شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۴:۵۴ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 7

طلسم و تعويذ (قسمت آخر)

*)اعتقاد مردم لار به تعويذيكي از خصوصيات بارز مردم لار دينداري و مذهبي بودن آنهاست و اين موضوع نيز باعث شده است كه مردم به دعا و تعويذ اعتقاد بيشتري…

*)اعتقاد مردم لار به تعويذ
يكي از خصوصيات بارز مردم لار دينداري و مذهبي بودن آنهاست و اين موضوع نيز باعث شده است كه مردم به دعا و تعويذ اعتقاد بيشتري پيدا كنند و به آن اهميت بيشتري مي‌دهند.

همچنين با پرس و جو كردن درباره گذشته مردم لار مي‌توان به اين موضوع اشاره كرد كه به دليل كم بودن و حتي نبودن امكانات پزشكي در لار و شايع شدن يك بيماري در منطقه، معمولاً مردمي كه اعتقاد قوي به تعويذ و دعانويسي داشتند براي رفع بيماري از خود و اطرافيانشان به كساني كه در دعانويسي تجربه و مهارت داشتند مراجعه مي‌كردند. از تعويذ و دعانويسي به منظورهاي مختلفي استفاده مي‌شود از جمله: دفع چشم زخم، نزول باران، رفع وسواس، دوري از غم و غصه، ايمن شدن از چشم دشمن و…

اگر هم به كتاب مقدس مسلمانان يعني مفاتيح‌الجنان مراجعه كنيم به اين موارد اشاره شده است.(حاشيه‌هاي اين كتاب)
دعانويساني كه در شهر لار بودند و هستند از روحانيون قابل اعتمادي هستند كه از ايمان راسخ و قوي برخوردارند و مردم نيز به همين دليل به آنها احترام مي‌گذارند.

يكي از روحانيون گذشته شهر لار «سيد حسن مصطفوي» و روحانيون حال حاضر كه از فرزندان ايشان هستند مي‌توان به «سيدابراهيم مصطفوي» و «سيد مصطفي مصطفوي» اشاره كرد كه شغل پدري خويش را ادامه داده‌اند. تعاويذي كه توسط اين اشخاص چه در قديم و حال نوشته شده اغلب بر روي كاغذ و از ادعيه قرآني مي‌باشد. همچنين كتابهايي كه اين بزرگان از آن براي نوشتن طلسم و تعويذ از آن استفاده مي‌كنند مي‌توان به كتابهايي همچون «كتاب مجمع‌الدعوات (احاديث امام جعفر صادق(ع)» و «جامع الفوايد في‌الاسرار المقاصد (علوم غريبه و خواص اسماء الحسني)» اشاره كرد.

*)اعتقاد مردم لار به تعويذ
در لار نمادهايي وجود دارد كه به همين تعويذ برمي‌گردد و يكي از اين نمادها درخت نخل تشنه است به دليل اين كه لار در منطقه‌اي گرمسيري واقع شده و باران كم مي‌بارد و به هنگام قحطي و بي‌باراني با مراجعه مردم به دعانويس، تعويذي كه به صورت يك بيت شعر بوده نوشته مي‌شده و به درخت نخل تشنه مي‌بستند كه با توكل مردم و نيت خالصشان و اميد به خدا باران مي‌باريده و آن بيت شعر به اين صورت بوده:

يارب سبب حيات حيوان بفرست           از بهر لب تشنه‌ي حيوان و نبات، شير باران بفرست        يارب يارب يارب

با تحقيقاتي كه صورت گرفته عقايد مردم شهر كرمانشاه نيز در مقوله‌ي دعانويسي و تعويذ همانند مردم شهر لار است زيرا همه اين اعتقادات از ايمان و دين آنها برخاسته شده است.

*)تاريخچه طلسم
طلسم نوشته‌اي از كلمات و اشكال و ارقام و جداول است كه دعانويسان به ميزان ماندگاري مورد نظرشان روي كاغذ و تكه فلز و پوست حيوانات نقش مي‌كنند. از مشهورترين طلسمات ايران: نظر قرباني، زبان ماهي، مازو، طلسم وان يكاد، هفت مهره،‌ سم آهو، دندان ببر، ناخن گرگ، قاب گرگ و…

انجام امور خارق‌العاده و طلسم معمولا از طريق علوم غريبه صورت مي‌گيرد: علوم غريبه شامل پنج شاخه اصلي مي‌باشد كه عبارتند از: علم ليميا، علم سيميا، علم هيميا،‌ علم ريميا، علم كيميا.

علم كيميا:
چگونگي تبديل صورت يك عنصر به صورت عنصر ديگر است.  اين همان است كه در طول تاريخ افراد زيادي به دنبال آن بوده‌اند و قصد تبديل خاك به طلا داشتند.

علم ليميا:
علم تسخيرات جن است. ليميا منجر به كسب قدرت تسخير جن و روح مي‌شود. منظور از تسخيرات آن است كه موجودات ماورايي در اختيار و به فرمان انسان باشند.

علم هيميا:
تركيب قواي عالم بالا با نماد عناصر عالم پايين مد نظر است و به آن علم طلسمات هم گويند و طالع‌بيني نيز زير مجموعه‌ي علم هيميا است.

علم سيميا:
علم تركيب نيروهاي رواني و جسماني است.  به عنوان مثال تصرف در خيال مردم و تغيير آن از اين دسته است.

علم ريميا:
استفاده از قواي مادي در انجام امور خارق‌العاده است. مانند كاري كه معمولا شعبده‌بازان انجام مي‌دهند.

*)اعتقاد مردم لار به طلسم

يكي ديگر از اعتقادات مردم لار اعتقاد به طلسم است. در قديم و حال مردم لار از طلسم فقط به عنوان باطل كردن و باز كردن طلسم از تشخص مورد نظر استفاده مي‌كردند ولي متأسفانه، البته در گذشته، افرادي در لار بوده‌اند كه از طلسم، براي انجام كارها و اهداف شوم خود استفاده مي‌كرده‌اند كه اين افراد معمولاً اين قدرت را با استفاده از تمرينات و سختي‌هاي زيادي در كارهاي مشخص و همچنين تسخير جن به دست مي‌اورند ولي خوشبختانه اين افراد تا جايي كه تحقيق كرده‌ايم در لار نيستند و در همان زمان‌هاي گذشته نيز به صورت گمنام و ناشناس به كار خود ادامه مي‌داده‌اند.

 ولي در حال حاضر فقط همان روحانيون بزرگ و قابل اعتماد لاري هستند كه اگر مشكلي براي شخصي پيش امد و يا به بيان ديگر طلسم شد، طلسم را از آن خود با استفاده از آيات قرآن و احاديث و علوم غريبه باز كنند و باطل كنند. حال سوالي كه ممكن است براي هر كسي پيش آيد اين است كه آيا طلسم قابل ابطال است؟ بله، ابطال و باطل كردن طلسم از طرق مختلف امكان‌پذير است.

تنها كاربرد مجاز طلسم كه در لار هم بسيار رايج است همين باطل كردن طلسم به دست افراد معتبر و قابل اعتماد  به قصد كمك به خلق با نيت رضاي خدا مي‌باشد و بهترين شيوه‌ي ابطال طلسمات توكل به خداوند قهار و جبار و پناه بردن به اقيانوس بي‌كران رحمت او، قرآن كريم مي‌باشد، چرا كه «نُنَزِّل من القرآن ما هو شفاء و رحمه للمومنين» كه اين آيه را دعانويسان شهر لار به وفور از آن استفاده و زير لب زمزمه مي‌كنند. براي جلوگيري از تأثيرات طلسم قرائت قرآن كريم به خصوص سوره‌هاي كافرون، اخلاص، فلق و ناس بسيار موثر است بخصوص تلاوت سوره‌هاي فلق و ناس.

*)نتيجه‌گيري:
باورهاي مذهبي، آداب و رسوم و اسطوره‌هاي يك جامعه در شناخت آن نقشي اساسي دارد.  چرا كه زندگي مردم با اين باورها آميخته شده و از آنها نشأت مي‌گيرد.

تحقيقي از: سيده حوريه مصطفوي

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۱۸ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۸:۵۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین