دوشنبه ۱۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۴۹ق.ظ
::آخرین مطلب 19 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 4

موانع فقهی کپی‌رایت برطرف شده است

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه موانع فقهی رعایت حق کپی رایت برطرف شده است، گفت: مباحث فقهی یکی از عوامل اصلی بود که پس از انقلاب اسلامی،…

عضو کمیسیون فرهنگی مجلس با تاکید بر اینکه موانع فقهی رعایت حق کپی رایت برطرف شده است، گفت: مباحث فقهی یکی از عوامل اصلی بود که پس از انقلاب اسلامی، تاخیر در ثبت حق مالکیت فکری و یا معنوی آثار

هنری را موجب شد.

جمشید جعفرپور  با بیان اینکه رعایت حق کپی‌رایت خواسته همیشگی همه هنرمندان و خالقان آثار هنری است، گفت: زمانی دیدگاهی میان مراجع وجود داشت که حق کپی رایت و حقوق معنوی آثار، جزء مایملک هنرمند تعلق نمی‌گرفت اما در شرایط فعلی و با توجه به نگاه رهبری و مراجع به این موضوع، دیگر هیچ مانع فقهی در این رابطه وجود ندارد.

نماینده  مردم لار، خنج و گراش در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: با عنایت‌های مقام معظم رهبری رعایت حقوق معنوی آثار هنری به‌عنوان یک امر عقلانی پذیرفته شده است و هر فرد می‌تواند مالک شخصی اثر خود باشد.

وی با بیان اینکه کمیسیون فرهنگی این مطالبه هنرمندان را به‌حق می‌داند و تحقق آن نیازمند برخی از فعالیت‌های اجرایی است، ادامه داد: وزارت ارشاد باید این درخواست را پیگیری کند و البته بخشی از آن نیز به کمیسیون فرهنگی و صحن مجلس مربوط می‌شود.

به گزارش میلادلارستان و به نقل از خانه ملت، عضو کمیسیون فرهنگی مجلس گفت: اگر وزارت ارشاد پیشنهادات خود درباره کپی رایت را در قالب یک لایحه به کمیسیون فرهنگی مجلس ارائه دهد، کمیسیون آن را به صحن علنی مجلس خواهد برد و به احتمال زیاد از آن حمایت می‌شود و خواسته به حق هنرمندان محقق خواهد شد.

جعفرپور با بیان اینکه دلیل و مانع خاصی برای عدم عضویت در کنوانسیون برن وجود ندارد، گفت:‌ مجلس آمادگی کامل رسیدگی به لایحه کپی رایت را دارد؛ زیرا این حق، موضوعی کاملا عقلایی و قابل دفاع است و هنرمندان توقع دارند حق معنوی آثار هنری به فرد هنرمند تعلق داشته باشد.

وی ادامه داد: اینکه هر فردی بخواهد از آثار و نتایج محصولات فکری و نتایج تلاش‌های خودش بهرمند شود، خواسته بجا و مطالبه به‌حقی است، اما اینکه چرا تاکنون هنرمندان ایران عضو کنوانسیون برن نشده‌اند سوالی است که باید از متولیان فرهنگ و هنر طی سال‌های گذشته پرسید.

نوشته شده در تاریخ:دوشنبه ۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۴ ساعت ۳:۰۰ب.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین