاست ثبت و ضبط کند و سلیقه ای عمل نکند. دشمن بدنبال این است با برشمردن ضعف ها بین مسئولین و مردم فاصله و تا امیدی ایجاد کند و خبرنگاران هستند که می توانند با ایجاد امید در بین مردم این فاصله را از بین ببرند و در کنار آن با انتقادات سازنده خود موجب شکوفایی کشور شوند.

نقش خبرنگار با قلم و تصویر در اینده نیز می تواند تاثیر گذار باشد کمااینکه اخبار و تصاویر زمان اوایل انقلاب و دفاع مقدس کماکان برای مردم یادآور آن زمان است. اگر خبر و بیان خبرنگار برای رضای خداوند باشد ماندگار خواهد شد.

برخی اقدامات و مجوزهایی که برای شهرستان صورت می پذیرد زمان بر است و در واقع امروز شالوده آن گذاشته می شود اما ثمره آن در آینده دیده خواهد شد. مثلا در جویم دو طرح آبخیزداری مهم تعریف شده که مربوط به سال ۱۴۰۰ و قبل از شهرستان شدن بوده است اما امروز بودجه آن تزریق شده است اما اینکه در گذشته امتیاز آن گرفته شده خود نقش پر رنگی در به ثمر نشستن آن داشته است.

برخی کارها و اقدامات پیگیری آن صورت می گیرد اما ممکن است حتی به نتیجه نرسد اما اخباری از آن جهت اینکه نشان دهیم در تلاش هستیم منتشر می شود اما همه کارها ممکن است نتیجه بخش نباشد.

برخی کارها مانند جاده زمان بر است و اعتباراتی ممکن است اخذ گردد اما بدلیل بروکراسی اداری در آینده واریزی آن صورت پذیرد.

اگر برخی پروژه ها و اقدامات هنوز به ثمر ننشسته و در گذشته اخبار آن بیان شده است مهم اخذ مجوز آن بوده است که بالاخره انجام آن مورد تایید قرار بگیرد اما ممکن است تا به نتیجه نهایی رسیدن اتفاقی زمان بر باشد. یکی از موارد تکمیل ساختمان هلال احمر لارستان بود که با پیگیری های فراوان موفق شدیم مسئولین کشوری را متقاعد کنیم تا با فروش زمین دیگر هلال احمر هزینه آن جهت تکمیل این پروژه هزینه شود.

از طرفی ۷ مغازه مجتمع هلال به هلال احمر لارستان بازگشت که قرار بوده تا با فروش آن هزینه پروژه های هلال احمر لارستان تامین شود. در خصوص مجتمع هلال قرار شده پارکینگ و شهربازی آن نیز بزودی جهت استفاده عموم بازگشایی شود.

در بحث کشتارگاه، لارستان دارای دو کشتارگاه مجهز است. کشتارگاه طیور بدلیل مسائل حقوقی درگیر دادگاه است اما پیگیری ها جهت حل مشکل و تسریع در کار آن در حال انجام است تا زودتر به نتیجه برسد.

اتفاق مهم دیگر ایجاد کشتارگاه دام در منطقه پشت شهرک صنعتی پشته سنگر با هزینه تقریبی ۸۰۰ میلیارد تومان است که با تلاش های فراوان زمین آن تامین شده و هم اکنون مجوز چاه آب آن اخذ شده و در صورتی که این چاه به نتیجه برسد می توان شروع کار را صورت داد.

اگر این اتفاق به نتیجه برسد بالغ بر ۲۰۰ نفر اشتغالزایی در لارستان صورت خواهد گرفت‌‌. این پروژه یک زنجیره کامل کشتارگاهی است که اتفاق بزرگی را می تواند رقم بزند.

کارخانه نساجی لارستان که در واقع بزرگترین کارخانه نساجی کشور می تواند باشد در محل شهرک صنعتی لار سوله آن ساخته شده و منتظر اخذ تسهیلاتی به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان است که اگر زودتر این تسهیلات اخذ شود ماشین آلات آن تامین می‌شود و ظرفیت های خوبی در منطقه ایجاد می‌شود.

در خصوص کارخانه آرد با پیگیری های فراوانی که صورت پذیرفت مجوز آن اخذ شد اما بدلیل اینکه طی پنج سال در شهرک صنعتی به نتیجه نرسیده بود زمین جهت سرمایه گذار خلع ید شد که باز با پیگیری صورت گرفته موفق شدیم زمین را مجددا در اختیار وی قرار دهیم تا پروژه را به نتیجه برساند. هم اکنون سرمایه گذار مجددا شروع بکار کرده و دستگاه ها را خریداری کرده است و نیازمند ۴۰ میلیارد تومان تسهیلات است که پیگیر این موضوع نیز بوده ایم اما گرفتن تسهیلات کمی با کندی پیش می رود.

پروژه دیگر ایجاد کارخانه گچ در بخش صحرای باغ است که مجوزهای آن اخذ شده و امیدواریم در آینده به نتیجه برسد زیرا می تواند اشتغالزایی بسیار خوبی را نیز به همراه داشته باشد.

از امتیازاتی که موفق به اخذ آنها جهت بخش بنارویه شده ایم ایجاد کمیته امداد، اداره آموزش و پرورش، اورژانس بنارویه، پلیس +۱۰ و آموزشگاه راهور در بنارویه است. همچنین در بخش صحرای باغ امتیاز ایجاد نمایندگی آموزش و پرورش در بخش صحرای باغ اخذ شده و امیدواریم به زودی اجرایی شود.

در بحث آبرسانی مجوز آبرسانی از سد سلمان فارسی اخذ شده و امیدواریم در آینده نزدیک در کمیسیون ماده ۲۳ این مورد مطرح و اگر ایرادی گرفته نشود این مورد مصوب خواهد شد. اگر کمیسیون ماده ۲۳ اخذ شود در پیوست بودجه امسال قرار خواهد گرفت.

در بحث آبرسانی از طریق دریا نیز پیگیری های صورت گرفته تا حداقل صحرای باغ و بنارویه از این آب منتفع شوند. بدنبال این هستیم تا انشعابی نیز برای منطقه ویژه اقتصادی لار اورده شود تا مشکل آب منطقه ویژه نیز برای آینده ایجاد نشود اما باید این مورد پیگیری آن بصورت جدی صورت پذیرد.

در بحث ثبت جهانی بازار قیصریه باید گفت این بازار قدیمی ترین بازار فعال ایران است که باید با پرداختن به این بازار آن را در سطح کشور مطرح کرد. حتی حلوای مسقطی لار قدمتی دیرینه دارد که بنا بر برخی تحقیقات در ابتدا در لار پخت می‌شده بعد به مسقط برده شده و در آنجا تجاری می شود و مجدد به لار باز میگردد و با نام حلوای مسقطی معروف می شود.

حلوای مسقطی و شیرینی جزو فرهنگ منطقه لارستان است که بسیار مورد استفاده قرار می گیرد‌. از دیرباز منطقه لارستان مورد توجه بوده است. طی امسال مبلغ ۵ میلیارد تومان بودجه جهت مرمت مکان های تاریخی اختصاص داده ایم که بیشتر آن را به بازار قیصریه و کاروانسرای نو و گلشن اختصاص یافته است.

طی صحبت با مدیرکل میراث فرهنگی پیگیر رفع موانع جهت ثبت جهانی مجموعه بازار قیصریه هستیم و در تلاش هستیم که مرمت بازار قیصریه در مصوبات سفر رییس جمهور به استان فارس نیز آورده شود. ما معتقدیم اگر کاروانسرا و بازار قیصریه فعال تر شود موجب اشتغالزایی نیز در منطقه خواهد شد.

همچنین در تلاشیم تا خیابان شهید طالقانی که به بازار قیصریه منتهی می شود نیز بزودی سنگفرش شود.

طی یکسال و نیم حضور اینجانب در فرمانداری بودجه ای بالغ بر ۱۷۰۰ میلیارد تومان در منطقه هزینه شده یا در حال هزینه شدن است. امیدوار هستیم پست ۴۰۰ کیلوولت، مجتمع منیری، ساختمان برج علم و فناوری و … در زمان سفر ریاست جمهوری به استان فارس کلنگ زنی و افتتاح شود.

باید اشاره کرد که اخذ امتیاز به سادگی صورت نمی پذیرد. مثلا در بحث امتیاز واردات و ترانزیت لار پیگیری های بسیاری صورت پذیرفته که هم اکنون نیازمند خرید یک باسکول ۶۰۰ میلیون تومانی هستیم تا در گمرک لارستان مستقر شود تا در به نتیجه رسیدن این موضوع تسهیل ایجاد شود.

در هر صورت از منابع مختلف پیگیر استقرار باسکول بوده ایم و قول هایی گرفته شده که با استقرار آن کد واردات از گمرک لارستان بزودی اخذ شود.

در بحث ساختمان امداد و نجات هلال احمر در صحرای نیمه امیدواریم بزودی با کمک خیر و دولت بزودی این پروژه نیز کلنگ زنی شود.

در خصوص گازرسانی به منطقه درز و سایبان، هرمود و اِوه اتفاقات خوبی در حال رقم خوردن است که منتظر اخذ مجوزهای نهایی هستیم تا این اتفاق مهم کلنگ زنی و به نتیجه برسد.

در تلاشیم منطقه محروم درز و سایبان به عنوان پایلوت گلخانه ای لحاظ شود که زمین داران این منطقه نیز پای کار بوده اند و در تلاش هستند تا گلخانه ها را ایجاد نمایند. البته این اتفاق نیازمند تسهیلات نیز است که امیدواریم اخذ آن نیز تسهیل شود که از اختیار فرمانداری خارج است.

سوال دیگر بحث منطقه ویژه اقتصادی لارستان بود،‌ آخرین دیدار ما برای این موضوع با مقامات کشوری مربوط به حدود سه هفته پیش در تهران با دکتر عبدالملکی رییس منطقه ویژه آزاد و تجاری کشور جلسه ای برقرار شد و ایراداتی در این جلسه مطرح شد. بزرگترین مشکل منطقه ویژه اقتصادی لار نداشتن متولی است که باید شرکت آتیه سازان توان مالی خود را نشان دهد که متاسفانه تا بحال این اتفاق نیافتاده است. در بحث ایرادات اداری در حال رفع موانع هستیم اما در بحث متولی باید شرکت مربوطه توانمندی خود را به اثبات برساند.

موضوع اتاق بازرگانی لارستان پذیرش آن توسط مسئولین کشوری صورت پذیرفته تا یک شهرستان بجز مرکز استان دارای اتاق بازرگانی باشد که این خود یک اتفاق مهم قلمداد می شود. حتی حدود ۶۰ نفر از تجار منطقه اعلام آمادگی نموده اند تا در بحث اتاق بازرگانی با ما همکاری نمایند. قول هایی از مسئولین گرفته شده که این اتفاق رقم بخورد اما هنوز مجوز نهایی صادر نشده است. باز هم پیگیر موضوع از سمت استانداری و مسئولین کشوری هستیم.

در بحث انتخاب مسئولین از بین اهل تسنن در لارستان هیچ گونه محدودیتی وجود ندارد کمااینکه از برخی بزرگان اهل تسنن خواسته ایم افرادی را از اهل تسنن به ما معرفی کنند تا در پست هایی مانند بخشدار صحرای باغ آنها منصوب شوند.

لارستان دارای ظرفیت های بی نظیری از جمله فرودگاه بین المللی، جاده ترانزیتی، وحدت شیعه و سنی و … است که باید از طرق مختلف در جهت شکوفایی این ظرفیت ها تلاش کرد و قدر این ظرفیت ها را دانست.

لارستان دارای یک قدمت و فرهنگ بسیار غنی است. وحدت شیعه و سنی در منطقه مثال زدنی است. باید قدر داشته های خود در منطقه لارستان را بدانیم و با معرفی آنها شکوفایی منطقه رقم بخورد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۷ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱۱:۲۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

2 Responses to “بزرگترین مشکل منطقه ویژه اقتصادی لار نداشتن متولی است”

  1. ناشناس گفت:

    ماهم روز خبرنگار به خبرنگاران روزنامه ميلاد تبريك عرض ميكنيم وخداقوت عرض ميكنيم خدمت اقاي فرماندار مومن وپرتلاش لارستان.كاش امروز كه روز خبرنگار ميباشد نقطه نظر مردم هم منعكس ميكردند واز وضع اقتصادي مردم گزارش تهيه مي كرديد.درهر صورت بازهم دير نشده واين كار حتما انجام دهيد ثواب دارد گرچه وظيفه ذاتي و قانوني خودشماست

  2. ناشناس گفت:

    جهکسی این بی متولی بودن را باید حل کند؟چقدر خون دل خوردیم تا امتیلزش گرفتیم .حالا با ندانمکاری بغضی امیاز یه یک کاغذ مانده است؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین