سه شنبه ۰۱ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۴۷ق.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

باید بدنبال توسعه هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف در کشور باشیم

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با اذعان به اینکه بهره‌گیری از همین تکنولوژی‌ها ما را به یکی از قطب های برتر برای جداسازی ایزوتوپ های پایدار در دنیا تبدیل خواهد…

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با اذعان به اینکه بهره‌گیری از همین تکنولوژی‌ها ما را به یکی از قطب های برتر برای جداسازی ایزوتوپ های پایدار در دنیا تبدیل خواهد کرد، گفت: باید بدنبال توسعه هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف در کشور باشیم و در جهت گسترش حوزه هوش مصنوعی از طرح ها و اقدامات مختلف استقبال کنیم.

به گزارش میلاد لارستان، دکتر علی نوروزی، معاون سازمان انرژی اتمی ایران در دومین کنفرانس تحول دیجیتال و سیستم‌های هوشمند لارستان، الزامات هوشمندسازی در کشور و بویژه صنایع را مطرح کردند. این الزامات عبارتند از:

– تأکید بر ضرورت قرارگیری ایران در بین ۱۰ کشور برتر حوزه هوش مصنوعی به دستور مقام معظم رهبری

– حرکت بر مبنای سند نقشه راه توسعه ملی هوش مصنوعی ارائه شده توسط وزارت ارتباطات

– توسعه دولت الکترونیک و هوشمندسازی امور

همچنین، ایشان اهداف تحول دیجیتال و هوشمندسازی در صنعت را معرفی کردند که شامل موارد زیر است:

– آموزش نیروی انسانی متخصص در زمینه دیجیتال و هوش مصنوعی.

– سرمایه‌گذاری برای توسعه کاربردهای هوش مصنوعی.

– تقویت شرکت‌های فعال در زمینه هوش مصنوعی.

– حفظ و جذب نیروهای انسانی نخبه با تخصص هوش مصنوعی.

– فراهم کردن زیرساخت‌های پردازشی و ذخیره‌سازی برای بخش‌های پژوهشی.

– توسعه نرم‌افزارهای هوش مصنوعی بومی.

وی همچنین به سند رسمی منتشر شده توسط آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اشاره کرد و افزود: نقش هوش مصنوعی در تسریع علم، فناوری و کاربردهای هسته‌ای را می‌توان در هفت حوزه کاری؛ سلامت انسان‌ها،  غذا و کشاورزی، آب و محیط زیست، نیروگاه‌های هسته‌ای، تحقیقات علوم هسته‌ای از قبیل یزوتوپ‌های پایدار و هم‌جوشی هسته‌ای، امنیت هسته‌ای و حفاظت در برابر تشعشعات، پادمان‌ها اشاره کرد.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران  با بیان این که یکی از کاربردهای هوش مصنوعی در زمینه نیروگاه های هسته ای است گفت: یکی از این کاربردها چیدمان بهینه سوخت هسته ای در راکتور است و بایستی معادلات زیاد و پیچیده ای حل شوند.

نوروزی ادامه داد: حل این حجم از معادلات و داده ها در کنار هم نیازمند بهره‌گیری از هوش مصنوعی می‌باشد. الگوریتم های مختلفی در این اتفاق تاثیرگذار هستند.

معاون سازمان انرژی اتمی ایران با عنوان اینکه در نیروگاه های هسته‌ای نیازمند امنیت سیستم ها هستیم و می بایست در مواقع معینی مورد تعمیرات دوره‌ای قرار گیرند، تصریح کرد: حال با توجه به اینکه حساسیت در سیستم های هسته ای بسیار بالاست و خطا در آن موجب فاجعه خواهد شد استفاده از هوش مصنوعی در مدیریت زمانی تعمیرات سیستم های با عملکرد هسته‌ای نقش بسزایی می‌تواند ایفا کند.

این مسئول خاطر نشان کرد: در بحث رادیوداروها هم از آنجا که نیازمند ایزوتوپهای پایدار با غنای بالایی هستیم، هوش مصنوعی کاربرد ویژه ای دارد.

وی با اذعان به اینکه بهره‌گیری از همین تکنولوژی‌ها ما را به یکی از قطب های برتر برای جداسازی ایزوتوپ های پایدار در دنیا تبدیل خواهد کرد، یادآور شد: باید بدنبال توسعه هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف در کشور باشیم و در جهت گسترش حوزه هوش مصنوعی از طرح ها و اقدامات مختلف استقبال کنیم.

نوروزی اضافه کرد: در کشورهای مختلف سرمایه گذاری های بزرگی در حوزه هوش مصنوعی شده لذا ما نیز باید با سرعت و شتاب بیشتری به این سمت حرکت کنیم.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۶:۳۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “باید بدنبال توسعه هوش مصنوعی در عرصه‌های مختلف در کشور باشیم”

  1. ناشناس گفت:

    ای مردم مواظب باشید دیگر هوش طبیعی کاربردی ندارد وباید به دنبال هوش مصنوعی بگردیم

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین