چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۲۷ب.ظ
::آخرین مطلب 19 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

جزئیاتی درباره انجام جراحی پیشرفته لاپاراسکوپی در بیمارستان امام رضا(ع) لار

جراحی لاپاراسکوپی از خدمات نوینی است که از چندی پیش در بیمارستان امام رضا علیه السلام لار به بیماران ارائه می‌شود. به گزارش میلاد لارستان، مرکز آموزشی و درمانی امام…

جراحی لاپاراسکوپی از خدمات نوینی است که از چندی پیش در بیمارستان امام رضا علیه السلام لار به بیماران ارائه می‌شود.

به گزارش میلاد لارستان، مرکز آموزشی و درمانی امام رضا علیه السلام شهر لار بعنوان بیمارستان معین در جنوب استان فارس شناخته می‌شود که خوشبختانه طی سالیان اخیر به همت خیرین و تلاش مسیولین توانسته با جذب متخصصین و فراهم‌آوری فضای فیزیکی و تجهیزات پزشکی، خدمات مطلوبی ارایه کند.

از چندی پیش، اخباری مبنی بر افزوده شدن یک خدمت نوین با نام جراحی لاپاراسکوپی توسط دکتر بهزاد رضایی رییس سابق دانشگاه علوم پزشکی لارستان در بیمارستان امام رضا علیه السلام لار منتشر شد که برای بسیاری از شهروندان شناخته شده نیست. به همین جهت خبرنگار میلاد لارستان گفت‌وگویی با این متخصص انجام داده است که در زیر می‌خوانیم:

 

شایع‌ترین بیماری‌هایی که در این حوزه می‌توانید نام ببرید، کدام‌ها هستند؟

شایع‌ترین جراحی‌هایی که به شکل لاپاراسکوپی می‌توانیم انجام دهیم، قدیمی‌ترین آنها، جراحی کیسه صفرا جهت سنگ‌های صفراوی، فتق یا پارگی‌های دیواره شکم، کیسه‌های تخمدانی، برداشتن رحم، سرطان‌های داخل شکمی، چاقی، اسلی یا وای‌پس معده و غیره در مرکز درمانی امام رضا(ع) قابلیت اجرایی شدن دارند که این کار شروع شده و ادامه خواهیم داد.

 

جراحی‌های لاپاراسکوپی برای چه بیماری‌هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد؟

جراحی‌های لاپاراسکوپی یک روش نوین جراحی است که تقریبا قدمتی در حدود ۲۰ سال دارد و از سال ۲۰۰۰ در سطح دنیا طرفدار پیدا کرده و از روش‌های متعارف شد و همه انواع جراحی‌ها این قابلیت را دارند که به صورت کم‌تهاجمی و جراحی‌های لاپاراسکوپی انجام بگیرند و به عبارتی به جای برش‌های بزرگ و سنتی که در گذشته در جراحی استفاده می‌شد با چند بُرش کوچک و با کمک وسایل و مانیتور و تجهیزات نوین جراحی با حداقل برش جراحی را انجام داد. تقریباَ به جز موضوع پیوند اعضا و سزارین که نیاز به برش بزرگ دارد، همه انواع جراحی‌های مختلف را می‌توان بشکل جراحی‌های لاپاراسکوپی انجام داد.

 

براساس شنیده‌ها جراحی‌های لاپاراسکوپی در تعداد معدودی از مراکز درمانی جنوب کشور و فارس ارائه می‌شود. لطفاَ در این خصوص توضیح دهید:

تا جایی که اطلاع دارم، جراحی‌های لاپاراسکوپی در حال حاضر فقط در شیراز انجام می‌شود و در منطقه جنوب فارس در تلاش هستیم این خدمت را به صورت کامل در لار برقرار کنیم و مردم بتوانند از این خدمت بهره‌مند شوند.

 

بیماران برای ویزیت یا جراحی می‌بایست کجا مراجعه داشته باشند؟

درمانگاه تخصصی هاشمی‌زاده واقع در بیمارستان لار و در صورت نیاز به عمل جراحی، اقدامات درمانی در بیمارستان امام رضا(ع) انجام می‌شود.

 

هزینه درمان جراحی‌های لاپاراسکوپی چگونه محاسبه می‌شود و بعبارتی براساس نرخ دولتی و بیمه است؟

بله، جراحی‌های لاپاراسکوپی مشمول بیمه‌های درمانی می‌شوند و هزینه‌های آن در بیمارستان امام رضا(ع) بصورت دولتی محاسبه می‌شود و البته فقط در خصوص جراحی چاقی یکسری معیار برای بیمه‌ها وجود دارد.

 

آیا امکانات مورد نیاز در اختیار شما قرار گرفته است و برای ارتقاء خدمات چه چیزهایی نیاز دارید؟

خوشبختانه به لحاظ امکانات فضای فیزیکی، یک کیلینیک بسیار خوب و قوی هاشمی‌زاده برای ویزیت بیماران و بررسی‌های آزمایشگاهی، گوارشی‌، مشاوره‌های تغذیه و کارهای پیش‌نیاز عمل در این مکان انجام می‌شود. یک اتاق عمل بسیار خوب و باکیفیت در بیمارستان امام رضا(ع) لار که به تازگی فاز ۲ آن افتتاح شده در اختیار داریم و خوشبختانه کمبودی به جهت فضای فیزیکی وجود ندارد و فراتر از استانداردهای لازم که حداقل در سطح استان فارس انجام می‌شود، فضا در اختیار داریم که به لطف و همت خیرین مهیا شده است.

به لحاظ تجهیزات اتاق عمل و جراحی‌های لاپاراسکوپی، به دلیل آنکه بسیاری از این جراحی‌ها در لار انجام نمی‌شده، طبیعی است که آن تجهیزات تا به امروز وجود نداشته و به تدریج در حال تهیه هستیم اما به جهت آنکه این تجهیزات به طور معمول وارداتی و مشمول هزینه است، قدری دشوار است و انتظار می‌رود به همت خیرین همانگونه که در همه مراحل مجموعه بهداشت و درمان و علوم پزشکی لارستان را یاری کرده‌اند، این قسمت را هم حمایت کنند تا تجهیزات را بروزرسانی و تکمیل کرد و بتوان حداکثر خدمات را به مردم منطقه ارائه کنیم.

 

تفاوت جراحی‌های لاپاراسکوپی با روش‌های سنتی گشته در چیست؟

در جراحی‌های لاپاراسکوپی بیمار بسیار سریع‌تر می‌تواند بهبود یابد و به زندگی عادی برگردد. عوارض کمتری دارد و در بسیاری موارد مدت زمان عمل را کوتاه‌تر و دقت عمل را افزایش می‌دهد. مهمترین ویژگی جراحی‌های لاپاراسکوپی آن است که کمتر تهاجمی بوده و اصلا معادل فارسی جراحی‌های لاپاراسکوپی یعنی جراحی‌های کم‌تهاجمی است. این نوع جراحی بُرش کوچک‌تر نسبت به جراحی های سنتی گذشته برای بیمار در پی دارد و بنابراین خون‌ریزی و عوارض کمتر و بدین‌ترتیب بهبودی سریعتر‌ را دارد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۰۴ دی ۱۴۰۲ ساعت ۱۰:۱۲ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین