یکشنبه ۰۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۳:۲۰ب.ظ
::آخرین مطلب 9 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

پوشش ۱۰۰ درصدی پویش سلامت در شهرستان‌های اوز و جویم/خنج و لارستان در حال انجام

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لارستان از پوشش ۱۰۰ درصدی پویش سلامت در شهرستان‌های اوز و جویم خبر داد و گفت: انتظار داریم در زمان باقیمانده از این طرح هم شاهد…

رئیس دانشگاه علوم پزشکی لارستان از پوشش ۱۰۰ درصدی پویش سلامت در شهرستان‌های اوز و جویم خبر داد و گفت: انتظار داریم در زمان باقیمانده از این طرح هم شاهد پوشش صد در صدی پویش سلامت در دو شهرستان لارستان و خنج باشیم.

به گزارش میلاد لارستان، در آئینی با حضور دکتر فرشید رضایی، رئیس دفتر آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت، رئیس و معاونین و مدیران مجموعه علوم پزشکی لارستان،جمعی از مسئولین روسا و کارکنان شبکه بهداشت شهرستان‌های خنج، اوز و جویم، و جمعی از بهورزان و داوطلین سلامت حوزه های مختلف دانشگاه علوم پزشکی لارستان، از این قشر در خط مقدم بهداشت جامعه، تقدیر و تجلیل شد.

در این مراسم، رئیس آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت کشور در سخنانی با بیان اینککه برنامه ای که وزارت بهداشت برای سال ۱۴۰۳ سال آینده دارد،تقویت برنامه محلی محور است، اظهار داشت: سلامت مردم به عنوان یکی از موضوعات مهم ۲ستون اصلی یعنی بهورز و داوطلبین سلامت دارد.

فرشید رضایی با بیان اینکه بهورز، یعنی یک نیروی مردمی که از خود مردم است و دوره هایی را می گذراند،مدرک تحصیلی اش را می گیرد، حقوق می گیرد و بعد به سلامت مردمی که در آن مکان زندگی می کند یا در آن روستا می پردازد، افزود: داوطلبین سلامت، که این ستون هم باز از مردم هستند و دوره های آموزشی را می گذرانند اما نه به گستردگی بهورز، چون حقوق نمی گیرند،کارمند نیستند اما پابه‌پای سایر کارکنان در رابطه با موضوع سلامت حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه این دو نیروی مردمی، سرمایه‌های اصلی دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستند که در کنار پزشکان، پرستاران، آزمایشگاه، رادیولوژی و قسمت های مختلف علوم پزشکی دانشگاه هستند، تصریح کرد: در واقع این دونیرو، نیرو بهورز و نیرو داوطلب، امانتی هستند که در ۳۰ یا ۴۰ سال گذشته مدیران مختلف به ما تحویلشان داده اند و وظیفه همه مسئولین دانشگاه های کشور است که برای شادابی، سرزندگی، نشاط و با انگیزه بودن این دو گروه یعنی بهورزان و داوطلبان، برنامه ای ویژه داشته باشند و منابع مناسب چه درزمینه مالی و چه درزمینه انسانی در برنامه هایشان ببینند.

این مسئول با اذعان به اینکه نظام سلامت ایران در دنیا مدل مخصوصی است و در جوامع جهانی شناخته شده است و از آن اسم برده می شود، ادامه داد: کلمه بهورز در مجامع علمی دنیا و همچنین داوطلبین خانم ایرانی یا داوطلبین سلامت زن از کشور ایران در دنیا شناخته شده است.

رئیس آموزش و ارتقای سلامت وزارت بهداشت کشور با بیان اینکه برای سال ۱۴۰۳، برنامه ای که وزارت بهداشت دارد، تقویت برنامه های محلی محور است، خاطر نشان کرد: این برنامه با محوریت مسجد، بسیج، و سایر سازمان هایی که در محله فعال هستند یعنی مدارس، کمیته امداد، بهزیستی، هلال احمر و البته شورای اسلامی شهر و شهرداری باید انجام شود.

رضایی با ابراز امیدواری نسبت به اینکه تقویت برنامه های محلی محور به سلامت مردم منجر خواهد شد، اضافه کرد: سلامت مردم درواقع موضوعی نیست که با دارو و درمان و با رژیم غذایی به دست بیاید بلکه سلامت با سبک زندگی است.

در این مراسم، رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان نیز در سخنانی ضمن محکوم کردن حادثه تروریستی در کرمان اظهار داشت: این حرکت یک حرکت غیر انسانی، وحشیانه و از قبل طراحی شده بود که نشان از پستی و رذالت دشمنان این آب و خاک دارد؛ این اتفاق غمبار را به همه هموطنانمان و خانواده های داغدار شهدای این حادثه تسلیت عرض می کنم.

دکتر محسن سلمان پور افزود: در اهمیت حضور و تخصص بهورزان برای مجموعه بهداشت و درمان کشور همین بس که آئین تجلیل آنان با حضور یکی از اساتید و مسئولین وزارتی برگزار می شود.

رئیس دانشکده علوم پزشکی لارستان با اشاره به این نکته که در اجرای پویش ملی سلامت که غربالگری دو بیماری فشارخون و دیابت را پوشش می دهد، تصریح کرد: شبکه بهداشت و درمان شهرستانهای اوز و جویم در اجرای این طرح موفق به پوشش ۱۰۰ درصدی گروه هدف تحت پوشش خود شدند که جای بسی تقدیر و تشکر از این همت شما بهورزان دارد که جهادگونه در این راستا تلاش می کنید.

دکتر سلمان پور خاطر نشان کرد: هم اکنون قریب به ۶۰۰ نفر در دو بیماری دیابت و پرفشاری خون از بیکاری خود اطلاع نداشتند. این غربالگری و تشخیص به هنگام، تاثیر بسزایی بر کنترل هزینه های زندگی شخصی افراد و حتی هزینه های حوزه بهداشت و درمان جامعه خواهد داشت.

این مسئول تصریح کرد: تا کنون از موارد پایش شده، ۲۴ درصد در مرحله پیش فشار خونی و ۸ درصد در مرحله پیش دیابت شناسایی شده اند.

رییس دانشکده علوم پزشکی لارستان گفت: این طرح که نخستین پویش بعد از پویش سال ۹۸ با محوریت پرفشاری خون بود، حرکتی ارزشمند در راستای اجرای طرحهایی از جمله دارویاری و راه اندازی پزشکی خانواده در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر غیر از استانهای پایلوت است که جا دارد از همت مقام محترم وزارت و معاونین پرتلاش آن ارگان کمال تشکر را داشته باشم.

وی در انتها با بیان این نکته که زحمات بهورزان در اجرای این طرح جهادگونه است و من بعضا شاهد حضور نیروهای سیار در ساعات انتهایی شب و در مراکز پرتردد سطح شهر بوده ام، اضافه کرد: انتظار داریم در زمان باقیمانده از این طرح هم شاهد پوشش صد در صدی پویش سلامت در دو شهرستان لارستان و خنج باشیم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:یکشنبه ۱۷ دی ۱۴۰۲ ساعت ۷:۵۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “پوشش ۱۰۰ درصدی پویش سلامت در شهرستان‌های اوز و جویم/خنج و لارستان در حال انجام”

  1. ناشناس گفت:

    مرد مومن کاری کردید که بودجه خنج رو از علوم پزشکی لار جدا کنن و از سال اینده خنج زیر مجموعه علوم پزشکی شیراز قرار می گیره . این آمارای الکی رو بریزید بیرون

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین