پنج شنبه ۰۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۳۶ب.ظ
::آخرین مطلب 2 ساعت پیش | افراد آنلاین: 5

قنات عنبه اوز مستعد ثبت جهانی؛ مسئولین به فکر باشند

اخيرا ۱۱ قنات کشور به ثبت جهاني رسيد که هيچکدام از آنها متعلق به فارس نبود، استاني که حتي قنات‌هاي سه هزار ساله دارد. در حال حاضر حدود ۲۷ هزار…

اخيرا ۱۱ قنات کشور به ثبت جهاني رسيد که هيچکدام از آنها متعلق به فارس نبود، استاني که حتي قنات‌هاي سه هزار ساله دارد.

در حال حاضر حدود ۲۷ هزار رشته قنات در ايران وجود دارد که از اين تعداد در فارس يک هزار و ۸۰۰ رشته قنات فعال شناسايي شده اند و در استان فارس نيز شهرستانهاي آباده، بوانات، اقليد و خرم بيد بيشترين رشته قنات‌هاي استان را دارند. رئيس انجمن دوستداران ميراث فرهنگي استان فارس به مهر در اين خصوص گفت: اين استان از نظر تعداد قنات از جمله استانهايي است که پتانسيل زيادي دارد.

مسعود منيعاتي افزود:  قنات عنبه اوز لارستان  يکي از بي‌نظيرترين قنات‌هاي استان قارس است که از دل کوه درآمده و به صورت مربعي حفر شده است.

منيعاني  ادامه داد: استان فارس تنها استاني است که سابقه قنات‌هاي سه هزار ساله دارد و بعد از آن استان خراسان جنوبي دارد اما اخيرا ۱۱ قنات از کشور ثبت جهاني شد در حالي که اسمي‌از قنات‌هاي فارس نيست. به گزارش میلادلارستان وبه نقل از مهر، رئيس انجمن دوستداران ميراث فرهنگي استان فارس بيان کرد: به نظر مي‌رسد به دليل اينکه قرار است تعدادي از آثار فارس از جمله آثار ساساني ثبت جهاني شود اسمي‌از قنات‌هاي فارس در ليست ۱۱ قنات نبوده است.

عکس: آرشیو

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۷:۲۸ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین