شنبه ۰۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ساعت ۵:۲۴ب.ظ
::آخرین مطلب 29 دقیقه پیش | افراد آنلاین: 5

رَمَضو اُندِه مِهمونيش كُنِم (شناسه بسّه بي‌بي)

براي ماه مبارك رمضان بي‌بي حسابي سرش شلوغه، تهيه و تدارك «رمضوني» بردن نوعروسان، حلواپزون، مهموني و افطاري دادن و… از جمله كارهايي است كه هيچ‌وقت از برنامه سالانه بي‌بي…

براي ماه مبارك رمضان بي‌بي حسابي سرش شلوغه، تهيه و تدارك «رمضوني» بردن نوعروسان، حلواپزون، مهموني و افطاري دادن و… از جمله كارهايي است كه هيچ‌وقت از برنامه سالانه بي‌بي حذف نمي‌شه.

براي بي‌بي فرقي نمي‌كنه اين نوعروسا، از نوه‌ها و يا نتيجه‌هاش باشن. دلش خوشه به همين رمضوني و عيدانه بردن‌ها و از چند هفته قبل بوي گندم خيس شده‌اي كه بي‌بي اونا رو در چند تا ظرف ريخته تا نشاسته تهيه كنه و همه فضاي خونه رو حتي چندتا كوچه آن طرف‌تر هم به مشام مي‌رسه (بوي گندم تخمير شده و ترش كرده كه خيلي هم خوشايند نيست) ولي خوردنش به صورت حلوا، فالوده و يخدر، حسابي خوشمزه است مخصوصاً كه با عرقيات مخصوص، اونارو خوش‌عطر هم مي‌كنه.

امروز از بي‌بي روش نشاسته‌گيري از گندم پرسيدم كه خيلي هم «دَنگ وفَنگ»(۱) داره ومراقبت‌هاي خاص خودشو مي‌خواد.
بي‌بي خيلي دوست داره ازش اطلاعات خانه‌داري بگيري و از خداشه پاي صحبتش بشيني و كسب تجربه كني. بي‌بي گفت: اين كارها پيزي(۲) بايد شه پا بيارش، تا نتيجة كارِت خوب از آب در بياد و طعم و مزه‌اش خراب نشه. گفتم: شما برام تعريف كن حتماً كه پيزي به خرج مي‌دم تا زحمت‌هام به هدر نره.

بي‌بي گفت: رمضو انده مهمونيش كنِم – گاو و گوساله قربونيش كنم. خوب بنويس: گندم‌ها رو خوب تميز كرده و اگه ناخالصي داره اونارو جدا مي‌كنيم خوب اونارو با آب مي‌شوريم و چنگ مي‌زنيم تا طعم خاك نده. بعد مي‌ريزيم در قابلمه جادار و مناسب و آب معمولي لوله هم مي ريزيم روش و به مدت سه تا ۴ روز در تابستون و (۵ روز در فصل سرما) مي‌ذاريم تا خيس بخوره و روزي ۲ تا ۳ بار آب اونو عوض مي‌كنيم تا ترش نشه بعد كمي از دونه هاي گندم رو با انگشتامون فشار مي ديم، اگه رسيده و نشاسته از اون مي‌چكه، در آبكش (صافي) ريخته و با آب مي‌شوريم تا ترشي اون گرفته بشه بعد با چرخ گوشت اونو چرخ مي‌كنيم و دوباره در صافي ريخته و چنگ مي‌زنيم در حالي كه ظرفي در زير اون قرار داديم مدتي صبر مي‌كنيم تا نشاسته ته‌نشين بشه و آب روي اون دور مي‌ريزيم و نشاسته رو در پارچه سفيد و تميزي ريخته و يك جسم سنگين روش مي‌ذاريم تا آبش زودتر بچكه بعد در سيني مي‌ريزيم و در آفتاب قرار مي‌ديم تا خشك بشه.

اونقدر بي‌بي با حوصله برام تعريف مي‌كنه كه حرفهاش هم مثل دست‌پخت‌هاش بامزه است.  مي‌گم بي‌بي،‌دعا مي‌كنم هميشه زنده باشي و برامون سالم و تندرست بموني تا بتونيم هر ماه رمضوني در كنار هم روزه بگيريم و دعاها و مناجاتت رو بشنويم و از خوردن حلوا و فالوده‌هاي خوش عطرت هم لذت ببريم. از بي‌بي تشكر مي‌كنم و او براي ادامه كارها و برنامه‌هاش، منو به حال خودم مي‌ذاره و ميره. خدا حفظش كنه بي‌بي ما و همه بي‌بي‌ها

۱-ريزه‌كاري كه با زحمت همراه است.
۲-حوصله بايد به خرج بدهي.

نوشته شده در تاریخ:جمعه ۲۵ اسفند ۱۳۹۱ ساعت ۷:۳۳ق.ظ

  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان پارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.

نظر سنجی

به نظر شما آیا حضور مسئولین کشوری در منظقه می تواند در راستای توسعه مفید باشد؟

Loading ... Loading ...
آخرین اخبار پربازدیدترین