جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۱۰ق.ظ
::آخرین مطلب 18 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 3

هفته اول مرداد ماه 1380- شماره 193 (مسؤولين – آگاهان – توانمندان و متموّلين چرا؟)

جامعه و انسانهاى آن حكم كشتى و مسافرانى دارند كه مسير مشخصى را سپرى نموده و در مقصد معينى لنگر انداخته و استقرار مى‏يابند. طبعاً در مسير اين راه پر…

جامعه و انسانهاى آن حكم كشتى و مسافرانى دارند كه مسير مشخصى را سپرى نموده و در مقصد معينى لنگر انداخته و استقرار مى‏يابند. طبعاً در مسير اين راه پر فراز و نشيب مراقبت از تك تك افراد جهت عدم برخورد ناصحيح و خطرناك از ضروريات است آيا مسافران كشتى اجازه خواهند داد شخصى مثلاً با كاردى كه در دست دارد بدنه كشتى را سوراخ نمايد يا ديگرى محيط كشتى را با ماده‏اى مسموم‏كننده آلوده سازد يا سومى با الفاظ ناپسند جو طبيعى درون كشتى را ناهنجار نمايد و… مسلماً هيچ انسان سالمى چنين ناملايماتى را نمى‏پذيرد.

 راستى چرا اجازه داده‏ايم كشتى پرتلاطم جامعه به چنين ناهنجاريهاى مهلك دچار شود و براى رفع آن هيچگونه اقدامى كه در خور شأن ملت قهرمان و مسلمان منطقه باشد انجام نمى‏دهيم.

 اميرمؤمنان )ع(  مى‏فرمايد خداوند تعالى در اموال ثروتمندان غذاى فقيران را واجب كرده است معنى سخن اين است كه بر ثروتمندان و توانگران واجب است كه به ناتوانان و مستمندان رسيدگى كنند و گرفتاريهاى آنها را مرتفع سازند و اگر چنين نكنند بطور مسلم معصيت‏كارند و با عمل ناپسند خويش بدنه كشتى جامعه را آسيب‏پذير ساخته‏اند كه اگر غرق شد خود آنان نيز از غرش شدگان خواهند بود.

 ثروتمندان و متمولين بايد توجه داشته باشند كه خداوند مسير امتحان آنان را در تمول و ثروت قرار داده كه آيا اينان حاضرند از خود بگذرند و سهمى از اموال خدادادى خويش در مسير خداوند و كمك به بينوايان قرار دهند.

 فقرا و مستمندان هم بايد توجه داشته باشند كه خداوند مسير امتحان آنان را در فقر و مسكنت قرار داده كه آيا حاضرند با سختى و تنگدستى دست و پنجه نرم كنند و به اموال مردم دست درازى ننمايند و نفس سركش را مهار سازند.

 اگر ثروتمندان از اين امتحان سربلند بيرون آيند مسلماً ريشه فقر و تهيدستى ريشه‏كن خواهد شد و كشتى جامعه به ساحل نجات خواهد رسيد در اصطلاح فقهى، فقير به كسى گفته مى‏شود كه مخارج ساليانه خود و عيالاتش بطور عادى نتواند تأمين نمايد. اين تعريف به عرف برمى‏گردد بدين معنى كه مثلاً در تابستان لار كسى كه فاقد وسيله خنك‏كننده است فقير محسوب مى‏شود اما كسى كه فاقد منزل مسكونى است فقير به حساب نمى‏آيد زيرا امروزه فراوانند كسانى كه فاقد مسكن هستند و در منازل اجاره‏اى سكونت دارند.

 پرسشى كه ذهن نگارنده را به خود مشغول ساخته اين است كه آيا كسانى كه نياز به ابزار و وسايل ورزشى دارند و امكان تهيه آن برايشان ميسر نيست يا احتياج به تفريح روحى دارند و فاقد امكانات هستند و نياز به كتابخانه و فرهنگسرا و جلسات بحث و فحص دارند و تهيه آن در حد توان آنان نمى‏باشد در ابعاد نامبرده فقير محسوب مى‏شوند يا خير ايا براى رفع اين فقر نبايد سرمايه‏گذارى كرد.

 مى‏گوييم ورزش در سالم‏سازى انسان كمك نموده و انرژى جوانان را در مسير تقويت بنيه جسمى و روحى بكار مى‏اندازد. اما اگر امكانات ورزشى را تحت اختيارشان قرار ندهيم معصيت مرتكب نشده‏ايم.

 بحث از اشتغال مى‏كنيم از مسؤولين ادارات اعم از مسؤولين كليدى و غير آن پرسش مى‏نماييم براستى براى اشتغال جوانان چه فكرى كرده‏ايد آيا مى‏دانيد اگر نينديشيم و اين معضل را حل نكنيم علاوه بر معصيت، خيانت كرده‏ايم.

 نكته ديگرى كه ضرورت دارد بويژه مسؤولين ادارات به آن توجه نمايند موقعيت خاص منطقه لارستان است كه بايد مشكلات را بررسى نمايند و با مسؤولين استان در ميان بگذارند و در رفع آن بكوشند زيرا اگر چنين نكنند فردا دير است و ديگر اين مشكلات خواهد ماند و مسؤولين امر بايد پاسخ خدا و مردم را بدهند.

 پس دامن همت به كمر زنيم و دست بدست هم دهيم در رفع تمام ابعاد فقر اعم از اجتماعى – اقتصادى – فرهنگى – ورزشى سياسى، ابزارى – تجهيزات – تكنولوژى و… بكوشيم و بدانيم كه اگر سعى بليغ ننماييم معصيت كرده‏ايم همينطور كه اگر بدانيم و نگوييم گناهكار خواهيم بود.

نوشته شده در تاریخ:پنج شنبه ۱۶ آذر ۱۳۹۱ ساعت ۲:۵۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین