چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۳۰ب.ظ
::آخرین مطلب 21 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 1

کانون شهید شاکری لار مبتکر طرح ملی «حفظ موضوعی قرآن» است

  ۱۱ سال پیش به همت بچه مسجدیهای کانون فرهنگی هنری «شهیدشاکری» لارستان طرحی تدوین و اجرا شد که اکنون به عنوان یک برنامه کشوری در ماه مبارک رمضان به…

 

۱۱ سال پیش به همت بچه مسجدیهای کانون فرهنگی هنری «شهیدشاکری» لارستان طرحی تدوین و اجرا شد که اکنون به عنوان یک برنامه کشوری در ماه مبارک رمضان به اجرا درآمده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری شبستان، قرآن کتابی است که رستگاری انسان را در دو جهان تضمین می‌کند، همچون مشعلی فروزان، انسان را از تاریکی‌های جهل و نادانی رهایی می‌بخشد.

در بیان اهمیت قرآن، همین بس که پیامبر اکرم(ص) فرمودند: «قرآن، از همه چیز خدا برتر است و برتری قرآن بر سایر سخنان، مانند برتری خداوند است بر بندگانش».

امام علی(ع) می‌فرماید: «خانه‌ای که در آن قرآن خوانده می‌شود و از خدای عزّوجل فراوان یاد می‌گردد، برکتش افزایش می‌یابد و فرشتگان در آن حضور پیدا می‌کنند و شیاطین از آن می‌گریزند».

 

پایه گذار یک طرح قرآنی

۱۱ سال پیش به همت بچه مسجدی های کانون فرهنگی هنری شهیدشاکری و کانون قرآن شهیدنصیری لاری طرحی رقم خورد که اکنون به عنوان یک برنامه کشوری در ماه مبارک رمضان به اجرا در آمده است.

طرح ملی، مجازی و رایگان حفظ آیات موضوعی قرآن کریم که امسال یازدهمین دوره آن در حال برگزاری است از ابتدای ماه مبارک رمضان آغاز و تا بعد از عید سعید فطر ادامه داد.

 

هدف؛ برجسته شدن قرآن در زندگی

هدف از اجرای این برنامه توجه ویژه به آیات موضوعی قرآن کریم است که به صورت ملموس می‌تواند در زندگی افراد و خانواده‌ها نقش ایفا کند.

رسیدن به جایگاه تمدنی اسلام با بهره‌گیری از عمل به آیات قرآن کریم با طرح مسائل و آیاتی مرتبط با سبک زندگی اسلامی، اقتصاد، رفع آسیب های اجتماعی و… از دیگر اهداف اجرای این طرح ملی است که مدیر کانون فرهنگی هنری شهید شاکری لارستان به آن اشاره می کند.

آنگونه که اسحاق شاکرپور در مورد نحوه اجرای این طرح می گوید در ابتدای کار با انجام تبلیغات گسترده در فضای مجازی از افراد علاقمند جهت شرکت در این طرح ملی از استان‌های مختلف ثبت نام به عمل آمده و پس از انجام مراحل ثبت نام همه شرکت کنندگان در کانال مخصوص این طرح در فضای مجازی عضویت پیدا کرده و روزانه یک آیه موضوعی از سوره‌های مربوط به هر دوره را دریافت و نسبت به حفظ آن اقدام لازم را انجام می‌دهند.

 

روز ۳۰ آیه

شرکت کنندگان در طرح موضوعی آیات قرآن کریم باید روزانه یک آیه موضوعی که شامل اصل آیه و موضوع آن است را حفظ کرده و در عمل به آن کوشا باشند تا بتوانند در پایان دوره به سوالاتی که از همین ۳۰ آیه که با محوریت سوره‌های مد نظر انتخاب شده شرکت و موفق به اخذ مدرک شوند.

در طول ماه مبارک رمضان آیات مد نظر برای شرکت کنندگان ارسال می‌شود که انتخاب این آیات با رویکرد تفسیری است که از کارشناسان مرکز آموزش‌های علمی کاربردی حوزه علمیه قم استفاده می‌شود.

در طول این ۱۱ سال به آیات موضوعی قرآن کریم از ابتدای قرآن تا سوره مبارکه نمل پرداخته شده است و یازدهمین دوره این طرح ملی که امسال در حال برگزاریست به ۳۰ آیه موضوعی قرآن کریم با محوریت سوره‌های فرقان، شعرا و نمل پرداخته می‌شود.

 

محفلی در فضای مجازی

مجازی بودن این طرح از ویژگی برجسته آن به ویژه برای افرادی که امکان شرکت در مجالس و محافل قرآنی ندارند، است؛ امری که شاکرپور به آن اذعان کرده و گفته از ویژگی های خوب این برنامه، مجازی برگزار شدن آن است که سبب می شود افرادی که به دلیل مشغله های مختلف توفیق شرکت در مجالس قرآنی ندارد بتوانند در این ماه مبارک از فیض عظیم قرآن کریم بهره مند شوند.

ویژگی شاخص این طرح قرآنی گستردگی آن است که اکنون و پس از ۱۱ سال اجرای آن، تمام نقاط کشور حتی دورترین روستاها در استان‌ها و شهرستان‌های مختلف در بر گرفته است.

مدیر کانون فرهنگی هنری شهید شاکری لارستان پرداختن به آیات موضوعی و کاربردی قرآن کریم را دیگر محاسن اجرای این طرح می داند که می‌تواند در تغییر روش زندگی مردم به سبک اسلامی مفید فایده باشد.

 

محدودیت نداریم

ویژگی دیگر این طرح، شرکت به صورت خانوادگی است که سبب می شود همه اعضاء خانواده با موضوعات قرآن مرتبط شوند.

اهدای جایزه پایان کار شرکت کنندگان در این طرح قرآنی نیست و آنگونه که شاکرپور می گوید اختتامیه این طرح به صورت محفل انس با قرآن و اهل بیت(ع) است که در آن برنامه از برگزیدگان به صورت ویژه تقدیر به عمل می‌آید و علاوه بر جایزه با برگزاری آزمون به شرکت کنندگان گواهی معتبر اعطا می‌شود.

 

۱۱ بهار قرآن

تاکنون در ۱۱ دوره اجرای طرح موضوعی آیات قرآن کریم حدود سه هزار نفر به صورت فردی و خانوادگی از سراسر کشور شرکت کرده اند.

حضور و مشارکت بچه های مسجد در این طرح قرآنی بارز و آشکار است و به اذعان مدیر کانون فرهنگی هنری شهید شاکری صفر تا صد برنامه‌ها را افراد خوش فکر مسجدی که غالباً از جوانان هستند برنامه ریزی و مدیریت کرده و به عبارتی تیم یا همان هسته مرکزی برگزارکنندگان این دوره‌ها جوانان خوش فکر مسجدی هستند.

همچنین هزینه های دوره که شامل تبلیغات، جوایز نفرات برتر و…. است از کمک‌های مردمی و خیرین و… تهیه می‌شود که البته دولت و ارگان‌های مربوطه نیز باید نقش پررنگ خودشان را نشان دهند. در اجرای طرح موضوعی آیات قرآن کریم ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد جنوب فارس و اداره تبلیغات اسلامی لارستان و همچنین مرکز آموزش‌های کاربردی حوزه علمیه قم مشارکت دارند.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۰ فروردین ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین