پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۸ق.ظ
::آخرین مطلب 7 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

ثبت ۳۵۵ مورد حیوان گزیدگی در مناطق تحت‌پوشش علوم پزشکی لارستان

  معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لارستان گفت: در ۶ ماه گذشته حدود ۳۵۵ مورد حیوان گزیدگی گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته…

 

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لارستان گفت: در ۶ ماه گذشته حدود ۳۵۵ مورد حیوان گزیدگی گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته و خوشبختانه با تزریق ۱۳۰۰ دز واکسن هاری و بالغ بر ۱۵ هزار واحد سرم ضد هاری، هیچ موردی از هاری انسانی ثبت نشده است.

به گزارش وبدا لارستان هاری، نوعی بیماری ویروسی و قابل انتقال بین حیوان و انسان است که معمولا به واسطه گزش حیوان هار به انسان منتقل می‌ شود و در صورت بروز بیماری در انسان متاسفانه مرگ بیمار حتمی است.

علی رغم کشندگی بالای این بیماری، در صورت اقدام به موقع و طی مراحل شامل شست و شوی صحیح محل گزش با آب و صابون و مواد ضدعفونی کننده، واکسیناسیون و تزریق سرم ضد هاری می‌توان از ابتلا به این بیماری پیشگیری کرد. همه پستانداران خونگرم اعم از سگ، گربه، روباه، گرگ، شغال، کفتار، راسو، خدنگ، موش خرما، خفاش و … می توانند به هاری مبتلا شوند.

دکتر حسن فزونی معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی لارستان در این خصوص اظهار داشت: بیش از ۹۰ درصد موارد حیوان گزیدگی در محدوده تحت پوشش دانشگاه مربوط به سگ گزیدگی است؛ اما مواردی از گزش توسط سایر حیوانات اهلی و وحشی نیز دیده می شود.

وی خاطر نشان کرد: در ۶ ماه گذشته حدود ۳۵۵ مورد حیوان گزیدگی گزارش شده که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۳ درصد افزایش داشته و خوشبختانه با تزریق ۱۳۰۰ دز واکسن هاری و بالغ بر ۱۵ هزار واحد سرم ضد هاری، هیچ موردی از هاری انسانی ثبت نشده است.

دکتر فزونی تصریح کرد: بیش از ۹/۵ میلیارد ریال اعتباری است که طی شش ماه گذشته در راستای کنترل این بیماری هزینه شده و با توجه به رایگان بودن این خدمات برای آسیب دیدگان این حوادث، کل هزینه فوق الذکر از محل دولتی تامین شده است.

وی افزود: نیمی از روند درمان هاری وابسته به شستشوی مناسب و کافی (۱۵ تا ۲۰ دقیقه) محل جراحت است و پس از آن ضدعفونی محل عارضه و در ادامه واکسیناسیون و یا در صورت لزوم سرم ضد هاری است.

معاون بهداشت دانشگاه اذعان داشت: به دلیل اهمیت پیشگیری از بروز بیماری هاری و کنترل آن قبل از وقوع، ۸ مرکز فعال جهت پیشگیری و واکسیناسیون هاری بصورت ۲۴ ساعته در مناطق تحت پوشش دانشکده راه اندازی شده و ۲ مرکز دیگر نیز در حال ساخت و راه اندازی می است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۰۶ مهر ۱۴۰۲ ساعت ۹:۱۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین