جمعه ۱۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱۰:۴۰ب.ظ
::آخرین مطلب 5 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

سنگ بزرگ کاغذبازی اداری جلوی پای خیران استان فارس

میلاد لارستان: بخش زیادی از عمران و آبادی استان فارس در عرصه‌های مختلف مرهون کمک خیرانی نیک‌اندیش است که این روزها کاغذبازی اداری سنگ بزرگی برای انجام کارهای خیرشان شده است.

خش زیادی از عمران و آبادی استان فارس در عرصه‌های مختلف مرهون کمک خیرانی نیک‌اندیش است که این روزها کاغذبازی اداری سنگ بزرگی برای انجام کارهای خیرشان شده است.

به گزارش میلاد لارستان به نقل از خبرگزاری تسنیم، در استان فارس از دیرباز کسانی بوده و هستند که دغدغه‌شان سودمندی به حال مردم است مردمی که به فرموده حضرت رسول (ص) عیال خداوند هستند، «مردم عیال خداوند هستند و در نزد خدا محبوب‌ترین فرد کسی است که برای عیال‌الله سودمندتر باشد».

بخشی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در عرصه‌های سلامت، مدرسه‌سازی، مسجدسازی و غیره در استان فارس رخ داده حاصل تلاش بزرگ دلانی است که دسترنج خود را وقف رفاه و آسایش مردم کرده‌اند، کسانی که بی‌هیچ توقعی گوشه‌ای از بار دولت را بر دوش کشیده‌اند تا عیال خدا سختی نبینند.

اما تلاشی که این خیرین برای انجام کارهای عام‌المنفعه انجام می‌دهند گاه با بی‌مهری‌هایی روبه‌رو می‌شود که سبب گلایه این نیک‌اندیشان می‌شود. بروکراسی‌های اداری مهم‌ترین گلایه خیران است و می‌گویند: وقتی خیرین برای کمک به دولت اقدام می‌کنند تا گوشه‌ای از مشکلات مردم حل شود نباید در گیرودار کاغذبازی اداری قرار داده شوند.

به گفته یکی از خیرین که نخواست نامش ذکر شود، دولت برای ورود سرمایه‌گذار خارجی فرش قرمز پهن می‌کند اما وقتی خیری می‌خواهد برای ساخت یک درمانگاه بدون منت و بدون اینکه توقع کمک مالی از سوی دولت باشد، اقدام کند با موانع بسیاری روبه‌رو می‌شود.

منصور اسماعیلی، مدیرعامل بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی لارستان که کارهای خیر در این شهرستان را نظام‌مند و همسو با  برنامه‌های توسعه دولت پیش برده نیز معتقد است که گاه موانع قانونی سبب کند شدن روند دریافت مجوز برای انجام یک کار خیر می‌شود.

به گفته وی دولت باید شرایطی را فراهم کند که حضور خیرین در امر عمران و آبادانی نقاط مختلف کشور بیشتر شود چراکه خیرین بدون چشمداشت برای کمک به دولت و رفاه مردم پیش قدم شدند و اگر موانع قانونی نیز سبب طولانی شدن دریافت یک مجوز است، باید برطرف شود.

اسماعیلی می‌گوید: کشور در شرایط حساسی از نظر اقتصادی قرار گرفته است و باید از ظرفیت خیران استفاده شود چراکه در حال حاضر اغلب پروژه‌های دولتی با مشارکت ۴۰ تا ۵۰ درصدی خیران در حال ساخت است اما پروسه اداری کار را زمین گیر کرده است.

مدیرعامل بنیاد نیک‌اندیشان هاشمی بر این باور است که پروسه پروانه و مجوز گرفتن خیرین باید کوتاه شود هرچند برخی مواقع قانون دست و پای مسئولان را بسته اما می‌توان شرایطی را فراهم کرد که ارتباطات بین خیران و مسئولان شهرستان و استان بیشتر شود.

وی به تجربه زمان جنگ و تشکیل ستاد جنگ در تمامی استان‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: آن زمان جنگ نظامی بود، اکنون جنگ اقتصادی است می‌توان با تشکیل ستادی متشکل از نمایندگان خیران در استانداری‌ها پروسه‌های اداری برای گرفتن مجوز را کوتاه کرد.

سید محمد ایازی، معاون اجتماعی وزارت بهداشت نیز معتقد است که مشارکت‌های مردمی به دلیل نبود ساختار از حمایت‌های قانونی و کارشناسی برخوردار نیست و به همین دلیل خیرین در مسیر خود با موانع بسیاری روبه‌رو می‌شوند. آنطور که وی گفته است قوانین حمایتی خیرین و موسسات خیریه نیاز به بازنگری دارد.

پرداخت مالیات‌های سنگین و هزینه‌های بالای انشعاب انرژی بخشی از مشکلاتی است که محمدهادی ایمانیه، رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز برای پروژه‌های خیرساز ذکر می‌کند و می‌گوید: دولت می‌تواند در مصوبات برنامه ششم توسعه قوانین حمایتی برای خیرین قرار دهد.

آنطور که مسعود رضایی، عضو کمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید: در برنامه ششم حمایت از خیران به صراحت مطرح نشده است اما به شکل کلی چشم‌انداز این برنامه حمایت از بخش خصوصی برای سرمایه‌گذاری است و خیران نیز به نوعی در این حیطه قرار می‌گیرند.

« حمایت از خیرین حتی از بخش خصوصی نیز واجب‌تر است چراکه بخش خصوصی به دنبال سود و منفعت مادی است اما خیرین بدون چشمداشت مادی و انتظار کمک برای عمران و آبادی اقدام می‌کنند» اینها بخشی از گفته‌های رضایی است و در ادامه تاکید می‌کند: « خیرین می‌توانند موانع قانونی را با نمایندگان کمیسیون اجتماعی در میان بگذارند تا این کمیسیون از طریق طرح آنها در صحن علنی مجلس این مشکلات و موانع را برطرف کند».

البته رضایی معتقد است که مشکلات خیرین در دریافت مجوزهای لازم  گاه بیش از آنکه قانونی باشد مربوط به دستگاه‌های اجرایی است که می‌توان با رایزنی استانداران و نمایندگان با دستگاه‌های اجرایی موانع موجود بر سر راه خیران را برطرف کرد.

به نظر می‌رسد حال که خیران و نیک‌اندیشان آستین همت بالا زده و سعی در حل مشکلات معیشتی، تحصیلی، سلامت و فرهنگی مردم دارند باید گامی نیز از سوی مسئولان برای هموار کردن این مسیر برداشته شود.

نوشته شده در تاریخ:شنبه ۲۷ شهریور ۱۳۹۵ ساعت ۶:۴۵ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین