جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۰۴ق.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

پویش ملی سلامت در مجموعه تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی لارستان چگونه بود؟

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان نحوه اجرای پویش ملی سلامت در مجموعه تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی لارستان را تشریح کرد. به گزارش میلاد لارستان به نقل از وبدا…

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان نحوه اجرای پویش ملی سلامت در مجموعه تحت پوشش دانشکده علوم پزشکی لارستان را تشریح کرد.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از وبدا لارستان دکتر حسن فزونی اظهارکرد : به لطف خدا و با تلاش جهادي کارکنان حوزه بهداشت، از ۲۰ آبان تا پايان دیماه همزمان با کل کشور طرح پویش ملی سلامت برای غربالگری دو بیماری بی علامت اما خطرناک یعنی دیابت و فشار خون، در علوم پزشکی لارستان با موفقیت اجرا شد.

وی تصریح کرد: در این پویش بیش از ۵۰۰ نفر از پرسنل حوزه بهداشت علوم پزشكي در بیش از ۱۴۰ واحد بهداشتی از جمله خانه های بهداشت، پایگاه‌های سلامت و مراکز خدمات جامع سلامت روستایی و شهری بصورت فعال مشارکت داشتند.

دکتر حسن فزونی بیان کرد: آگاه‌سازی مردم نسبت به خطرات فشار خون بالا و دیابت در صورت شناسایی دیرهنگام این بیماری‌ها و پیامد تأخیر در تشخیص و آغاز درمان، و همچنین بیماریابی و تشخیص زودهنگام و درمان و مراقبت بیماری، از اهداف این پویش بود که براساس دستورالعمل وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اقدامات لازم صورت گرفت.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان خاطر نشان کرد: گروه هدف برای این پویش افراد بالای ۱۸ سال بودند که در حوزه تحت پوشش علوم پزشکی لارستان جمعیت ۱۸۹ هزار نفر هستند و از این تعداد، ۱۸۷ هزار نفر در این پویش شرکت کردند.

وی گفت : با اجرای پویش ملی سلامت ۲۳۹ نفر بیمار جدید دیابت و ۳۶۶ نفر بیمار جدید فشار خون شناسایی شدند.

دکتر حسن فزونی اظهار کرد: همچنین بیش از ۴۷ هزار و ۲۰۰ نفر با احتمال ابتلا به فشار خون و بیش از ۱۴ هزار و ۶۵۰ نفر با احتمال ابتلا به دیابت شناسایی شدند. که این افراد پس از بررسی های تکمیلی توسط پزشک خانواده تعیین تکلیف خواهند شد که آیا مبتلا به بیماری هستند یا خیر و بنابراین بدیهیست که در هفته های به تعداد بیماران قطعی شناسایی شده افزوده خواهد شد.

وی بیان کرد: طبق بررسی های انجام شده مشخص شده که با انجام این پویش ، تشخیص پرفشاری خون ۸ سال و تشخیص دیابت ۵ سال زودتر از قبل صورت گرفته است که این مساله بسیار مهم است.

وی تصریح کرد: بر اساس بررسی های آماری صورت گرفته اثرات مثبت مالی و غیر مالی این پویش چه منطقه ای و چه در سطح وسیع تر بسیار چشمگیر است. به عنوان مثال برآورد شده که با انجام این غربالگری، در ۵ سال آینده از بیش از ۸۰۰ مورد حادثه قلبی و ۲۵۰ مورد مرگ ناشی از حوادث قلبی عروقی در منطقه پیشگیری خواهد شد.

معاون بهداشت دانشکده علوم پزشکی لارستان افزود : علوم پزشکی لارستان در این پویش از لحاظ شاخص درصد مشارکت با پوشش ۹۹ درصدی در رتبه ۶ کشور قرار دارد. همچنین از لحاظ شاخص بیماریابی که نشان دهنده *کیفیت* اجرای پویش و غربالگری است ( و آمار آن در بند های قبلی ذکر شد) بالا تر از میانگین کشوری و معادل انتظارات دستورالعمل ها بوده است که این موضوع نشان از دقت و کیفیت ارائه دهندگان خدمت در اجرای این برنامه دارد.

وی گفت : تمام افرادی که مشکوک به بیماری دیابت و فشارخون هستند در ادامه بررسی شده و مشخص خواهد شد مبتلای قطعی هستند یا نه و علاوه بر درمان مبتلایان، در ادامه تمام افرادی که ابتلای آنها به دیابت و فشار خون قطعی می شود تشکیل پرونده شده و تحت مراقبت قرار می‌گیرند و ماهانه توسط بهورز و مراقبین سلامت و هر سه ماه توسط پزشک خانواده مراقبت خواهند شد تا از عوارض جدی و طولانی مدت بیماری پیشگیری شود.

وی یادآور شد: این حجم مشارکت نشانده دهنده آگاهی و فرهنگ سلامت بالای مردم منطقه و اعتماد آنان به سیستم بهداشت علوم پزشکی از طرفی و تلاش ها و زحمات خستگی ناپذیر کار بهداشت از جمله بهورزان و مراقبین سلامت و کارشناسان و پزشکان مناطق تحت‌ پوشش از طرف دیگر است.

فزونی خاطر نشان کرد: در پایان از همه کسانی که به نحوی در این پویش همکاری داشتند علی الخصوص بهورزان، مراقبین سلامت، کارشناسان و پزشکان که متعهدانه و دلسوزانه تلاش کردند و همچنین از همکاران در معاونت بهداشت بخصوص واحد مبارزه با بیماری‌های غیر واگیر و واحد آموزش و ارتقاي سلامت تشکر و قدردانی می‌کنم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۴۰۲ ساعت ۹:۲۳ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین