شنبه ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۱:۴۷ب.ظ
::آخرین مطلب 3 ساعت پیش | افراد آنلاین: 2

زمزمه‌هاي بي‌بي در ماه خوب شعبان

مي‌دونستم ماه رجب و شعبان كه مي رسه اعمال و عبادات بي‌بي نسبت به ماههاي ديگه‌ي سال بيشتر و به قولي غليظ‌تر مي‌شه. اون روز هم كه مثل هميشه دلم…

مي‌دونستم ماه رجب و شعبان كه مي رسه اعمال و عبادات بي‌بي نسبت به ماههاي ديگه‌ي سال بيشتر و به قولي غليظ‌تر مي‌شه. اون روز هم كه مثل هميشه دلم براي بي‌بي تنگ شده بود و رفتم بهش سر زدم، ديدم تسبيح به دست مشغول گفتن ذكر و زمزمه كردن دعا است.

نخواستم اين صحنه خوش روحاني و اين لحظات معنوي دعا رو از بي‌بي بگيرم چون با نزديك شدن به اون و سلام كردن من كه هنگام وارد شدن به خونه بي‌بي با سر و صداهاي مخصوصي نيز همراه بود فضاي معنوي رو خراب و از اون عالم خوش دعا، خارجش مي‌كردم، پس يه راست رفتم توي مطبخ بي‌بي تا ببينم امروز دم و دودي هم هست يا نه؟  اوه… حلواي مقراضي و نان شُل‌شُلو(۱)!‌… تازه ساعت ۱۰ صبح بود و با توجه به اين كه زمان لازم براي پخت حلواي مقراضي حدود ۳/۵ تا ۴ ساعت است و يك ساعتي هم براي پختن نان شل‌شلو در نظر گرفتم معلوم شد بي‌بي از ساعت ۵ يا ۶ صبح در مطبخ بوده و دست تنها(۲) اين همه كار رو انجام داده بود.

باز مي‌شد حدس بزني كه شايد هم بي بي روزه باشه كه مقدمات افطاري رو از حالا فراهم كرده و با فارغ شدن از كار، عبادت و اعمال ديگه‌اش هم داره انجام مي‌ده. با خودم داشتم به اين چيزها فكر مي‌كردم كه بي‌بي منو صدا زد و من هم و يك شِلِنگني(۳) رفتم پيشش و سلام كردم و دست انداختم دور گردنش و كلي بوسيدمش انگار كه مدتها بود اونو نديده بودم.
بي‌بي‌ گفت: امروز يه جور ديگه با من سلام و احوالپرسي مي‌كني؟

گفتم: بي‌بي ديشب يه خواب بدي ديدم.
بي‌بي گفت: حتماً‌خواب ديدي من مُردم؟ اينكه عمرم دراز مي‌شه حتماً از اين جهت ناراحت شدي و براي همين اومدي سراغم و اينقدر سفت و سخت منو گرفتي و مي‌بوسي؟ گفتم: خدا نكنه بي‌بي من حتي در خواب هم نمي‌خوام ….  بي بي نگذاشت حرفم رو تموم كنم و گفت هرچند عمر دست خداست ولي ما آفتاب لب بوم هستيم. خواستم بي‌بي رو از فكر مردن در بيارم سوال كردم چي مي گفتي با خودت؟ ذكر تسبيح‌ات چي بود؟

بي‌بي گفت: مي‌دوني كه ماه شعبان ماه پرفضيلتي است و رسول خدا(ص) فرموده: شعبان ماه من است و پس خدا رحمت كند كسي را كه ياري كند مرا بر ماه من يعني روزه بدارن آن را. گفتم: حدس زدم روزه باشي بوي حلواي مقراضي و شل‌شلويي كه پختي خونه رو برداشته. بي‌بي گفت: اونا رو براي خيرات مي‌خوام آخه خير و خيرات در اين ماه خيلي ثواب داره. گفتم: ديگه چه كارهايي رو مي‌شه در اين ماه انجام داد كه بهترين اعمال باشه به من هم ياد بده. بي‌بي گفت: شما سواد دارين و مفاتيح رو هم مي‌خونين كه در همه موارد بخصوص اعمال روزها و شبهاي با فضيلت سال، دستوراتي داره. از جمله اين كه بهترين دعاها و ذكرها در اين ماه: استغفار است. يعني هر روز از اين ماه را اگر ۷۰ مرتبه استغفار كني مثل اين كه هفتاد هزار بار در ماههاي ديگه استغفار كردي.

گفتم: ديگه چه كارهاي خوب و با فضيلتي مي‌تونيم در اين ماه انجام بديم؟ بي‌بي گفت:‌صدقه دادن. سفارش شده تصدق كنيد در اين ماه اگر چه به نصف دانه خرمايي باشد تا خداوند بدن شما را بر آتش حرام كنه. بعد روزه است كه پيامبر خدا (ص) فرموده: اگر كسي يك روز از شعبان روزه بگيرد به خدا قسم بهشت ثواب اوست و اگر كسي هر پنجشنبه از اين ماه دو ركعت نماز بخونه كه در هر ركعت بعد از حمد ۱۰۰ مرتبه توحيد و بعد از سلام ۱۰۰ مرتبه صلوات بفرسته خداوند هر حاجتي كه داره از امر دين و دنياي خود برآورده مي‌كنه كه اگر با روزه هم همراه باشه بافضيلت‌تر است.

چقدر از بي‌بي ممنون شدم كه اين نكات رو به من يادآوري كرد چون من هم مثل خيلي از آدما اونقدر در مسائل و مشكلات و روزمرگي خودم غرقم كه از اين مسائل معنوي و عبادي غافل شده و يا دور افتادم. بي‌بي گفت:‌بدون كه درروز پنجشنبه‌ي اين ماه، آسمان‌ها زينت مي‌كنند و ملائكه به خداوند عرض مي‌كنند كه: خداوندا بيامرز روزه‌داران اين روز را و دعاي آنها را مستجاب گردان. از بي بي پرسيدم: بالاخره نگفتي كه با تسبيح چه مي‌گفتي؟ بي بي گفت: صلوات و صلوات و استغفار. گفتم: خدا قبول كنه بي‌بي جون. قبل از رفتن، بي‌بي چندتا نان شل‌شلو و حلوا رو داد تا براي چند نفر كه ازقبل مشخص كرده بود، بردم و سهم منو هم داد تا با خودم به خونه ببرم و با بقيه اعضاي خونه، بخوريم و فاتحه بخونيم.
**

(۱)شل شلو: نوعي نان محلي لاري كه نازك‌تر از نان محلي تپتپي است  و با شير و تخم‌مرغ خمير مي‌كنند و به هنگام پخت بر روي آن مهوه و كنجد و گل اسك و روغن مي‌ريزند.
(۲)دست تنها: به تنهايي – بدون كمك كسي
(۳)ويك شلنگني: خيلي سريع و زود

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۷:۲۸ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین