سه شنبه ۰۲ مرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۵۹ق.ظ
::آخرین مطلب 17 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 23
سخنی از سردلسوزی با مسئولین محترم منطقه:

تشکیل اتاق بازرگانی لارستان را خواهشاً جدی بگیرید….

هفته گذشته در مطلبی با عنوان ” اتاق بازرگانی لارستان؛ موضوعی مغفول مانده” به اهمیت توجه به این موضوع جهت پیشبرد اقتصادی منطقه اشاره ای شد. در آنجا بیان شد…

هفته گذشته در مطلبی با عنوان ” اتاق بازرگانی لارستان؛ موضوعی مغفول مانده” به اهمیت توجه به این موضوع جهت پیشبرد اقتصادی منطقه اشاره ای شد. در آنجا بیان شد که استقرار نمایندگی «اتاق بازرگانی» در لارستان از الزامات بوده و نیز اداره گمرک لارستان برای صدور گواهی مبدأ، نیاز به وجود نمایندگی اتاق بازرگانی در لارستان دارد.

با توجه به بیشینه فعالیت بازرگانان در منطقه و پتانسیل های مختلف لارستان در زمینه واردات و صادرات کالا از طریق فرودگاه بین المللی لارستان و نیز مسیرهای محتلف زمینی و نزدیکی به خلیج فارس می توان لزوم تشکیل اتاق بازرگانی را در لارستان بیش از پیش در راستای توسعه مدنظر قرار داد.

شاید این سوال در ذهن خواننده متبادر گردد که اساسا وظایف اتاق بازرگانی چیست. مواردی که در ادامه می آید بخشی از پاسخ به این سوال را در بر می گیرد.

یکی از مهمترین مواردی که با وجود اداره گمرک و دفتر نمایندگی وزارت خارجه در لارستان بزرگ می تواد در جهت توسعه اقتصادی منطقه  موثر واقع شده و رونق اقتصادی را منجر شود، ایجاد اتاق بازرگانی لارستان است.

othagh3
اصولا اتاق بازرگانی با هدف فراهم آوردن موجبات رشد و توسعه اقتصادی كشور و تداوم حيات اقتصاد خود فعالیت می کند. بر اساس آنچه در پایگاه اطلاع رسانی اتاق بازرگانی کشور آمده مهمترین وظایف اتاق بازرگانی به قرار زیر است:

۱) ایجاد هماهنگی و همکاری بین بازرگانان و صاحبان صنایع و معادن و کشاورزی در اجرای قوانین مربوطه و مقررات جاری مملکتی

۲) ارائه نظر مشورتی در مورد مسائل اقتصادی کشور اعم از بازرگانی ، صنعتی و معدنی و مانند آن به قوای سه گانه.

۳) همکاری با دستگاههای اجرایی و سایر مراجع ذیربط به منظور اجرای قوانین و مقررات مربوط به اتاق .

۴) ارتباط با اتاق سایر کشورها و تشکیل اتاقهای مشترک و کمیته های مشترک با آنها بر اساس سیاستهای کلی نظام جمهوری اسلامی ایران.

۵) تشکیل نمایشگاههای تخصصی و بازرگانی داخلی و خارجی با کسب مجوز از وزارت بازرگانی و شرکت در سمینارها و کنفرانسهای مربوط به فعالیتهای بازرگانی ، صنعتی ، معدنی و کشاورز اتاق در چارچوب سیاستهای نظام جمهوری اسلامی ایران.

۶) کوشش در راه شناسایی بازار کالاهای صادراتی ایران در خارج از کشور و تشویق و کمک به مؤسسات مربوطه جهت شرکت در نمایشگاههای بازرگانی داخلی و خارجی

۷) تشویق و ترغیب سرمایه گذاری داخلی در امور تولیدی بالاخص تولید کالاهای صادراتی که دارای مزیت نسبی باشند.

otagh1

۸) تلاش در جهت بررسی و حکمیت در مورد مسائل بازرگانی داخلی و خارجی اعضاء و سایر متقاضیان از طریق تشکیل مرکز داوری اتاق ایران طبق اساسنامه ای که توسط دستگاه قضایی تهیه و به تصویب مجلس شورای اسلامی خواهد رسید.

۹) ایجاد و اداره مرکز آمار و اطلاعات اقتصادی بمنظور انجام وظایف و فعالیتهای اتاق.

۱۰) صدور کارت عضویت طبق آئین نامه اتاق ایران جهت تکمیل مدارک صدور کارت بازرگانی .

۱۱) تشکیل اتحادیه های صادراتی و وارداتی و سند یکاهای تولیدی در زمینه فعالیتهای بازرگانی ، صنعتی ، معدنی و خدماتی طبق مقررات مربوط.

۱۲) دائر کردن دوره های کاربردی در رشته های مختلف بازرگانی ، صنعتی ، معدنی و خدماتی متناسب با احتیاجات کشور.

۱۳) تهیه ، صدور- تفریغ و تأیید اسنادی که طبق مقررات بین المللی بعهده اتاق ایران می باشد با هماهنگی وزارت بازرگانی.

۱۴) تشکیل اتاقهای مشترک با کشورهای دوست با هماهنگی وزارتین بازرگانی و امور خارجه .

موارد۵، ۶، ۱۰ و ۱۴ از مهمترین مواردی اند که با توجه به پتانسیل ها و زیرساخت های موجود می تواند در لارستان و در کل منطقه جنوب فارس مورد توجه قرار گیرد. ایده تشکیل نمایشگاه های تخصصی و اقتصادی، شناسایی کالاها و بازارهای صادراتی هدف، تشکیل اتاق های مشترک اقتصادی(که در قالب پیمان های خواهرخواندگی  چندین بار توسط میلادلارستان مطرح شده) همه و همه چندین بار توستیم تحلیل و توسعه میلادلارستان مطرح شده است.  اما به عمل کار برآید به سخنرانی نیست…

otagh2


مسئولین لارستان بزرگ، نماینده محترم، فرمانداران محترم ۳ شهرستان، مسئول محترم اداره گمرک لارستان، مسولین ادارات صنعت معدن تجارت، مسئول محترم دفتر نمایندگی وزارت خارجه در لارستان، مدیرکل محترم فرودگاه بین المللی آیت الله آیت اللهی لارستان، بانکها، اصناف اقتصادی،  همه و همه وظیفه دارید به این مهم نیز توجه نمایید….

otagh4

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۸ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۸:۰۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین