پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۱۲ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 7

ساباط؛ معبری برای آرامش رهگذران در لارستان

«ساباط»، معبری تاریخی برای آرامش رهگذران خطه لارستان و یکی از مناطق گرم کشور است تا فرد پیاده در مسیر حرکت خود در یک توالی مناسب در فضای سایه‌ قرار…

«ساباط»، معبری تاریخی برای آرامش رهگذران خطه لارستان و یکی از مناطق گرم کشور است تا فرد پیاده در مسیر حرکت خود در یک توالی مناسب در فضای سایه‌ قرار گیرد، که نشان می‌دهد معماری در گذشته تا چه حد به نیاز و آسایش مردم توجه داشته است.

به گزارش میلاد لارستان، محمدابراهیم کیان، مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لارستان در گفت و گو با خبرنگار ایسنا از مرمت ساباط معتمد این شهرستان خبر داد و گفت: در شهرستان لارستان ساباط‌های مختلفی از جمله ساباط محله نو،۴ ساباط در پا قلعه نو، یک ساباط در محله پیرغیب، یک سابات در پشت بازار ماهی فروشی (سابات زمانی)، سابات (دالان) سنگ آبی، سابات (دالان) مسگری، سابات (دالان) قصابی، سابات (دالان) کاروانسرای نو، سابات (دالان) کاروانسرای گلشن و سابات قهر و آشتی در محله آرد فروشان از جمله ساباط‌های موجود در شهرستان لارستان است.

وی با بیان اینکه ساباط حاج غلامرضا معتمد در محله کوی گاله واقع شده و دارای پنج طاق و تویزه با کاربندی‌های ستاره در سقف است و از مصالح سنگ و گچ ساخته شده است، افزود: این بنا به شماره ۲۸۷۴۲ سال ۱۳۸۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است و مربوط به دوره قاجار می‌باشد.

کیان تصریح کرد: ساباط ها معمولاً کوچه‌های مسقفی بین دوخانه که برای نشیمن‌گاه رهگذران در خطه جنوب فارس است و باتوجه‌به پوشیده بودن، در تابستان از هوای بیرون خنک‌تر و در زمستان گرم‌تر است، این ساباط‌ها از گذشته تا کنون در شهر لار مورداستفاده قرار می‌گیرد و تعداد دیگر در محلات شهر قدیم لار موجود است.

وی با بیان اینکه ساباط حاج غلامرضا معتمد در سال گذشته به همت خانواده حاج غلامرضا معتمد و شهرداری لار انجام شده است، اضافه کرد: با نظارت و آیتم‌های مرمتی میراث‌فرهنگی لارستان و همچنین دوستداران میراث‌فرهنگی این ساباط مورد مرمت قرار گرفت.

مسئول اداره میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی لارستان با تصریح اینکه در لارستان ۱۳ ساباط وجود دارد، اضافه کرد: با توجه به مصالح به‌کاررفته، این بنا در تابستان خنک و در زمستان گرم است.

وی اظهار کرد: استراحتگاه عابران پیاده، محل گفت‌وگوهای بزرگان محله و پناهگاه در زمان زلزله، موقع بارندگی سرپناهی برای رهگذران، ارتباط همسایه‌ها از پشت‌بام به‌خصوص در شب‌های تابستان و از نظر فنی ساباط باعث استحکام دوخانه‌ای می‌شد که به ساباط متصل بودند که از مهم‌ترین کاربردهای ساباط است.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۲ ساعت ۶:۱۹ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “ساباط؛ معبری برای آرامش رهگذران در لارستان”

  1. ناشناس گفت:

    متاسفانه بعضي از شهرداران بجاي مرمت سابات اين ميراث گرانبها را تخريب كردند

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین