یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۷:۱۹ب.ظ
::آخرین مطلب 1 ساعت پیش | افراد آنلاین: 4

بي‌بي بازهم از آداب و رسوم مردم لارستان در آخرين چهارشنبه از ماه صفر مي‌گويد

شب چارشنبه و ماه صفر بوبه دور گردنش زنجير و زر بودو دست كردم كه زنجيرش بگيرمندانستم كه دشمن پشت سر بو يكي ديگر از آداب و سنني كه مردم…

شب چارشنبه و ماه صفر بو
به دور گردنش زنجير و زر بو
دو دست كردم كه زنجيرش بگيرم
ندانستم كه دشمن پشت سر بو

يكي ديگر از آداب و سنني كه مردم لارستان از ديرباز تاكنون برگزار مي‌كنند، آداب چهارشنبه آخر ماه صفر نام دارد كه در مناطق مختلف لارستان با كم و بيش شباهت‌هايي در اجرا، خود را مقيد به انجام آن مي‌نمايند. مثلاً در خود مركز لارستان، آش گندم كه به آن شله مهي مي‌گويند مي‌پزند كه مواد اصلي آن گندم خرد شده، ماهي مهوه يا كليكا، ترب سفيد خرد شده و پيازداغ است و چند نفر از زنان محل با كمك يكديگر در خانه شخصي كه نذر دارد جمع شده و اين آش را مي‌پزند و بين مردم توزيع مي‌كنند.

ديگر اين كه قبل از غروب آفتاب بچه‌هاي كوچك خود را «كوكو نيل»(۱) كرده اسپند دود مي‌كنند و آن را در چهار گوشه حياط و اتاق‌ها و دور سر اعضاي خانواده مي‌گردانند و خاكستر آن را با مبلغي پول به عنوان صدقه پشت كوچه‌اي دور از خانه مي‌ريزند و باور دارد كه دارند و بلا را با اين كار از خانه خارج مي‌نمايند.

*)در منطقه لطيفي، علاوه بر كوكونيل، پختن آش، اسپند گرداني و صدقه دادن، عروسكي را از پارچه مشكي درست مي‌كنند كه نزَك نام دارد و آن را پشت بام آويزان مي‌نمايند تا باد آن عروسك را به همراه قضا و بلا،‌از خانه و اهل خانه دور كند.

*)در اَرَد ،‌مردم صدقه مي‌دهند و مبلغي پول يا حبه‌هاي قند را به همراه خاكستري كه از اسپند گرداني مانده،در پشت كوچه‌اي دورتر از خانه خودشان مي‌ريزند و به همراه گرداندن اسپند مي خوانند:
صفري و در، بلا و در، سفري وجا، گنُم و جا، غصه و در

*)در خور لارستان نيز برنامه مشابهي دارند از جمله اين كه حليم يا آش رشته مي‌پزند و آن را بين خانواده‌هاي همسايه و اقوام توزيع مي‌كنند، اسپند گرداني و خواندن شعر: غم وَدَر غصه و در،‌تندرستي و دلخَشي اجا و خاكستر اسپند را دور ريخته به فقرا صدقه مي‌دهند كه شامل پول، برنج خشك ، چاي خشك ، قند، كيك و ميوه است. پختن حلواي آرد برنج و حلواي مقراضي نيز يكي ديگر از برنامه‌هاي اين روز است و بر اين باورند كه با صدقه دادن و نذري پختن، درد و بلا، رنج و قضا را از خانه‌ و اهل خانواده دور مي‌كنند. به هر حال هدف از اين برنامه‌هاي مشابه در نقاط مختلف لارستان، بيرون كردن نحسي و قضا و بلا از خانه است.

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۷:۰۷ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین