یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۰۸ب.ظ
::آخرین مطلب 18 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2

نیاز به تمرکز بر روی احداث شهرک تخصصی انرژی خورشیدی در لارستان

پیشنهاد می‌شود با عنایت به ظرفیت لارستان، بر روی احداث شهرک تخصصی انرژی خورشیدی در این منطقه تمرکز و پیگیری شود. به گزارش میلاد لارستان، دولت برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی…

پیشنهاد می‌شود با عنایت به ظرفیت لارستان، بر روی احداث شهرک تخصصی انرژی خورشیدی در این منطقه تمرکز و پیگیری شود.

به گزارش میلاد لارستان، دولت برای توسعه نیروگاه‌های خورشیدی در کشور برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند و با توجه به پتانسیل لارستان در این زمینه نیاز به اهتمام و پیگیری جدی مدیران و مسئولان مرتبط است.

از جمله مواردی که طی سالیان اخیر در کشور دنبال شده و در استان‌هایی نظیر کرمانشاه یا قزوین طرح‌ریزی‌های لازم صورت گرفته، ایجاد شهرک‌های صنعتی انرژی خورشیدی است.

در شهرک‌های صنعتی خورشیدی، زمین برعکس شهرک های صنعتی دیگر که برای راه اندازی واحدهای تولیدی قطعه‌بندی می‌شود؛ برای سرمایه گذاری در احداث نیروگاه های خورشیدی قطعه بندی می گردد.

در این شهرک‌ها، ابتدا زمین مساعد برای راه اندازی نیروگاه خورشیدی را باید شناسایی و سپس با هم افزایی با دیگر ارگان‌ها مانند؛ اداره کل منابع طبیعی و جهاد کشاورزی تملک می‌شود و بعد از آن در طی تفاهم‌نامه‌ای با شرکت شهرکهای صنعتی زیرساخت ها برای ورود سرمایه گذاران فراهم می‌شود.

زمین می‌بایست از نظر تابش نور خورشید و شیب دار بودن مساعد و همچنین به شبکه برق نزدیک باشد تا بتوان برای احداث نیروگاه خورشیدی در آنها اقدام کرد.

این زمین‌ها پس از ایجاد زیرساخت‌های لازم از سوی شرکت شهرک‌های صنعتی به افراد حقیقی و حقوقی واگذار می‌شود که این افراد با حداقل سرمایه می‌‌‌توانند در این شهرک‌‌‌ها سرمایه‌گذاری کنند.

در شهرکهای خورشیدی، ساختگاه‌‌‌های ۱۰۰، ۲۰۰ و۵۰۰کیلووات، یک، دو و سه‌مگاوات تعیین می‌شود و سازمان شهرک‌‌‌های صنعتی زمین موردنیاز نیروگاه‌‌‌ها را به فروش میرساند.

در این شهرک‌ها، زمین را در پایین‌‌‌ترین سطح واگذار می‌کنند تا کمترین هزینه از متقاضی اخذ شود زیراکه نیروگاه‌‌‌های خورشیدی مانند سایر زمین‌‌‌هایی که سازمان شهرک‌‌‌های صنعتی به فروش می‌‌‌رساند، نیست، چون به شبکه آب و فاضلاب و حتی لوله گاز نیاز ندارد.

زمین این مناطق آسفالت نیست و حتی دور نیروگاه نیز دیوارکشی نمی‌شود و همه این موارد، هزینه زمین را کاهش می‌دهد.

برای ترغیب متقاضیان، در سایر نقاط کشور، مشوق‌هایی نظیر تقسط کردن هزینه زمین، همراهی و سهولت در امر صدور مجوزها، انعقاد قرارداد خرید برق تولیدی برای مدت زمان طولانی و غیره انجام می‌گیرد.

به نظر می‌رسد تاکنون چنین ایجاد چنین شهرک‌هایی در سطح استان فارس کلید خورده و لارستان نیز می‌تواند با رایزنی روسای شرکت شهرک‌های صنعتی، برق و تعامل ادارات منابع طبیعی و جهاد کشاورزی و غیره، در این کار مهم و زیرساختی پیشگام باشد.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۰۶ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

One Response to “نیاز به تمرکز بر روی احداث شهرک تخصصی انرژی خورشیدی در لارستان”

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین