یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۱:۱۲ق.ظ
::آخرین مطلب 44 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 2
رئیس شورای نگهبان لارستان همزمان با سالروز تاسیس این شورا عنوان کرد:

فشار بی‌سابقه به شورای نگهبان در انتخابات مجلس و خبرگان؛ پاسخ به برخی فرافکنی ها

رئیس شورای نگهبان لارستان با تأکید بر اینکه این شورا یک ارگان مستقل است و به همین دلیل نیز مورد هجمه و تبلیغات منفی قرار می‌گیرد، گفت: فشاری که در…

رئیس شورای نگهبان لارستان با تأکید بر اینکه این شورا یک ارگان مستقل است و به همین دلیل نیز مورد هجمه و تبلیغات منفی قرار می‌گیرد، گفت: فشاری که در انتخابات اخیر به شورای نگهبان وارد شد در هیچ دوره‌ای این‌گونه نبوده است. اسماعیل عسکری‌زاده صبح امروز در یک نشست خبری با گرامیداشت ۲۶ تیرماه سالروز تشکیل شورای نگهبان و با ابراز تأسف نسبت به هجمه تبلیغاتی علیه این شورا این اقدام را غیرقانونی دانست و اظهار داشت: اگر کاندیداها به قانون اساسی اعتقاد داشته باشد و از آن تمکین کنند، نشان از التزام آنان به قانون است.

به گزارش میلادلارستان وی بابیان اینکه بررسی صلاحیت‌ها در درجه نخست به عهده شورای نگهبان نیست، افزود: بررسی صلاحیت‌ها در مرحله نخست بر عهده هیأت‌های اجرایی است که از سوی فرمانداری و از بین معتمدان محلات انتخاب می‌شوند که نشان از مردمی بودن و دخیل بودن آن‌ها در تصمیم‌گیری‌های کشور است.

رئیس شورای نگهبان لارستان درباره نقش این شورا در تأیید یا رد صلاحیت کاندیداها، تصریح کرد: هیأت‌های نظارت شورای نگهبان در زمینه‌های عدم داشتن سوءسابقه، وابسته نبودن به جناح‌های غیرقانونی، بهره‌مندی از حُسن شهرت، وابسته نبودن به گروهک‌های زمان طاغوت، بی‌طرف بودن و عدم اعمال‌نفوذ و غیره سابقه کاندیداها را بررسی می‌کنند.

عسکری‌زاده با اشاره به اینکه آنچه باعث بروز برخی اختلافات بین شورای نگهبان و بعضی از اعضای وزارت کشور شده است، ادامه داد: طبق ماده پنجم قانون اساسی، هیأت‌های اجرایی حوزه انتخابیه موظف‌اند حداکثر ظرف ۱۰ روز پس از پایان مهلت ثبت‌نام با توجه به نتایج به‌دست آمده از بررسی‌های لازم در محل صلاحیت‌های کاندیداها را مورد رسیدگی قرار داده و نتیجه را به هیأت‌های نظارت اعلام می‌کند.

وی با تأکید بر اینکه رد صلاحیت داوطلبان نمایندگان مجلس شورای اسلامی باید مستند به قانون و بر اساس مدارک و اسناد معتبر باشد، خاطرنشان کرد: نظر تأیید یا رد هیأت‌های اجرایی توسط شخص فرماندار یا بخشداران با ذکر استنادات قانونی ظرف یک روز به داوطلبان ابلاغ می‌شود.

رئیس شورای نگهبان لارستان در پاسخ به سؤال خبرنگار میلادلارستان در مورد رد صلاحیت جمع بسیاری از کاندیداها در دوره اخیر انتخابات مجلس شورای اسلامی و مرتبط بودن تأیید تعدادی از آن‌ها با فشار دولت، یادآور شد: برای احراز صلاحیت تحقیقات لازم صورت می‌گیرد و از مراجع استعلام اخذ می‌شود و در این میان در صورت عدم دسترسی به اطلاعات موردنیاز به دلیل کم‌کاری برخی دستگاه‌ها ممکن است در مرحله نخست صلاحیت داوطلب احراز نشود که با پیگیری کاندیدا حل می‌شود.

عسکری‌زاده با تأکید بر اینکه شورای نگهبان یک ارگان مستقل است و به همین دلیل نیز مورد هجمه و تبلیغات منفی قرار می‌گیرد، تصریح کرد: فشاری که در انتخابات اخیر به شورای نگهبان وارد شد در هیچ دوره‌ای این‌گونه نبوده است. وی در مورد دلایل بالا بودن فشار کار در شورای نگهبان در انتخابات اخیر مجلس خبرگان و به‌ویژه مجلس شورای اسلامی، افزود: بالا بودن تعداد کاندیداها و فشارهای جریان‌های سیاسی حتی از طرف دولت باعث افزایش حساسیت در کار شد و با توجه به استقلال شورای نگهبان سعی بر آن است که بر اساس وظائف تعیین‌شده طبق قانون با مسائل برخورد کند.

رئیس شورای نگهبان لارستان در پاسخ به شبهه فرافکنی رسانه‌های غربی درباره کاندیدا شدن برخی از فقهای عضو شورای نگهبان در انتخابات مجلس خبرگان، اضافه کرد: طبق قانون اساسی منعی در حضور این افراد برای شرکت در انتخابات وجود ندارد و از طرفی برای بررسی صلاحیت این کاندیداها، این افراد در بررسی‌ها حضور ندارند و صلاحیت آن‌ها توسط سایر فقها سنجیده می‌شود.

وی بابیان اینکه التزام عملی به قانون و ولایت مطلقه فقیه از شاخصه‌های اصلی تأیید صلاحیت داوطلبان در انتخابات است، یادآور شد: افرادی که باوجود مشخص شدن قضایای فتنه در سال ۸۸ هنوز به دنبال حمایت از سران فتنه هستند، هیچ التزامی به قانون ندارند، پس نباید انتظاری برای تأیید شدن داشته باشند.

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۲۵ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۵۰ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

6 Responses to “فشار بی‌سابقه به شورای نگهبان در انتخابات مجلس و خبرگان؛ پاسخ به برخی فرافکنی ها”

  1. ناشناس گفت:

    اگرکسی پانزده سال مدیراجرایی درسطح شهرستان می باشدودرطول این مدت جزتشویق نامه وتقدیرنامه درکارنامه خودنداردوردصللحیت می شودچه؟ یعنی برخوردسلیقه ای وتحمیل حرف زوربه کاندیداهاوحامیان فکری آنهاوتقابل شورای نگهبان باآراوافکار عمومی. درقرن بیست ویکم چنین روندی درهیچ کشوری روی کره زمین بجزایران وجودندارد

  2. ناشناس گفت:

    همین تقدیر نامه های بی جا بود که رد صلاحیت شدی حالا فهمیدیدی دیگه دنبال تشویقنامه نرو وبرای خدا کار کن

  3. لارستانی گفت:

    درود بر حاج اسماعیل عزیز,مرد روزهای سخت در جبهه و جنگ…خسته نباشی فرمانده

  4. ناشناس گفت:

    اصلا معلوم نیست رد صلاحیت بر طبق چه موردی صورت میگیرد اقای دکتر غریبی خودشان اعلام فرمودند دلیل رد صلاحیت من را اعلام عمومی کنید ولی هیچکس جوابگو نبود بعضی افراد بصورت عمومی می گفتند پسرش در امریکا درس می‌خواند خوب داماد حدادعادل هم در امیریکا ساکن است این چه دلیل سبکی است در این دوره جعفرپور بدون هیچ حریف قدرتمندی به مجلس رفت ولی با توجه به ترکیب مجلس ودولت هیج کاری از ایشان بر نمی اید که عامل اصلی ان نبود یک کاندیدای اصلاح طلب قوی مثل دکتر غریبی در صحنه بود این چهار سال خدا به ما رحم کند

  5. ناشناس گفت:

    به نظر من یکی از اصلی ترین وظایف شورای نگهبان این است که تعادل در ایجاد کاندیدا از همه جناحها را در یک منطقه بوجود بیاورد وقتی میبیند تعداد کاندیدای اصولگرا در یک منطقه زیاد است می تواند تلاش کند از بین کاندیداها ی مطرح اصلاح طلب تا انجا که ممکن است یکی دو نفر را تایید کند تا شرایط به حالت تعادل برسد وشور ونشاط وامید در مردم زیاد شود در این میان اگر کاندیدای اصلاح طلب تایید نشده اند با سعی وتلاش ورایزنی حداقل ها را در نظر بگیرد ویک کاندیدای اصلاح طلب مورد پسند مردم را وارد کارزار انتخاباتی نماید وگرنه مثل داوری می شود که یکطرفه قضاوت می کند واعتبارش کم می شود

  6. ناشناس گفت:

    شما نگاه کنید به لامرد فرمانداری وشورای نگهبان وهمه گروهها متناسب با انتخاب دولت سیاست ورزی میکنند در زمان احمدی‌نژاد کاندیدای اصولگرا انتخاب میکنند در زمان روحانی کاندیدای اعتدالگرا این شرایط را شورای نگهبان لامرد وبزرگانشان برایشان فراهم میکنند ولی ما تعصب خشک جناحی که نهایتا مردم ضربه اش می خورند

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین