چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۵ب.ظ
::آخرین مطلب 60 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

شهر دانش محور و جایگاه شهر لار

  شهرهای در حال رشد جهان؛یکی از واقعیت های قرن۲۱و از مهمترین چالش های اینده هستند .در سال۲۰۵۰شهر های با بیش از سه میلیون نفر؛از ۷۰شهر کنونی به ۱۵۰شهر خواهد…

 

شهرهای در حال رشد جهان؛یکی از واقعیت های قرن۲۱و از مهمترین چالش های اینده هستند .در سال۲۰۵۰شهر های با بیش از سه میلیون نفر؛از ۷۰شهر کنونی به ۱۵۰شهر خواهد رسید.از آنجا که دانش ؛مهمترین عامل اقتصاد امروز است؛تمایل روزافزونی به مفهوم (شهر دانش محوری) ایجاد شده است.هر چند این اصطلاح بسیار جدید است؛اما مثال های های تاریخی زیادی از(شهر های دانش محور)و (ابزار های نو اوری)وجود دارد

 

شهر دانش محور چیست؟

شهر دانش محور شهری است که به هدف گسترش دانش در شهرها طراحی شده است .برخی از معیارهای پیشنهادی برای چنین شهری عبارت است از:

وجود ابزار های کافی برای دسترسی همه شهروندان به دانش

وجود شبکه ای از کتابخانه های عمومی استاندارد

امکان دسترسی همه شهروندان به تمام خدمات و امکانات فرهنگی از طریق یک راهبرد اموزش همگانی

بالا بودن سطح مطالعه روزنامه و کتاب درشهر (در سطح میانگین اروپا)

وجود شبکه ارتباطی بین مراکزآموزشی و پژوهشی

وجود فعالیت های فرهنگی متنوع برای شهروندان

استفاده از خیابان ها برای خدمات فرهنگی

آسان شدن فعالیت های فرهنگی مجموعه ها و موسسه به وسیله فراهم آوردن فضاها و منابع کافی

فراهم بودن امکانات جهت تقویت وتنوع بخشی به روابط چهره به چهره شهروندان

فراهم بودن ابزار های لازم جهت حضور اجتماعی شهروندان سایر اقلیم ها

 

ابزارهای نوآوری شهری چیست؟

نوآوری؛ فرایند تبدیل دانش و ایده ها به ارزش هاست.ابزار نواوری شهری؛سیستمی است که میتواند سبب تحریک ،تولید و تسریع نوآوری گردد.این سیستم ها ،نوعا پیچیده بوده ودر بردارنده افراد،روابط،ارزش ها،فرایندها،ابزارها و زیرساخت های تکنولوریکی،فیزیکی ومالی می باشد

با آزمایش دقیق ساختاریک شهر، مشخص می شودکه، بسیاری از ساختارهای شهری ،به عنوان ابزار نوآوری استفاده نمود.با وجود آنکه همه دانشگاه ها،کتابخانه ها یا مجتمع های صنعتی،نقش یک ابزار خوب نواوری را ایفا نمی کنند.همیشه، ترکیب واحدی از عوامل پیچیده و ناملموس وجود دارد که یک ساختار شهری معمولی را به یک ابزار نوآوری تبدیل کند.این مجموعه،میتواند شامل تمرکز راهبردی،دید صحیح برای به کارگیری آن به عنوان ابزارنوآوری،رهبری استثنایی،یک نیاز ضروری،و یک تیم ویژه باشد.

در اینجا چند ابزار نوآوری ارائه می گردد؛که می توان بعنوان معیار کارمورد استفاده قرار گیرد.این معیارها عبارتند از:

 

رستوران ها:

اولین ابزار نواوری یک رستوران خوب است.زیرا دانش ها و ایده ها؛اغلب در جریان مکالمات خلق می شوند.رستوران ها محیط هایی برای مکالمات طولانی و عمیق هستند که به ایجاد و تبادل ایده های ناب و پیشرفت های غیره منتظره در زمینه های گوناگون از جمله هنر؛فلسفه؛روانشناسی و سیاست منجر می شوند.

 

رویدادهای بزرگ

چه چیزی میان پاریس۱۹۰۰و بارسلونا۲۰۰۴ مشترک است؟هر دو مثال های خوبی از شهر های هستند که از رویدادهای بزرگ به عنوان ابزار های نواوری بهره برده اند.

(نمایشگاه جهانی پاریس ۱۹۰۰)برای بسیاری از ملت ها فرصت مناسبی بود تا دستاوردهای علمی و فرهنگی خود را عرضه نمایند.این نمایشگاه؛همچنین سبب پیشبرد هنر در زمینه های گوناگون شد.

 

کتابخانه ها:

کتابخانه های بزرگ نه تنها مکانی برای نگهداری دستاورد های فکری نسل های گذشته اند، بلکه می توانند مکان های برای خدمت به نوآوری باشند.

 

دروازه های شهر

برای تعیین مهمترین شهر دانش محورجهان؛در ابتدا وجود دانشگاه و فرودگاه بین المللی درآن مورد برسی قرار می گیرد.فرودگاه ها، نماد جریان آزاد دانش ها،ایده ها و چشم اندازها، تخصص ها و نوآوری های مختلف به درون و بیرون شهر و مرکزی ترین عنصر زیرساخت های نوآوری در هر شهر مدرن هستند.

 

زیرساخت های دیجیتال

میزان سرانه کامپیوترها، درصد افرادی که به اینترنت متصلند، تمرکزبرمرکزآیتی در مهد کودک ها و تعداد کارگران که به شکل کار از راه دور به کارگرفته شده اند، ازجمله معیارهای دیجیتالی برای شهردانش محور می باشند.

 

موزه ها:

موزه های بزرگ،همانند کتابخانه ها،نه تنها دستاوردهای فرهنگی پیشینیان را نشان می دهند،بلکه مکان های برای تحریک و پرورش نوآوری در زمینه های گوناگون هنر و سایر زمینه ها هستند.

 

دانشگاه ها:

دانشگاه های محلی در همه نقشه های استراتژیک و دیدگاه های شهر دانش محور،نقش ابزاری دارند.

 

بازارهای سرمایه:

برای بهره برداری بزرگ به منابع مالی نیاز است.. . بنابر این بورس ارز , بانک و سایر موسسات مالی میتوانند ابزار هایی برای بری نوآوری باشند.

 

۹- پار کهای علم و مجوعه های صنعتی متمرکز بر دانش

سیاستگذاران به خوبی اهمیت پارکهای علم و مجموعه های صنعتی متمرکز بر دانایی را به عنوان ابزار های نوآوری شهری , منطقه ای و ملی در یافته اند . بیشتر نقشه های راهبری شهر های دانش محور ، بر نقش این مجموعه ها تاکید اساسی دارند .

 

۱۰- دورنمای آینده

یکی از معیارهای پیشنهادی برای شهرهای دانش محور , دورنمای آینده است که ابزارهایی در اختیار شهروندان قرار می دهد تا گرایش ها , فرصت ها و رفتارهای بلند مدت خود را تعیین کنند.

با توجه به موارد فوق الذکر و برخورداری شهر لار از این موهبت ها آیا وقت ان نشده که با پیگری مجد مسئولان و مردم جایگاه شهر لار در این محور مشحص وآشکار شود؟

 

تهیه و باز نوبسی: زهرا قنبری عضو پژوهشکده علمی – تحقیقاتی گنبد سبز

منبع:

سایت خبری شهر انلاین.

جزوه درس مکتب های برنامه ریزی –دکتر قنبری – دانشگاه آزاد لارستان

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۲۴ مرداد ۱۴۰۲ ساعت ۱:۴۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

5 Responses to “شهر دانش محور و جایگاه شهر لار”

  1. ناشناس گفت:

    اصل غرهنگ سازی پی شد؟

  2. ناشناس گفت:

    دز شهر های ما امکانات وپتانسیل های زیادی برای این کار است .مثلا بجای رستوران ها که بشینند وایده بدهند،در مراسمات چهره به چهره، در نراسمات محرم،رمضان ،جشم امام زمان و… ولی بجای ایده پردازی وگسترش دانش،به غیبت از هم و ذیگران می پردازیم

  3. ناشناس گفت:

    خدا قوت .مقاله خوبی بودو ولی نکات گنگ زیاد داشت.کاش می شد به انها بشتر پرداخت

  4. ناشناس گفت:

    چرا برج علم وفناوری لار رسما افتتاح نم یشود؟

  5. ناشناس گفت:

    بسیار مفید و سودمند بود
    با سپاس

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین