چهارشنبه ۰۶ تیر ۱۴۰۳ ساعت ۲:۴۸ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 1

برای قربانی کردن دام رعایت چه نکاتی لازم است؟!

رئیس اداره دامپزشکی لارستان شرایط ذبح دام را تشریح کرد. کوروش ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه در بحث ویژگی حیوان برای قربانی دام باید از…

رئیس اداره دامپزشکی لارستان شرایط ذبح دام را تشریح کرد.

کوروش ایزدی در گفت‌وگو با خبرنگار میلاد لارستان با بیان اینکه در بحث ویژگی حیوان برای قربانی دام باید از نظر ظاهر سالم و تمیز بوده و هیچ گونه عفونت نداشته باشد، اظهار داشت: همچنین دام علائمی همچون گری و کچلی نبوده و فاقد کنه باشد.

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر قوانین این است که دام حیوان مولد و ماده نباشد، افزود: تعداد ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوان داریم که بیشترین توجه به بیماری تب کریمه، تب مالت، تب کنگو است که ممکن است از طریق ترشحات یا گزش حیوانات به انسان منتقل شود.

رئیس اداره دامپزشکی لارستان بهترین زمان مصرف گوشت پس از ذبح را معمولا ۲۴ ساعت برای خود گوشت و ۴۸ ساعت برای آلایشات بخصوص جگر دانست و تصریح کرد: باید گوشت در یخچال در درجه حرارت بین صفر تا چهار درجه سانتیگراد نگهداری شود.

این مسئول با اذعان به اینکه معمولا ناظرین دامپزشکی بیشتر در کشتارگاه دام در شهرستان ها حضور دارند که این اتفاق برای کشتارگاه لار نیز وجود دارد، خاطر نشان کرد: ناظرین ما در کشتارگاه حاضر هستند و کارشناسان قبل از ذبح دام را از نظر بیماری و وضعیت ظاهری چک میکنند.

وی با تأکید بر اینکه ناظران حین و بعد کشتار، دام را بررسی می کنند تا در آن بیماری وجود نداشته باشد، ادامه داد: اگر گوشت دام کاملا سالم باشد مهر سلامت بر روی لاشه دام زده می‌شود.

ایزدی با بیان اینکه برای کشتار حیوان معمولا کارشناس دامداری و سلاخان دارای لباس های مخصوص، چکمه، ماست و دستکش باشند تا انتقال بیماری بین دام و انسان رخ ندهد، عنوان کرد: در سال گذشته تعداد حیواناتی که به کشتارگاه برای ذبح آورده شده به تفکیک گوسفند تعداد ۳۲۶ راس، بز ۲۷۳ راس، گاو ۶۵ راس و شتر ۱۶ نفر بوده که برای قربانی کردن به کشتارگاه دام لارستان آورده شده بودند.

رئیس اداره دامپزشکی لارستان اضافه کرد: حتما دام برای کشتار به کشتارگاه دام منتقل کنند زیرا برخی دام را در خیابان ذبح می کنند که از بابت پاکیزگی و سلامت با مشکل روبروست.

ف ۱۱۰

 

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۸ خرداد ۱۴۰۳ ساعت ۹:۵۶ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین